Kalle Rovanperä on ollut MM-rallikauden kahdessa jo ajetussa sorarallissa vaikeuksissa uusien Hankookin renkaiden kanssa. Rovanperä uskoo vaikeuksien jatkuvan niin pitkään kuin kisoja Hankookeilla riittää.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Sardinian MM-ralli 5.–8.6.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Lue myös: Kalle Rovanperä paljastaa yllättävän asian itsestään – MM-rallin ulkopuolella iso voimavaratekijä: "Olen aika onnekas"
Lue myös: Huyndaista hurjia huhuja – nyt tuli painavaa tekstiä
Rallin MM-sarjaan saatiin täksi kaudeksi uusi rengasvalmistaja, kun eteläkorealainen Hankook otti nelivuotisen Pirelli-jakson jatkoksi ohjat vähintään kolmeksi vuodeksi.
Kauden voimasuhteita puntaroitaessa alusta asti oli selvää, että mestaruustaistelussa on vahvoilla se, joka sopeutuu uusiin renkaisiin kaikkein nopeinten.
Viiden ensimmäisen kisan jälkeen on selvää, että ainakaan kaksinkertainen maailmanmestari Rovanperä ei ole ollut se kaikkein nopein sopeutuja.
Gran Canarian huhtikuisilla asfalttiteillä Rovanperä oli toki täysin omaa luokkaansa, mutta sarjan pääasiallisella alustalla, soralla, kaksi ensimmäistä kisaa ovat olleet vaikeita – olkoonkin, että reilu viikko sitten Portugalissa Rovanperä sijoittui kaikesta huolimatta kolmanneksi.
Sielläkin Rovanperä valitti toistuvasti pidon puutteesta. Mitä kovempaa hän puski, sitä enemmän rengas kului, mutta vauhti ei vastaavasti lisääntynyt samassa suhteessa.
– Siinä (pidon kanssa) meillä on ehdottomasti vielä tekemistä. En usko, että nämä (renkaat) tulevat koskaan olemaan minulle luontaiset. Oli aika selvää, että meiltä puuttui vauhtia ja pitoa autosta, Rovanperä sanoi Dirtfishille.
– En tehnyt virheitä. Puskin läpi päivän, ja silloin rengaskuluma on aika suurta. Ja siltikään vauhtia ei ollut riittävästi, eli meiltä ehdottomasti puuttuu pitoa.
Puhtaasti vauhdin puolesta Rovanperä ajoi huonoimman Portugalinsa sitten vuoden 2021, mutta oli silti kisan kolmanneksi nopein kuljettaja. Jo kisan alla hän kertoi, että ongelma juontaa juurensa Hankookin renkaan sivuttaispidon puutteeseen.
– Minä luotan ajotyylilläni sivuttaispitoon aika paljon. Pitäisi pystyä kääntämään ja jarruttamaan samaan aikaan, ja tämä rengas ei ota sitä yhtään. Se on vähän hankalaa.
Hankookilta on sanottu alusta asti heidän painottaneen renkaan kestävyyttä suorituskyvyn kustannuksella. Portugaliin Hankook toi maaliskuisen Safari-rallin jälkeen päivitetyn renkaan, ja vaikka Rovanperä sanoi tilanteen hieman parantuneen, sama luontainen tuntuma, jonka hän Pirellien kanssa onnistui löytämään, puuttuu edelleen.
– Se (sopeutuminen) tulee kestämään pitkään. En tiedä, olenko koskaan tyytyväinen näihin renkaisiin, sillä kyse on siitä, mikä on luontainen ajotyylini. Tämä tulee todennäköisesti olemaan aina vaikeaa, mutta ainakin olemme nyt löytäneet ihan kohtuullisen tavan toimia.
Alkukauden osalta kuvaavaa on, että Rovanperä on ajanut soralla yhtä monta pohja-aikaa kuin tallikaverinsa Takamoto Katsuta.
Seuraavaan kisaan Sardiniassa Rovanperällä ei ole ollut koskaan kovin suuria odotuksia, ja rengashuolien vuoksi niitä on nyt jopa vieläkin vähemmän. Lisäksi Toyota ei aja kisaan valmistavaa ennakkotestiä.
– Yleensä meillä on ollut täällä (Portugalissa) todella hyvä vauhti, ja nyt se ei ollut optimaalinen. Sardinia on aina ollut vielä vaikeampi.
Rovanperän keskimääräinen ero (sekuntia/kilometri) pohja-aikaan sorakisoissa eri vuosina:
2021 (Pirelli): | 2022 (Pirelli): | 2023 (Pirelli): | 2024 (Pirelli): | 2021–2024 (Pirelli): | 2025 (Hankook): |
0,28 | 0,21 | 0,22 | 0,06 | 0,19 | 0,30 |
Pääluokan kuljettajien tilastot kauden 2025 kahdesta ensimmäisestä sorakisasta:
kuljettaja: | talli: | ero (s/km) pohja-aikaan: | pohja-ajat: | ajetut ek:t: |
Ott Tänak | Hyundai | 0,11 | 19 | 45 |
Sebastien Ogier | Toyota | 0,14 | 5 | 24 |
Thierry Neuville | Hyundai | 0,29 | 2 | 45 |
Kalle Rovanperä | Toyota | 0,30 | 5 | 41 |
Takamoto Katsuta | Toyota | 0,43 | 5 | 45 |
Adrien Fourmaux | Hyundai | 0,53 | 4 | 29 |
Elfyn Evans | Toyota | 0,65 | 4 | 45 |
Sami Pajari | Toyota | 0,94 | 45 | |
Gregoire Munster | M-Sport | 1,15 | 1 | 45 |
Joshua McErlean | M-Sport | 1,26 | 45 |