Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kitkan vähentäminen auttaa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan – VTT tutkii kitkan vähentämiskeinoja

1:52Kitkan vähentäminen auttaa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan
Julkaistu 20.12.2017 19:16
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Maailman kaikesta energiasta peräti viidesosa menee hukkaan kitkan takia. Esimerkiksi henkilöauton bensankulutuksesta kitkaan kuluu yli 30 prosenttia. Teollisuuden koneissa kitka voi viedä 30-40 prosenttia energiankulutuksesta. Jos kitkaa pystytään vähentämään, se auttaa myös ilmastonmuutoksen torjunnassa.

– Energiaa säästyy, kun me voimme laittaa koneisiin ja laitteisiin liukkaampia pintoja ja laitteet käyttävät vähemmän energiaa. Sitä kautta tulee vähemmän kasvihuonepäästöjä ja se vaikuttaa suoraan ilmastonmuutokseen, kertoo Teknologian tutkimuskeskus VTT:n professori Kenneth Holmberg.

Professori Holmberg palkitaan 20. joulukuuta kitkatutkimuksen "Nobel-palkinnolla" eli Tribology Gold Metal Award -tunnustuksella.

Kitka, kitkalaboratorio, VTT, Kenneth Holmberg, professori
Professori Kenneth Holmbergin kitkatutkimukset saavat kansainvälistä tunnustusta.

Kitkaa voidaan vähentää jopa puoleen

Kitkaa voidaan vähentää esimerkiksi erilaisilla pinnoilla, muodoilla tai kemiallisilla lisäaineilla.

Mikä kitka?

- Kitka eli liikevastus syntyy, kun kaksi pintaa hankaavat toisiaan. Kitka pyrkii estämään kappaleiden liikettä toisiinsa nähden.

- Kitkan suuruuteen vaikuttavat esimerkiksi pintojen ominaisuudet. Sileä ja liukas pinta aiheuttaa vähemmän kitkaa kuin karkea ja epätasainen.

Tällä hetkellä maailman liukkain pinta on hiilipohjainen, timantin kaltainen pinta, jota käytetään jo monissa koneissa ja laitteissa.

– Sen kitkakerroin on alle 0,001 ja se on erittäin liukasta, esittelee Holmberg.

Uusilla menetelmillä kitkaa saadaan vähennettyä jopa puoleen.

– Ne pinnat, jotka me tänä päivänä voidaan laittaa, ne kaikista liukkaimmat pinnat, ne ovat 100 kertaa liukkaammat kuin mihin pystyttiin 20 vuotta sitten, selittää Holmberg.

Kitka, kitkalaboratorio, VTT, maailman liukkain pintaTällaista hiilipohjaista, timantin kaltaista pintaa voidaan kutsua maailman liukkaimmaksi pinnaksi.MTV

Virtuaalimallit nopeuttavat tutkimusta

Digitaalisen suunnittelun ja virtuaalimallien avulla kitkatutkimusta voidaan helpottaa ja uusia tuotteita saadaan markkinoille entistä nopeammin.

– Teemme materiaalista ensin tietokonemallin. Sitten tutkimme, miten se toimii ja teemme tarvittavat muutokset, jos heikkoja kohtia löytyy. Sitten, kun virtuaalimalli on valmis, varmistetaan laboratoriossa, että se toimii. Näin saadaan tuotteet jopa puolet aiempaa nopeammin markkinoille, kiittelee Holmberg.

Kitka, kitkalaboratorio, VTT, EspooTällä laitteella mitataan eri materiaalien kitkaa.MTV

Laivakuljetukset energiatehokkaimpia

Kitkalaskelmien sivutuotteena tutkijalle on syntynyt selkeä näkemys siitä, miten tavarakuljetukset hoituisivat kaikkein tehokkaimmin.

– Kaikkein energiatehokkainta on siirtää tavaraa laivalla. Jos junalla kuljetetaan sama tavaramäärä, energiaa kuluu kaksi kertaa enemmän. Kumipyörillä eli maantiellä kuljetukset vievät 30-kertaisen määrän energiaa laivakuljetuksiin verrattuna ja lentokoneella 100-kertaisen määrän. Jos katsotaan teknisesti tutkijan kannalta, niin kaikkein edullisinta olisi siirtyä niin paljon kuin mahdollista rautatie- ja laivaliikenteeseen, sanoo Holmberg.

Lisää aiheesta:

Miten kannattaa lentää Hornetia tai laskeutua Marsiin? Suomalainen laskentaohjelmisto antaa vastauksen molempiinLisää luistoa suksiin ja tehoa aurinkopaneeleihin – Aalto-yliopiston tutkijat kehittivät vettähylkivän panssaripinnoitteenMiksi likaiset lumet kipataan veteen, kun ne voisi sulattaa koneella, joka puhdistaa lähes kaikki roskat? Neuvottelut laitteen hankkimiseksi kestäneet vuosia: "Halvempi vaihtoehto ajanut ympäristön edelle"Helsingin lumia ei tuhota vain mereen kippaamalla – täyteen sullotut junavaunut kuskaavat valkoista erityiselle kentälle: Tavoitteena sulattaa 100 000 kuutiota luntaMaineensa menettäneelle muoville etsitään kiivaasti korvaajia: "Puupohjaisista pulloista ja pakkauksista tulee valtavirtaa 5-10 vuodessa"St1:n Anttosella ratkaisu kahteen globaaliin ongelmaan: Näin nujerretaan ilmastopakolaisuus ja hillitään ilmastonmuutosta
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:55
    Janakkala

    Janakkalassa pamahduksia ja räjähdysvaara – lähialueen asukkaat evakuoitu

  • Eilen21:12
    Pekka Pouta

    Pekka Poudan säälähetys keskeytyi erikoisella tavalla – "Paljon uusia meteorologeja"

  • Eilen19:27
    Ilmastonmuutos

    EU:n ilmastotavoitteeseen useita heikennyksiä: "Torjuntavoitto"

  • Eilen17:43
    Etätyö

    Kelan etätöistä leimahti riita – MTV Uutiset selvitti: Myös muissa valtion virastoissa lähitöitä vaaditaan yksi päivä viikossa

  • Eilen17:29
    Kotimaa

    Illan uutislähetyksessä nähdään jotain ennennäkemätöntä: Droonit lentävät MTV:n studioon