Keuhkovammaliitto paheksuu Kummeli-leffan tupakointia

Keuhkovammaliitto on tuohtunut suositun Kummeli-elokuvan sisältämistä toistuvista tupakointikohtauksista. Liiton tiedotuspäällikkö Sakari Karttunen on erityisen pöyristynyt siitä, että komediaelokuvan lopputekstien kiitoksissa mainitaan tupakkayhtiö BAT Finland Oy.

Karttunen epäilee Kummeli Kultakuume -elokuvan sisältävän lainvastaista tupakan piilomainontaa.
-Peruskohelluksen ohessa elokuva rakentuu suurelta osin tupakan poltolle, luonnehtii filmin äskettäin nähnyt Karttunen. Hän huomauttaa, että elokuvassa savukkeiden annetaan ymmärtää auttavan vaivoihin. Hänen mukaansa syy ylenpalttiseen savukkeiden esilläoloon selviää, kun lopputekstien kiitoksissa mainitaan BAT-tupakkayhtiö. Karttunen huomauttaa elokuvassa esillä olevan North State -savukemerkin kuuluvan BAT Finlandin tuotteisiin.

Joulukuussa ensi-iltansa saanut Kummeli Kultakuume ylti pikavauhtia vuoden 1997 katsotuimmaksi kotimaiseksi elokuvaksi. Sen on kohta nähnyt jo 150000 katsojaa, joista suurin osa on crazy-huumoriin mieltynyttä varhaisnuorisoa.

Elokuvataide ja mainonta

Keuhkovammaliiton tarkoitus on yhdessä muiden kansanterveystyötä tekevien järjestöjen kanssa lähestyä asiassa Tuotevalvontakeskusta. TVK valvoo tupakkalakia ja siihen liittyviä mainontasäädöksiä.
-Tupakkalaissa kielletään sekä mainonta että epäsuora mainonta. Piilomainontaa ei ole erikseen määritelty, sanoo Tuotevalvontakeskuksen lakimies Annika Kutilainen.
-Jotta siihen (piilomainontaan) voitaisiin puuttua, niin silloin täytyisi olla näyttö siitä, että siinä on tosiaan tällainen mainontatarkoitus. Jos BAT (tupakkayhtiö) on pistetty lopputeksteihin, niin se kyllä kuulostaa melkoisen oudolta, sanoo Kutilainen.

-Elokuvan tekijöiden taiteelliseen vapauteen kuuluu tietysti se, että elokuvassa saa polttaa ja saa juoda. Jos tuotteet tuodaan tahallisesti esiin mainonnallisella tavalla missä viestimessä tahansa, niin sellaista voidaan pitää myynnin edistämisenä, huomauttaa Kutilainen. Hänen mukaansa Tuotevalvontakeskus aikoo perehtyä Kummeli-elokuvaan. Mikäli TVK selvityksessään havaitsee tuotteen sisältävän lainvastaista tupakkamainontaa, niin seurauksena on markkinointikielto, jota voidaan tehostaa uhkasakolla.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat