Käytetyt Nissan Leafin akut tuottamaan energiaa Ajax Amsterdamin kotiareenalle

Moni on miettinyt sitä, mitä tapahtuu kun sähköautot yleistyvät – ja ennen kaikkea mitä tapahtuu sähköautojen vanhoille akuille. Kun sähköauton akusto tulee autokäytössä elinkaarensa loppuun, se ei ole vielä roskiskamaa – eikä edes kierrätysmateriaalia. Akustolle voidaan antaa uusi elämä toisessa tehtävässä.

Ensimmäinen iso tällainen projekti on 55 000-paikkainen Amsterdam Arena, joka tunnetaan Ajaxin kotiluolana. Stadionin varasähköksi valjastetaan 280 Nissan Leafin akustoa, jotka tuottavat virtaa yhteensä neljä Megawattia. Akut toimivat hätävirtalähteenä sähkökatkosten aikana, mutta niiden avulla on myös helppo tasata otteluiden aikaan sekä stadionilla järjestettävien erilaisten tapahtumien kulutuspiikkejä käyttämällä edullisempaan aikaan tuotettua ekosähköä. Nissanin ja Amsterdamin yhteistyökumppanit projektissa ovat mm. sähkölaitteita ja -järjestelmiä valmistava Eaton sekä innovativiisia sähköratkaisuja tuottava Mobility House.

Amsterdam Arenan -varasähköjärjestelmän julkistamisen yhteydessä esiteltiin myös tavallisiin kotitalouksiin sopivan kokoisia käytetyistä akuista tehtyjä xStorage-virtalähteitä. Tarjolla on kuusi erikoista virtalähdettä 3,5 kilowatista aina kuuteen kilowattiin. Edullisimman virtalähteen eurooppalainen yleishinta on 3 500 euroa ilman alvia ja asennuskuluja.

Euroopassa sähkökatkokset ovat melko harvinaisia, mutta monessa maailman kolkassa jopa useamman tunnin päivittäiset katkokset ovat jatkuva riesa. Esimerkiksi Intiassa useammassa kotitaloudessa ja yrityksessä on aggregaatteja tätä varten.

Euroopassa xStorageen voidaan puolestaan ottaa talteen edullisempaa virtaa ja käyttää sitä silloin, kun sähkön hinta on korkeammalla esimerkiksi ilta-aikaan. Toki xStorage käy myös erinomaisesti ekosähkön tallentamiseen. Jos kotona on esimerkiksi aurinkopaneelit, niiden virta voidaan ottaa talteen suoraan xStorage-yksikköön laitteeseen sisäänrakennetun vaihtosuuntaajan eli invertterin avulla.

Tulevaisuudessa – kun autot voivat luovuttaa virtaa myös takaisin sähköverkkoon – sähköautoissa olevat akut tulevat olemaan osa kaupunkien älykästä sähköverkkoa.

Lue myös:

    Uusimmat