Italian GP:n lehdistötilaisuus: Vettelin elämän paras päivä

Italian GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla kolme nopeinta: Sebastian Vettel (SV), Heikki Kovalainen (HK) ja Robert Kubica (RK).

Kysymys, Sebastian, kerro tunteistasi ensimmäisen voittosi jälkeen?

SV: Uskomatonta. Meillä ei ollut mitään ongelmia koko kisan aikana. Auto toimi todella hyvin. Kisani oli fantastinen ja taktiikka oli erittäin hyvä. Jäähdyttelykierrokseni ja palkintoseremonia tuntui uskomattomalta. Tämä on elämäni paras päivä. En koskaan unohda näitä tunteita ja muistoja. Tunne on paljon parempi kuin mitä voisi kuvitella. Kiitokset tallin väelle. He tekivät fantastista työtä. Kuka olisi osannut odottaa tällaista kauden alussa, joka oli meille huono. Olemme sen jälkeen parantaneet ja parantaneet. Näissä olosuhteissa pystyimme hieman kaventamaan eroa kärkeen omilla suorituksillamme ja pitämällä pidempään kaasun pohjassa. Tämä on mahtavaa. Olen sanaton.

Kysymys, Sebastian, kisan alussa karkasit sekunnin per kierros ja ajoit huippunopeusmittaukseen 12 km/h nopeammin kuin kukaan muu?

SV: Nopeusmittauksen selittää se, että emme lisänneet downforcea autoomme, vaan pidimme sen kuivan kelin säädöissä, koska odotimme tälle päivälle kuivaa keliä. Suorilla olimme näin ollen todella nopeita muihin verrattuna. Turva-auton perästä lähteminen auttoi minua. Kun ajoin ensimmäisenä, ei minulla ollut näkyvyyden kanssa ongelmia. Se oli avainasemassa. Pystyin heti tekemään 6-7 sekunnin johdon Heikkiin. Puristin kovaa. Välillä meinasin mennä äärirajojen yli ja olin vähällä menettää auton hallinnastani. Alussa oli todella vaikeaa, kun vettä oli paljon. Tilanne vaikeutui entisestään kisan keskivaiheilla, kun radalla ei ollut enää seisovaa vettä. Kuljettajat ajoivat vasemmalle ja oikealle hakiessaan vettä renkaidensa viilentämiseen. Oli todella liukasta. Kisan lopussa pysyin radalla hieman Heikkiä pidempään ennen välikelin renkaisiin vaihtamista. Keskustelin radiolla insinöörini kanssa siitä, olisiko järkevää vaihtaa välikelin renkaisiin. Mielestäni teimme niihin vaihtamisen suhteen oikean päätöksen. Täydellinen viikonloppu: paalupaikka ja voitto.

Kysymys, Sebastian, mitä mielessäsi liikkui kisan aikana?

SV: Joskus ajattelin, miten voi olla mahdollista, että varikkotaulullani lukee edelleen P1. Varikkokäyntieni jälkeen ajattelin vain asioiden pitämistä kasassa. Olin erittäin keskittynyt jokaisella kierroksella. En säästellyt moottoriani tai renkaitani. Totta kai pidin huolta autostani, mutta pyrin säilyttämään tarkkaavaisuuteni. Lopussa kun radalle syntyi kuiva ajolinja, oli ratkaisevan tärkeää pysyä sillä linjalla. Puoli metriä sivussa linjalta olisi voinut tarkoittaa ulosajoa. Keskittymisen säilyttäminen oli vaikeaa. Yritin puristaa kovaa ja kasvattaa johtoani takana tuleviin.

Kysymys, Heikki, kerro alkukierroksista sekä siitä, minkälainen autosi oli?

HK: Voitto ei ollut mahdollinen. Sebastian ja Toro Rosso ovat olleet vahvoja koko viikonlopun. Minulla oli kisan alkuvaiheissa ongelmia etenkin rankkasaderenkaiden kanssa. Jarrujen lämmittämisen kanssa oli myös ongelmia. Oli vaikeuksia löytää enemmän aikaa ja mennä nopeammin. Jatkoin puristamista ja lopussa tilanne hieman parantui. Tämä oli maksimisuoritus. Saimme sentään hyviä pisteitä. Katsomme eteenpäin kohti seuraavaa kisaa.

Kysymys, Heikki, liittyivätkö jarru- ja rengasongelmat säätilaan?

HK: Kyse oli lämpötilaan liittyvästä ongelmasta sen suhteen, miten ne saadaan toimimaan. Tänään oli vaikeaa. Ei se ollut helppoa kenellekään. Kaikilla oli varmasti asian suhteen jotain hankaluuksia. Minusta tuntui, että suorituskyky oli niistä kiinni enkä onnistunut löytämään sitä kisan alussa.

Kysymys, Heikki, esiintyikö ongelmia märällä ajetuissa harjoituksissa tai aika-ajoissa?

HK: Hieman. Minulle oli yllätys, että sellainen ongelma esiintyi kisassa. Normaalisti ongelma saattaa esiintyä parilla ensimmäisellä kierroksella, mutta sitten sen pitäisi poistua. Nyt vaikeudet jatkuivat pidempään.

Kysymys, Heikki, pahensiko turva-auton perästä lähteminen tilannetta?

HK: Ei. Se helpotti lämpötilojen saamista korkeammalle alkukierroksella. On vaikea sanoa, oliko sillä merkitystä. Se olisi joka tapauksessa ollut hankalaa riippumasta siitä, miten lähtö hoidettiin.

Kysymys, Robert, kaksi vuotta sitten ajoit täällä ensimmäisen palkintosijasi ja juhlistit sitä nyt uudella palkintosijalla.

RK: Tämä oli varsin hyvä viikonloppu eilen odotuksia huonommin sujuneen aika-ajon jälkeen. Putosin ensimmäisenä autona aika-ajon päätösosiolta. Ainoa myönteinen asia siinä oli se, että pystyimme päättämään taktiikkamme säätilan ja radan kunnon mukaan. Teimme oikean valinnan. Minä pysyin radalla niin pitkään kuin mahdollista ennen varikkokäyntiäni. Meillä kävi tuuri sen suhteen, että olosuhteet mahdollistivat välikelin renkaisiin vaihtamisen siinä vaiheessa. Pääsin hyvään vauhtiin ja kavensin eroani Heikkiin, mutta hän oli liian kaukana. Viimeisillä kierroksilla keskityin vain tuomaan autoni maaliin. Kisan alku oli vaikea. Ohitin Nickin ilman että edes näin häntä. Yhtäkkiä vain huomasin olevani suoralla hänen edellään. Näissä olosuhteissa ei ole helppoa lähteä matkaan joukon puolivälistä. Pidin auton radalla. Rengaspaineiden kanssa oli vaikeuksia, kun rata kuivui. Minulla ja Fernandolla oli vaikeuksia ja Lewis pääsi helposti edelle. Hän oli paljon nopeampi, mutta me olimme onnekkaita siinä, että pystyimme vaihtamaan suoraan välikelin renkaisiin.

Kysymys, Robert, kerro mitä Italian lipun värit kypärässäsi merkitsevät?

RK: Vietin 13-18-vuotiaana suurimman osan ajastani Italiassa kehittyessäni kuljettajana. Monza on minulle erityislaatuinen paikka, kuten myös Hungaroring, jossa on paljon puolalaisfaneja. Kiitokset heille kannustuksesta. Täällä Monzassa on paljon puolalaisfaneja, mutta myös italialaisia, jotka kannustavat minua. Haluan kiittää kaikkia minua Italiassa tukeneita ihmisiä sekä kaikkia niitä talleja ja ihmisiä, joita olen tavannut matkallani formula ykkösiin. Siksi jaoin kypäräni kahteen osioon: toisessa oli Italian ja toisessa Puolan värit.

Kysymys, Sebastian, edustat italialaistallia, joka perustettiin Minardina vuonna 1985. Voittosi on ensimmäinen italialaistallin - muun kuin Ferrarin - saavuttama sitten vuoden 1957.

SV: Se kertoo kaiken. Ihmiset ovat tottuneet kuulemaan Italian kansallislaulun, mutta Ferrarin kunniaksi. Tallimme väki ei koskaan unohda tätä päivää, kuten en minäkään. Tallissamme työskenteleminen on ollut mukavaa. Viime vuonna oli vaikeaa, kun tein debyyttini BMW-tallissa. Kiitokset Franz Tostille ja Gerhard Bergerille sekä koko tallille ja Red Bullille. He luottivat minuun ja sanoivat, että meillä on sinulle paikka. Olen nähnyt urallani nyt kaikki sijoitusten ääripäät. Taaempaa aloittaminen on aina vaikeaa, kun pitää taistella tiensä ylemmäs. Silloin saattaa tehdä hyvä työtä ajaessaan 15:nneksi, mutta kukaan ei huomaa sitä. Silti voi lähteä tyytyväisenä ja ylpeänä varikolta. Nyt voimme olla ylpeitä juhliessamme voittoa. Tämä tuntuu uskomattomalta, kun ottaa huomioon, mistä aloitimme viime vuonna. Tallin mentaliteetti on muuttunut ja ilmapiiri on fantastinen. Kaikki olivat äärimmäisen motivoituneita, kun nousin autooni ennen kisan alkua. Kaikki sanoivat "tuhoa muut" ja "purista hurjasti". Kaikki vitsailivat ja olivat iloisia. Siinä suhteessa voi sanoa, että meillä riitti tänään rohkeutta. Kisani oli ongelmaton. Varikkokäynnit sujuivat täydellisesti. Ei pidä unohtaa, että BMW:hen, McLareniin tai Ferrariin verrattuna meillä ei ole niin paljon työvoimaa tehtaallamme. Saamme toki paljon apua Red Bull Technologyltä. Meillä on noin 160 ihmistä töissä Faenzassa. Heillä kaikilla on aihetta tuntea itsensä erityislaatuiseksi. Minä olen yksi heistä.

(MTV3

Lue myös:

    Uusimmat