Kimi Räikkönen haukkui F1-kuskin pystyyn – syytetty väittää Jäämiehen möhlineen

Alfa Romeon suomalaiskuski Kimi Räikkönen ei ollut lainkaan ilahtunut siitä, miten Renaultin Esteban Ocon esteli häntä Italian GP:n aika-ajojen ensimmäisessä osiossa. Räikkönen ja Ocon kävivät suoranaista kilpaa radan ensimmäisissä mutkissa. Oconin mukaan F1:n "erikoisohjeistus" ei toiminut lainkaan toivotulla tavalla.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 4.-6.9.
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

F1 ja kansainvälinen autoliitto FIA toivat Italian GP:n aika-ajoihin erikoislaatuisen määräyksen, jonka mukaan kuljettajien oli suoritettava ulostulokierros maksimiajan sisällä. Tämän avulla F1 ja FIA yrittivät estää pullonkaulatilanteita ja pahoja ruuhkia, kuljettajien hakiessa optimaalista imuapua aika-ajokierroksilleen.

Uudistus ei aivan toiminut. Pahin ruuhka rakentui radan loppuvaiheen sijaan jo alkupäähän. Lauantain aika-ajojen ensimmäisessä osiossa Renaultin ranskalaiskuljettaja Ocon oli jonomuodostelman keulilla, eikä hän meinannut antaa tilaa takana tuleville.

Räikkönen kärsi tästä, sillä hän oli aivan ranskalaisen perässä.

– Hän vain estelee minua koko ajan. Mikä idiootti, Räikkönen räyhäsi Oconista talliradiossa.

Video tilanteesta näkyy jutun yläreunasta.

Selitykset?

– Kimi aloitti kierroksensa aivan liian läheltä minua. Ja sitten hän yritti ohittaa minut. Mutta jos olisin antanut hänen mennä ohitseni, meidän molempien kierrokset olisivat olleet pilalla. Nyt hänen kierroksensa meni siihen, mutta minä pystyin vetämään omani läpi, Ocon vastasi.

Ranskalaisen mukaan F1:n maksimiaikakokeilu ei onnistunut.

– Uusi sääntö vain pahensi tilannetta. Meidän on käytävä se uudelleen läpi ja mietittävä seuraavassa kuljettajakokouksessa, että mitä voimme tehdä paremmin.

Oconin mukaan ongelma rakentui siitä, etteivät kuskit pystyneet hidastamaan kunnolla ulostulokierroksen aikana. Tämän myötä kuljettajat joutuivat improvisoimaan ratasijainnin kanssa.

– Siksi useat autot kävivät kisaa kierroksen loppuvaiheilla, saadakseen mahdollisimman hyvän paikan nopeaa kierrosta varten, Ocon selitti.

Lue myös:

    Uusimmat