Juustonkulutuksen kasvu painottuu yhä vahvemmin tuontiin

Juustonkulutuksen kasvu Suomessa painottuu yhä selvemmin tuontijuustoihin. Elintarviketieto Oy:n ennakkoluvuista selviää, että juustojen kokonaiskulutus lisääntyi viime vuonna vain vajaalla prosentilla edellisvuodesta, mutta tuonti kasvoi yli yhdeksän prosenttia. Kotimaisten kypsytettyjen juustojen kulutus puolestaan laski kolme prosenttia vuonna 2000.

Elintarviketieto arvioi, että suomalaiset söivät viime vuonna juustoja yhteensä noin 90 miljoonaa kiloa, mistä tuonnin osuus oli jo lähes 20 miljoonaa kiloa eli noin 22 prosenttia. Suurimmat juuston tuontimaat olivat Tanska, Ruotsi ja Saksa. Tuonti onkin toiminut juustonkulutuksen kasvun voimakkaana veturina koko Suomen EU-jäsenyyden ajan. Viime vuonna juustoa kului 17,3 kiloa per henkilö, kun vielä vuonna 1994 juustoa syötiin vain 14,5 kiloa henkilöä kohti.

Juustoja käytetään yhä monipuolisemmin

Juustonkulutuksen trendit ovat samat kuin elintarvikkeissa yleensäkin: kulutus monipuolistuu ja kevenee, ja uudet helppokäyttöiset pakkaukset kuten valmiit juustoraasteet ja -viipaleet ovat saaneet kiireisiltä kuluttajilta hyvän vastaanoton. Juustoja on opittu käyttämään leivänpäällisen lisäksi yhä enemmän myös ruoanlaitossa ja herkutteluun, mutta valikoiman laajenemisesta huolimatta suomalaisten suosikkijuusto on yhä perinteinen edam. Sen osuus koko juustonkulutuksesta on lähes 40 prosenttia, joskin kulutuksen monipuolistuminen syö pikkuhiljaa edamin valta-asemaa.

Kevytjuustojen osuus kaikesta juustonkulutuksesta Suomessa on jo lähes 30 prosenttia. Markkinointipäällikkö Kari Finska Valiolta toteaa, että kevytjuustojen saaminen maukkaiksi on pitkän tuotekehitysprosessin takana. - Esimerkiksi Oltermanni 17:n maun eteen on Valiolla tehty paljon töitä, hän huomauttaa. Myös luomujuuston valmistaminen kiinnostaa Valiota. Mutta tällä hetkellä Suomen markkinoilla on vain kaksi luomujuustoa, Porlammin Osuusmeijerin luomuemmental ja Milkan luomuedam.

Markkinoiden kakkonen Arla Foods on erityisen vahva juuri kevytjuustoissa, ja sen markkinaosuus tässä kategoriassa onkin lähes neljännes. Pohjoismaisen meijerijätin suurin yksittäinen tuote Suomen juustomarkkinoilla on kuitenkin tanskalainen edam. Täkäläinen juustomaku suosii yhä mietoja juustoja, kun taas esimerkiksi Ruotsissa pitkään kypsytetyt ja voimakkaamman makuiset juustot ovat suositumpia. (MTV3 Internet / Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat