Japanin GP:n lehdistökatsaus: Feeniks-lintu Alonso

Formula ykkösten maailmanmestaruustaisto sai dramaattisen käänteen Japanin GP:ssä sunnuntaina, kun Michael Schumacherin Ferrarista petti moottori ja Fernando Alonso karkasi voiton myötä 10 pisteen MM-johtoon. Espanjalaislehdet juhlivat maanantaina jo Alonson mestaruutta, sillä hän tarvitsee viimeisestä osakilpailusta vain yhden pisteen varmistaakseen toisen peräkkäisen maailmanmestaruutensa.

- Pisteen päässä maineesta ja kunniasta, otsikoi urheilulehti AS.

- Ferrari hajosi jouduttuaan asturialaisen jatkuvan painostuksen alaiseksi. Fernando on pisteen päässä kruunusta. Tutkimalla 72 mahdollista lopputulosta selviää, että Kaiserilla on vain 1,37 %:n mahdollisuudet mestaruuteen. Unelma on lähempänä toteutumista, AS laskeskeli.

- Palkintopallin alapuolella Alonso esitti tuhkasta nousevaa Feeniks-lintua yhden Power Rangers -sarjakuvan tyyliin (leikkimielinen tervehdys kavereille) ja ryhtyi sen jälkeen tanssimaan ilosta. Tyttöystävä Raquelin katse oli liikuttunut ilon vallatessa puolet maailman lehdistöstä ja sadat tuhannet espanjalaiskodit. Jos huono onni ei puutu peliin, kahden viikon kuluttua Brasiliassa kruunataan uusi F1-legenda, AS jatkoi.

Kaikki Espanjan urheilulehdet hehkuttivat etusivulla Alonson varmalta näyttävää mestaruutta.

- Avaimet Alonson käsissä. Alonso voitti Japanissa hienolla takaa-ajolla. Schumi rikkoi Ferrarinsa ja Alonso tarvitsee vain pisteen mestaruuden uusimiseen, julisti Marca etusivullaan.

- Häneltä puuttuu enää piste mestaruuteen. Alonso voitti, Schumacherin moottori hajosi. Brasilian GP:ssä hänet kruunataan jälleen formula ykkösten kuninkaaksi, uskoi Sport.

Sport-lehden mielestä Renault-talli oli saanut lisäpotkua kritiikistä, jota Alonso esitti tallin toimintaa kohtaan Kiinan GP-kilpailun jälkeen.

- Kova kritiikki, jota Alonso esitti talliaan kohtaan viimeaikaisista toistuvista virheistä, oli tarkoitettu saamaan aikaan muutoksia. GP:n lopputuloksen valossa kritiikki tuotti tulosta. Kilpailu sujui virheettömästi taktiikan ja varikkopysähdysten suhteen, eikä tällä kertaa virheitä tapahtunut.

Sport muistutti myös, että Schumi oli joutunut rasittamaan samaa voimanlähdettä jo Kiinassa. Nyt Alonson painostuksen alla moottori ei enää kestänyt.

- Kiinassa Alonso painosti viimeiseen kierrokseen asti Schumacheria, joka ei voinut löysätä liikaa vaan joutui ottamaan autostaan kaiken irti. Japanissa espanjalaiselle olisi kelvannut kakkossijakin, mutta hän noudatti samaa taktiikkaa. Ferrarin moottori joutui äärirajoille ja hajosi lopulta.

Pääuutiseksi Alonson voitto nousi myös miehen kotikaupungissa Oviedossa ilmestyvässä La Nueva España -päivälehdessä.

- Kun kaikki oli kääntynyt Alonsoa vastaan, hän osoitti olevansa Magic-lempinimen arvoinen ja sai Schumacherin polvilleen. 10-0-pistevoitto seitsenkertaisesta mestarista - kun koko kauden kestäneestä jännittävästä taistelusta kahden kolossin välillä on jäljellä enää yksi osio - näyttäisi olevan enemmän kuin riittävä marginaali uuden mestaruuden varmistamiseen Brasiliassa. Kuten jo viime vuonna, São Paulosta on tulossa paikka, jossa Alonso koskettaa taivasta.

Mestaruus savuna ilmaan

Ferrarin kotimaassa Italiassa tunnelmat olivat aivan toisenlaiset.

- Maailmanmestaruus muuttuu kangastukseksi juuri, kun aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta, Michael ajaa kuin Jumala ja Ferrari loistaa esitellen muotojaan koko maailmalle. Kahdeksas maailmanmestaruus, kovan takaa-ajon tulos, muuttuu kangastukseksi joka tekee kipeää, iskee sydämeen ja palauttaa kaikki todellisuuteen, kuvaili Il Giornale.

- Kun moottori petti, putosi suunnaton suru Ferrari-johdon, Jean Todtin kuulokkeiden, Michael Schumacherin kypärän ja niiden kymmenten punapukuisten miesten ylle, jotka raatavat otsat hiessä Cavallinon ja Italian voiton eteen, Il Giornale maalaili.

Il Giornalen mielestä mestaruustaistelu on nyt ohi:

- Tehtävä ei ole mahdoton, vaan jotakin vielä vaikeampaa. Jopa Schumacher sanoo, että ei hänelle kelpaisi mestaruus armonlahjana.

Moottoririkon ajankohta oli italialaislehtien mielestä huonoin mahdollinen.

- Moottori hajosi, Schumin unelma savuna ilmaan. Schumacher ei ollut keskeyttänyt moottoririkkoon Ranskan osakilpailun 2000 jälkeen. Ferrarin luotettavuus oli noussut legendaariseksi, mutta Japanissa F248-auton moottori hajosi 17 kierrosta ennen maalia, kirjoitti Corriere della Sera.

- Kaiken ivallisinta oli se, että hänen Ferraristaan ei ollut hajonnut moottori kuuteen vuoteen. Miksi juuri nyt Suzukassa, kauden toiseksi viimeisessä kilpailussa, kun hänellä oli käsissään ottelupallo Alonsoa vastaan. Kokonainen kausi tapahtumia, kovaa työtä, uhrautumisia ja väsymystä, päiviä ja öitä pohtien, mistä löytää nopeus ja luotettavuus viimeisiin kilpailuihin. Nyt kaikki alkaa olla mennyttä Schumin ja Ferrarin osalta. Kaikki haihtui savuna ilmaan, kuten Michael itse sanoi, voivotteli puolestaan Il Messaggero.

Il Messaggero kiitteli kaikesta huolimatta Schumia hienosta käytöksestä keskeytyksen jälkeen. Uransa tämän kauden jälkeen lopettava seitsenkertainen maailmanmestari hyväksyi kohtalonsa ja kävi varikolle palattuaan kiittämässä rehdisti tallin mekaanikkoja.

- Öljyn ja bensiinin täyteisen pilven keskeltä esiin nousi uusi mielikuva Schumacherista, ehkä se kaikkein todenmukaisin kaikkien näiden vuosien ajalta. Hän olisi voinut paiskata kypärän ilmaan, raivota tallille ja itselleen menestystä kahdeksannesta mestaruudesta. Sitä vastoin näimme Michaelin, joka osaa voittaa ja varsinkin hävitä, miehen joka hyväksyy kilpailun tuloksen ja ottaa lähitulevaisuudessa vastaan managerin tehtävät Maranellossa, Il Messaggero uskoi.

Saksalaiselle Bild-lehdelle järkytys oli vähintään yhtä suuri:

- Shokkisekunnit. Tässä murenee Schumin (ja meidän) unelma. Aus. Schluss. Vorbei.

- Suuri Happy End oli niin lähellä. Eläkkeelle maailmanmestarina, täydellistä! Sitten hetkessä kaikki on ohi.

Bild yritti jopa etsiä salaliittoa Schumacherin moottoririkon taustalta:

- Moottoririkon mysteeri: sabotaasia, välinpitämättömyyttä vai yksinkertaisesti huonoa onnea?

- Ferrari-insinöörit eivät ole vielä sulkeneet pois edes Schumin moottorille tehdyn sabotaasin mahdollisuutta, Bild tiesi.

Bild muistutti, että Felipe Massan autoon jouduttiin vaihtamaan uusi moottori edellisen osakilpailun harjoituksissa ja että brasilialaiskuski oli kärsinyt moottoririkon myös Monzan testeissä syyskuussa. Lehden mielestä Ferrari ei ollut tehnyt tarpeeksi selvittääkseen ongelmien syyn.

- Olisi traagista, mikäli muiden huolimattomuus päätti kaiken Schumin osalta, Bild totesi.

Teksti: Lauri Ouvinen 9.10.2006

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat