Hotellia varaamassa? Varo näitä yleisiä huijauksia!

Suomalaishotelliin avattiin vain aikuisille tarkoitettu kerros 1:03
Vantaalaiseen hotelli Flamingoon avattiin vain aikuisille tarkoitettu kerros aiemmin tänä vuonna.

Jos olet suunnittelemassa kesälomamatkaa, ole tarkkana hotellivarauksen suhteen – tässä siihen hyvät perustelut!

Turistilla on lomamatkansa aikana yllättävän monta paikkaa, joissa hän voi tulla huijatuksi. Milloin matkamuistoja myydään naurettavan hulppeaan hintaan ja milloin paikallisen kanssa käyty keskusteluhetki päättyykin taskuvarkauteen.

Business Insiderin mukaan hotellihuoneisiin liittyvät huijaukset maksavat amerikkalaisille jopa 4 miljardia euroa – miten ihmeessä?

Tässä yleisimmät asiat, joilla hotelliasiakkaita saatetaan vetää höplästä.

1. Tarkasta, mistä kaikesta olet maksamassa – kuitissa saattaa piillä kalliita yllätyksiä

On hotelleja, jotka lisäävät laskuun erilaisia maksuja, kuten viihtyvyys- tai lomakeskuslisän. Aspen Travelin matkakonsultti Jeff Russellin mukaan 60 dollarin hintaan varattu hotellihuone Las Vegasissa saattaakin lopulta maksaa 100 dollaria. 

Tämän kaltaisia lisäkustannuksia saatetaan perustella viihtyvyyteen koskevilla lisämaksuilla, jotka tulevat uima-altaan, kuntosalin tai ravintolapalveluiden käytöstä – käyttipä asiakas palveluita tai ei.

Käytännössä hotelli ilmoittaa hotellihuoneelle todellista halvemman hinnan saadakseen asiakkaan varaamaan huoneen. Todellisuudessa hotellihuonepakettiin kuuluu erilaisia lisäpalveluita, joita asiakas ei välttämättä ole edes halukas hyödyntämään vierailunsa aikana.

Hotellit ovat kyllä ilmoittaneet pakollisista lisäpalveluista ja niiden tuomista lisäkustannuksista – tosin pienellä präntillä. Ja tämä on vieläpä täysin laillista ja toisissa kaupungeissa väistämätön paha.

Miten ennaltaehkäistä tämän tapahtuminen?

Kannattaa tutustua hotellin tarjoamiin palveluihin ja tarkistaa, mistä kaikesta hotellihuoneen varsinainen hinta koostuu.

Tarvittaessa kannattaa myös ottaa suora yhteys hotelliin ja tiedustella huonetarjonnasta tarkemmin.

2. Luvattu merinäköala ei välttämättä ole sinne päinkään

Olemme tottuneet alati kaupallistuvassa maailmassa mitä erilaisempiin mainospuheisiin – haluavathan palveluntarjoajat saada tavaransa kaupaksi mahdollisimman kustannustehokkaasti.  

Jos hotelli mainostaa hotellihuoneessa olevan merinäköala, se ei välttämättä pidä täysin paikkansa – riittää, että vähintään yhdessä huoneessa on jonkin asteinen näkyvyys merelle.

Voi siis olla, että hotellin kattohuoneistosta näkee palan horisontissa kajastavaa merta, mutta välttämättä tuo näkymä ei ole kaikissa huoneissa samanlainen.

Miten ennaltaehkäistä tämän tapahtuminen?

Jotta vältät tilanteen, jossa olet varannut huoneen merinäköalalla, ja saatkin huoneen, jonka ikkunoista paistaa viereisen rakennuksen seinä, tarkastele huoneen hintaa.

Matkakonsultti Jeff Russellin mukaan huoneet, joissa todella on merinäköala, ovat 50–100 dollaria kalliimpia tai hotellin ylimmissä kerroksissa.

3. Älä usko kaikkea, mitä luet – hotellihuoneita voidaan kuvailla hyvin epämääräisesti

Kaikkia huonekuvauksia ei kannata uskoa sanatarkasti, sillä toiset hotellit käyttävät epämääräistä sanastoa tai ilmaisumuotoja kuvaillessaan huoneistojensa varusteluja. Kyseessä voi olla kulttuurilliset tai kielelliset syyt tai sitten tietoinen valinta asiakkaan hämäämiseksi.

Esimerkki: Yhdysvalloissa kahden hengen huoneessa on lähes poikkeuksetta kaksi parivuodetta, kun taas Euroopassa tämä voi tarkoittaa kahta 90-senttistä sänkyä tai yhtä parivuodetta.

Tämä on haasteellista etenkin tilanteissa, joissa henkilöitä majoittuu huoneeseen oletettua enemmän ja sänkyjen lukumäärästä tai laadusta ei ole täyttä selvyyttä. Kun hotellivieras saapuu huoneeseen ja toteaa sen olevan liian ahdas seurueelleen, hotellihuoneen vaihtaminen voi tuoda huomattavia lisäkustannuksia.

Miten ennaltaehkäistä tämän tapahtuminen?

Tutustu huolella hotellihuoneisiin verkossa ja lue hotellin arvosteluja luotettavista lähteistä.

Tarvittaessa hotelliin voi olla suoraa yhteydessä lisätietojen saamiseksi.

4. Ole tarkkana varauksen kanssa – hotelli saattaa muuttua

Onko joskus käynyt niin, että olet varannut hotellihuoneen, josta on lyhyt matka haluamiisi kohteisiin, ja kun pääset paikan päälle, hotellisi onkin 15 kilometrin päässä oletetusta paikasta?

Joskus voi käydä niin, että hotellin henkilökunta siirtää asiakkaitaan toiseen hotelliketjunsa hotelliin – etenkin silloin, jos hotelli on ylibuukattu.

Miten ennaltaehkäistä tämän tapahtuminen?

Kiinnitä huomiota varaussopimuksen ehtoihin. Kannattaa myös pohtia, minkä sivuston kautta hotellihuoneen varaa, sillä kolmannen osapuolen kautta matkan tilannut asiakas saattaa olla ensimmäisten siirrettävien joukossa.

5. Jos hinta kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, kyseessä voi olla huijaus

Esimerkiksi Pariisissa, Tokiossa ja New Yorkissa yksi yö hotellissa voi maksaa jopa reilusti yli 200 dollaria. Jos onnistut bongaamaan edellä mainituista kaupungeista hotellihuoneen alle 100 dollarilla, ole varuillasi.

– Matkanjärjestäjät ovat kertoneet kauhutarinoita siitä, mitä todella halvat hotellihuoneet ovat todellisuudessa olleet, Russell huokaa.

Matkakonsultin mukaan verkkosivuilla olevat kuvat voivat olla todella vanhoja, muokattuja tai muuten kuvattu siten, että ne antavat huoneesta vääristävän kuvan.

Ylistävät hotelliarvostelut taas saattavat olla maksettuja, eli niihinkin on syytä suhtautua varauksella.

Miten ennaltaehkäistä tämän tapahtuminen?

Kenties paras tapa on vain hyväksyä tosiasiat: laadukas hotellihuone – etenkin kalliissa ja suositussa kaupungissa – maksaa paljon. Laadusta kannattaa maksaa, eikö?

6. Ota rahat ja juokse -periaate

Chad Schyvinchtin mukaan San Franciscossa sijaitsevan Viceroy-hotellin valitukset tulevat pääosin tilanteista, joissa hotellihuone ja lomamatka on varattu kolmannen osapuolen kautta – ei hotellin omilta verkkosivuilta.

Tällaiset sivustot kauppaavat ensisijaisesti halvempia huoneita, mikä tarkoittaa useimmiten huonetta, jonka varustelu ei ole sitä, mitä annetaan ymmärtää.

Näissä tapauksissa kyseessä voi olla myös nimenomaan huijaamiseen tarkoitettu sivusto, joka vain ottaa rahat ja juoksee. Eli, kun lomamatkailija saapuu hotellille, hänellä ei ole maksustaan huolimatta olemassa mitään varausta.

Miten ennaltaehkäistä tämän tapahtuminen?

Mieti tarkkaan, minkä sivuston kautta teet hotellihuonevarauksen, sillä vaikka hotelli olisikin kaikin puolin luotettava, varaussivuston haltija ei sitä välttämättä ole.

Tavallista halvempi hinta on usein ensimmäinen varoitusmerkki.

7. Identiteettivarkaus

Sen lisäksi, että jotkin varaussivustot saattavat viedä kaikki rahasi, toiset sivustot ovat erikoistuneet identiteettivarkauksiin.

Ensin sivun haltija vakuuttaa asiakkaan siitä, että kyseessä on virallinen ja luotettava sivusto. Usein niiden URL-osoite on lähes identtinen oikean varaussivuston kanssa huomaamatonta kirjoitusvirhettä lukuun ottamatta. Esimerkiksi Trivago-sivusto saattaa olla huijarin hallinnoimana Trivaga.

Tällaiset huijaussivustot ovat ammattimaisen oloisia: hotellihuoneen varaus ja tilauksen vahvistaminen tapahtuvat kuin millä tahansa laillisella sivustolla. Todellisuudessa huijarit ovat kähveltäneet tilauksen yhteydessä asiakkaan pankkitunnukset ja henkilötiedot.

Miten ennaltaehkäistä tämän tapahtuminen?

Hotellivaraukset on syytä tehdä aina luotettavan sivuston kautta. Vaikka halpa hinta saattaakin vetää puoleensa, sivustoon kannattaa paneutua ennen kuin antaa tietojaan minnekään. 

Lue kaikki uusimmat lifestyle-aiheiset artikkelit!

Lue myös:

    Uusimmat