Kalle Rovanperä vaatii MM-ralliin sääntömuutosta: "Jokainen pystyy siihen"

2:49imgJonne Halttunen avaa hurjaa urakkaa: "Onko tämä kuinka järkevää?"
Julkaistu 22.05.2025 14:41
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kalle Rovanperä vaatii Kansainväliseltä autoliitolta (FIAlta) sääntömuutosta suitsimaan liian pitkiä kilpailupäiviä rallin MM-sarjassa. Monet kuljettajat kokivat viime viikonloppuna Portugalissa ajetun kauden viidennen osakilpailun reittisuunnitelman olleen liian rankka.

Lue myös: Ott Tänakilta raju purkaus: "Meitä kohdellaan kuin eläimiä"

Lue myös: MM-rallitähdet ajetaan äärirajoille – ruokailukin tekee tiukkaa: "Se on liian vähän"

Kuljettajien kritiikki Portugalissa kohdistui erityisesti perjantai- ja lauantaipäiviin, jotka molemmat olivat lyhimmilleenkin laskettuna 15-tuntisia, todellisuudessa – erilaiset pr-tehtävät ja nuottivideoiden katselut mukaan lukien – vielä muutaman tunnin pidempiäkin.

– FIAlla pitäisi olla selkeä sääntö päivän maksimipituuteen, Rovanperä sanoi Dirtfishille.

Rovanperä ajoi perjantaina Portugalissa ulos parc fermestä kello 6.03, ja päivän ensimmäinen ajotehtävä oli 93,70 kilometrin siirtymä rallin toiselle erikoiskokeelle.

Kymmenestä erikoiskokeesta ja 146,48 ek-kilometristä koostunut päivä katkesi vain kahteen 20-minuuttiseen etähuoltoon, joita edelsivät 15 minuutin kokomatauot. Etähuollossa myös kuljettaja ja kartturi osallistuivat auton korjaustoimenpiteisiin.

Päivän viimeinen siirtymä oli pituudeltaan 115,77 kilometriä, ja ajohommat päättyivät kello 21.11 alkaneeseen iltahuoltoon.

Perjantain kokonaispituus oli 683,17 kilometriä.

Lauantaina Rovanperä kertoi heränneensä viideltä, ja hän ajoi parc fermestä ulos 6.25. Ensimmäiseksi oli selvitettävä 97,23 kilometrin siirtymä.

Seitsemästä erikoiskokeesta ja 122,92 ek-kilometristä koostuneen päivän katkaisi yksi 30 minuutin kokoomatauko ja 44 minuutin normaali päivähuolto.

Päivän viimeinen siirtymä oli pituudeltaan 48,14 kilometriä, ja iltahuoltoon Rovanperä kurvasi kello 21.04.

Lauantain kokonaispituus oli 640,00 kilometriä.

Sunnuntaina Rovanperän matkanteko alkoi parc fermestä kello 6.31, ja siitä hän lähti 44,92 kilometrin mittaiselle siirtymälle.

Päätöspäivänä ajettiin kuusi erikoiskoetta ja 72,16 ek-kilometriä. Viimeisen pätkän maalissa Rovanperä oli kello 14.05, ja sen jälkeen oli ajettava vielä 92,93 kilometrin siirtymä maaliin, jossa Rovanperä oli 15.49. 

Sunnuntain kokonaispituus oli 410,67 kilometriä.

Kaikkiaan ajokilometrejä kertyi perjantaista sunnuntaihin 1733,84, ja tästä 1389,34 ajettiin muiden tielläliikkujien seassa yleisillä teillä.

Kampanjan vastainen viesti

Rovanperän mukaan päivien pituutta rajoittavan säännö tarve perustuu turvallisuuteen. FIAn tiedetään jo pitkään vetäneen liikenneturvallisuuskampanjaa, ja Rovanperän mielestä Portugalissa nähdyn kaltaiset työpäivät ovat ristiriidassa tämän viestin kanssa.

– Jos meillä on yhtä pitkä päivä kuin perjantaina oli, seuraavan päivän pitäisi alkaa myöhemmin. Heräsin lauantaina taas viideltä, ja nuottivideoiden katselun ja muuiden hommien jälkeen olemme valmiita nukkumaan ehkä puoliltaöin.

– Kun palaamme päivän päätteeksi huoltoon, emme pääse nukkumaan heti kymmenen minuuttia myöhemmin.

Esimerkiksi Rovanperän tallikaveri Sébastien Ogier kyseenalaisti jo aiemmin, katsooko kukaan rallia seitsemältä aamulla.

– Ratkaisu on aika helppo. Meidän ei tarvitse lähteä parc fermestä aamukuudelta. Voimme aloittaa yhdeksän maissa ja saada aikataulun sen jälkeen toimivaksi. Jokainen kisajärjestäjä pystyy siihen.

– Jossain kohtaa tämä ei ole enää järkevää. Aina puhutaan liikenneturvallisuudesta. Me ajamme neljän tai viiden tunnin yöunilla läpi viikonlopun. Pystymme siihen kyllä, mutta en tiedä, onko siinä järkeä, että yritämme pysyä hereillä siirtymillä. Se käy jossain kohtaa aika rankaksi. On tarpeetonta, että ajamme 15-tuntisia päiviä.

Kisajärjestäjillä suuri vapaus

Tämänhetkiset säännöt jättävät kisajärjestäjille hyvin suuren vapauden reittisuunnitteluun. Kisajärjestäjä saa esimerkiksi täyden vapauden valita haluamansa erikoiskokeet, kunhan ne täyttävät FIAn erikseen antaman ohjeistuksen.

Tämän sääntökohdan yksi pieni täsmennys menee yksi yhteen Rovanperän sanoman kanssa: "Turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää erikoiskokeita valittaessa."

Todennäköisesti täsmennyksellä viitataan toki pätkien luonteeseen, ei kuljettajien jaksamiseen.

Muita FIAn asettamia reunaehtoja on se, että ralli alkaa torstaina ja päättyy sununtaina. Erikoiskokeiden kokonaispituuden tulee olla koko viikonlopun osalta 300–350 kilometriä ja huoltojen tai renkaanvaihtojen välissä saa ajaa korkeintaan 80 ek-kilometriä.

Jos huoltojen väliin halutaan saada enemmän kuin neljä erikoiskoetta, tämä täytyy hyväksyttää erikseen. Lisäksi erikoiskokeet tulee ajoittaa niin, ettei ensimmäisten 15 auton osalta tule päällekkäisyyksiä peräkkäisillä pätkillä.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli