Kaikki bensa rikitöntä Suomessa

Suomi on EU:n edelläkävijä rikittömiin tieliikennepolttoaineisiin siirtymisessä.

Suomi on vuoden alusta siirtynyt kokonaan rikittömän bensiinin ja dieselpolttoaineen käyttöön. Öljy- ja kaasualan keskusliiton keräämien tietojen mukaan kaikki Suomessa myytävä bensiini ja diesel on nyt rikitöntä. Toimitusjohtaja Jarmo Nupposen mukaan Suomi onkin Euroopan unionissa edelläkävijämaa rikittömiin tieliikennepolttoaineisiin siirtymisessä.

EU-maissa siirrytään lähivuosina vähitellen rikittömän bensiinin ja dieselöljyn käyttöön. Unionin polttoainedirektiivin mukaan rikittömiä polttoaineita on oltava tarjolla maantieteellisesti tasapainoisesti tämän vuoden alusta lähtien. Vuoden 2009 alusta EU:ssa saa myydä vain rikittömiä polttoaineita.

Tärkeintä rikittömissä polttoaineissa on se, että ne avaavat mahdollisuuden uudenlaisen pakokaasujen puhdistustekniikan käyttöönottoon autoissa. Näin tieliikenteen pieneneviä haitallisia päästöjä voidaan entisestään vähentää, Nupponen sanoo. Rikittömiksi luokitellaan sellaiset polttoaineet, joiden rikkipitoisuus on enintään kymmenen milligrammaa kilossa.

Suomen tieliikenteen rikkipäästöt ovat uudenlaisten polttoaineiden ansiosta vähentyneet käytännössä olemattomiksi. Öljyala, autonvalmistajat ja viranomaiset ovat Euroopassa pitkään kehittäneet aiempaa puhtaampia polttoaineita yhdessä. Rikin jälkeen huomio kohdistetaan Nupposen mukaan muihin ominaisuuksiin kuten esimerkiksi dieselöljyn polyaromaattien määrään.

Suomessa rikittömälle bensiinille ja dieselöljylle toteutettiin viime vuoden syyskuussa veroporrastus. Se auttoi Nupposen mukaan tuomaan rikittömät polttoainelaadut markkinoille öljyalan esittämällä tavalla yhdellä kerralla, koska rikillisten ja rikittömien laatujen pitäminen markkinoilla yhtä aikaa olisi ollut logistisesti hankalaa.

Suomen öljynkulutus oli viime vuonna 10,8 miljoonaa tonnia. Moottoribensiinin kulutus kasvoi 1,7 prosenttia vajaaseen 1,9 miljoonaan tonniin. Dieselöljyn kulutus kasvoi 4,4 prosenttia 2,0 miljoonaan tonniin. Kevyen polttoöljyn kulutus laski 2,2 miljoonaan tonniin ja raskaan polttoöljyn kulutus vajaaseen 1,2 miljoonaan tonniin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat