Kelan puhelinpalvelu on ruuhkautunut – toimi näin, mikäli asiointi sakkaa

Kelan puhelinpalvelu on ruuhkautunut tavallista suuremman puhelumäärän takia.

Kela kertoo tiedotteessaan, että asiakkaiden yhteydenottoja ovat lisänneet viiveet toimeentulotukihakemusten ja laskujen käsittelyssä.

–  Pahoittelemme ongelmia ja ruuhkia. Toimeentulotuen hakemusten ja laskujen käsittelyssä jonot saadaan pääosin purettua ensi viikon alussa, sanoo Kelan etuusjohtaja Anne Neimala tiedotteessa.

Myös Kelan verkkoasioinnissa on ollut katkoksia. Uudistettua henkilöasiakkaan sairauspäivärahan verkkohakemusta ei ole teknisten ongelmien vuoksi saatu käyttöön aikataulussa.

Kela kertoo, että ongelmia ratkotaan parhaillaan.

–  Pyydämme asiakkailtamme kärsivällisyyttä. Kelan asiakaspalvelijat palvelupisteissä ja palvelunumeroissa eivät voi nopeuttaa hakemusten käsittelyä eivätkä verkkoasioinnin korjauksia, sanoo Kelan asiakkuusjohtaja Elise Kivimäki tiedotteessa.

Jos asialla on kiire, ja se on pakko hoitaa puhelimessa, eikä puhelua kannata lopettaa kesken jonottamisen, Kela ohjeistaa. Uusi soittoyritys siirtää soittajan takaisin jonon hännille. Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluasiantuntija soittaa asiakkaalle.

Kelan asiointipalvelua uudistetaan tämän vuoden aikana. Jo nyt toimivan kokeiluversion kautta asiakas voi muun muassa tarkistaa, jos hakemuksesta puuttuu tietoja ja tilata halutessaan muistutuksia. 

Lue myös:

    Uusimmat