Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KL: Hyperautojen Suomi–Ruotsi-maaottelu: Kilpailijan hinnalla saa kolme suomalaista Toroidionia

Koenigsegg
Julkaistu 30.04.2016 14:59

MTV LIFESTYLE

Suomalaiset piensijoittajat rahoittavat kotimaista Toroidionia tällä hetkellä noin 50 000 eurolla päivässä, kertoo Kauppalehti. Valmistusmääräksi kaavaillaan 75 autoa vuodessa.

Auton isä ja Toroidion Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pennanen lupaa, että ensimmäiset autot toimitetaan tilaajille vuonna 2018. Koeajot onnistuvat ensi vuonna.

Ensimmäiset tilaukset ovat Pennasen jo mukaan sisässä. Auton hinta on 995 000 euroa.

– Rahoituskierros etenee sensaatiomaisella tavalla. Esimerkiksi Green Speed Fund kerää keskimäärin 50 000 euroa vuorokaudessa piensijoittajilta kotimaasta, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että ulkomailta luvatun loppuosuuden määrän tarve pienenee tällä rahoituskierroksella joka päivä tuolla summalla. Yhtiön omistuspohja siis on kasvamassa tukevasti suomalaiseksi, Pennanen kertoo Kauppalehden haastattelussa.

Toroidionin myötä Suomi pääsee ottamaan mittaa ruotsalaisista myös autoteollisuudessa. Ruotsalainen Koenigsegg valmistaa maailmallakin himoittuja hyperautoja. 

– Pystymme todellakin tekemään tuotantoversion kolmanneksen hintaan verrattuna Koenigsegg Regeraan, joka lähimmäksi yltää samaan suorituskykyyn kuin Toroidion. Koenigsegg maksaa 2,8 miljoonaa euroa, Pennanen kertoo.

Lähde: Kauppalehti

Lisää aiheesta:

Helsingistä Kemiin yhdellä latauksella – Eurooppaan saapuva Fisker Ocean laittoi ennätykset uusiksiHyundain vetyauton myynti alkoi Suomessa – Nexo kulkee 666 kilometriä muutaman minuutin tankkauksella, mutta matkassa on yksi iso mutkaKoenigsegg esitteli 2,5 miljoonan euron Jeskon kaksi viikkoa sitten – 125 ostajaa lyöneet rahat tiskiin, koko tuotanto loppuunmyytyVieläkö joku muistaa suomalaisen Toroidion-supersähköauton? Tuotanto alkaa vielä tänä vuonna – hinta pudonnut neljäsosaanTM: Suomalaisen supersähköauton posketon hinta julkaistu – lisää väkeä palkataan pianYle: Ensimmäiset kotimaiset Toroidion-sähköautot asiakkaille jo 2018?
ToroidionKoenigseggAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toroidion
  • 05.04.202218:02
    Superautot

    Toroidion konkurssiin – joku maksoi suomalaisesta superautosta yli 60 000 euroa

  • 09.01.201916:33
    Superautot

    Vieläkö joku muistaa suomalaisen Toroidion-supersähköauton? Tuotanto alkaa vielä tänä vuonna – hinta pudonnut neljäsosaan

  • 13.09.201616:16
    Sähköautot

    Suomalaisen sähköauton salaisuudet paljastuvat: Näin toimii Toroidionin moottori

  • 07.09.201610:01
    Sähköautot

    Mika Salo suomalaisen sähköautoprojektin osakkaaksi

  • 13.06.201610:36
    Sähköautot

    Suomalainen hypersähköauto houkutteli 200 sijoittajaa – ensikierroksella tavoitteena 14 miljoonaa