Moni on miettinyt sitä, mitä tapahtuu kun sähköautot yleistyvät – ja ennen kaikkea mitä tapahtuu sähköautojen vanhoille akuille. Kun sähköauton akusto tulee autokäytössä elinkaarensa loppuun, se ei ole vielä roskiskamaa – eikä edes kierrätysmateriaalia. Akustolle voidaan antaa uusi elämä toisessa tehtävässä.
Ensimmäinen iso tällainen projekti on 55 000-paikkainen Amsterdam Arena, joka tunnetaan Ajaxin kotiluolana. Stadionin varasähköksi valjastetaan 280 Nissan Leafin akustoa, jotka tuottavat virtaa yhteensä neljä Megawattia. Akut toimivat hätävirtalähteenä sähkökatkosten aikana, mutta niiden avulla on myös helppo tasata otteluiden aikaan sekä stadionilla järjestettävien erilaisten tapahtumien kulutuspiikkejä käyttämällä edullisempaan aikaan tuotettua ekosähköä. Nissanin ja Amsterdamin yhteistyökumppanit projektissa ovat mm. sähkölaitteita ja -järjestelmiä valmistava Eaton sekä innovativiisia sähköratkaisuja tuottava Mobility House.
Amsterdam Arenan -varasähköjärjestelmän julkistamisen yhteydessä esiteltiin myös tavallisiin kotitalouksiin sopivan kokoisia käytetyistä akuista tehtyjä xStorage-virtalähteitä. Tarjolla on kuusi erikoista virtalähdettä 3,5 kilowatista aina kuuteen kilowattiin. Edullisimman virtalähteen eurooppalainen yleishinta on 3 500 euroa ilman alvia ja asennuskuluja.


