Huonot varikkotaktiikat piinaavat Honda-tallia

Hondan F1-talli ei ole pystynyt siirtämään hyviä aika-ajosuorituksiaan menestykseksi GP-kilpailuissa.

Tällä kaudella tallilla on ollut ongelmia saada renkaisiinsa lämpöä ja pitoa, mutta huonot varikkotaktiikat ovat haitanneet Hondaa jo pidempään.

Tuoreen F1 Racing -lehden mukaan kaksi kilpailevaa tallia oli tehnyt simulaatiot Honda-kuski Jenson Buttonin kauden 2004 kisasuorituksista siten, että niihin oli sovellettu parasta mahdollista varikkotaktiikkaa. Yhden analyysin mukaan Buttonin olisi kunnollisella kisataktiikalla pitänyt voittaa kolme osakilpailua ja toisen analyysin mukaan neljä kilpailua. Hän ei voittanut ainuttakaan.

- Meillä on suhteellisen vähän kokemusta verrattuna kärkikavereihin, Hondan tallipäällikkö Nick Fry myönsi tiistaina The Sun -lehdelle.

- On hetkiä, jolloin päälliköiden on pidettävä päänsä pystyssä ja todella ansaittava rahansa. Vireemme on hyvä, mutta meidän täytyy vain saada muutamia asioita kohdalleen, eikä niin ole tällä hetkellä käynyt. Formula ykköset ovat moottoriurheilun huipputaso. Yritämme päästä kolmannelta sijalta ensimmäiseksi tai toiseksi ja se on vaikeaa, Fry jatkoi.

Buttonin aika-ajosijoitukset ovat olleet kuljettajajoukon tämän kauden parhaita, mutta MM-pistetilanteessa hän on vasta kuudennella sijalla.
- Sanomme jatkuvasti, että kisaviikonloppu oli rankka emmekä saaneet toivomaamme tulosta, mutta autossamme on paljon potentiaalia. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, jos ei pysty sijoittumaan sinne, minne haluaisi, Button pohdiskeli.

Hondan surkeat suoritukset varikolla huipentuivat San Marinon GP:ssä, jossa Button laskettiin liikkeelle bensaletku kiinni autossaan.
- Emme saavuta palkintopallipaikkoja emmekä taistele voitoista, jos tällaisia asioita tapahtuu, Button manasi.

Hondan tilanteeseen tuo valoa se, että rengasongelman syyt alkavat olla tiedossa.
- Uskomme tietävämme täsmälleen, mikä on pulmana, mutta F1-autot ovat uskomattoman monimutkaisia eikä sellaisia muutoksia pysty tekemään yhdessä yössä. Edistyimme asiassa Australian GP:n jälkeen ja kokeilemme lisää asioita Silverstonen testeissä, Fry sanoi rengastilanteesta.

(MTV3-AFP-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat