Juhani Palmu lienee Suomen kopioiduin taiteilija. Markka-aikaan Palmu jopa osti itse viisi väärennöstään Arsenalilta, jotta saisi 45 omaa työtään itselleen. Eräälle väärentäjälle mies lähetti kirjeen, jossa hän kehotti taiteilijaa maalaamaan omalla nimellään.
Juhani Palmun mukaan ihmiset tulevat usein varmistamaan taiteilijalta itseltään, ovatko heidän hankkimansa teokset aitoja. Juuri pari viikkoa sitten Palmulta pyydettiin viimeksi varmistusta teosten aitoudesta.
– Ne olivat väärennöksiä. Kyseinen henkilö oli hankkinut teokset noin 20 vuotta sitten, ja ne olivat roikkuneet seinällä vuosikymmeniä. On kauheaa, että ihmiset ovat tulleet huijatuiksi. Mietin vaan, että miltä hänestä tuntuu, kun hän on hyvässä uskossa ostanut ja maksanut taulun, Palmu pohtii.
1990-luvun alussa poliisi ryhtyi tutkimaan erityisesti taideväärennösasiaa, ja silloin osoittautui, että Juhani Palmu oli 1990-luvun väärennetyin taiteilija. Ajan myötä väärennösten tekeminen on vähentynyt tai niiden ilmi tuleminen on vähentynyt.
– Vanhojen tietojen perusteella on sellainen tunne, että olen edelleen Suomen väärennetyin, Palmu sanoo.
Taiteilija sen sijaan tuntee oman työnsä takuuvarmasti. Vasenkätisen Palmun töitä on vaikeampi kopioida, sillä esimerkiksi siveltimen liikejälki on erilaista kuin oikeakätisen taiteilijan. Myös signeeraus, värimaailmat ja sävyt ovat Palmun maalauksissa uniikkeja.
– Taitavimmat väärentäjät ovat hyvin perehtyneet töihin, mutta he käyttävät väärän kokoisia siveltimiä ja kärkisiveltimiä, minun tapani on hienompi. Käytän esimerkiksi palettiveistä. Väärennöksestä näkyy, kun on tunaroitu pikkupensselillä.

