Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Brittituristien suuren luokan all inclusive -huijaus paljastui – valehtelivat ruokamyrkytyksestä, saivat korvauksia

Brittituristit ovat huijanneet arviolta 60 miljoonaa euroa muutamassa vuodessa väittämällä saaneensa ruokamyrkytyksen all inclusive -hotellien ruoista.
Brittituristit ovat huijanneet arviolta 60 miljoonaa euroa muutamassa vuodessa väittämällä saaneensa ruokamyrkytyksen all inclusive -hotellien ruoista. Lehtikuva
Julkaistu 20.04.2018 19:45
Toimittajan kuva

Pertti Nyberg

pertti.nyberg@mtv.fi

Britanniassa on paljastunut suuren luokan huijaus, jonka avulla brittituristit ovat saaneet korvauksia arviolta 60 miljoonan euron edestä muutaman vuoden aikana. Ruokamyrkytysväitteisiin perustuvat huijaukset ovat lisääntyneet rajusti viime vuosina.

Huijaus on ollut varsin yksinkertainen: Ensin matkatoimistosta on ostettu niin sanottu all inclusive -pakettimatka eli matka, jossa lentojen ja hotelliyöpymisen lisäksi ruoat ja juomat sisältyvät matkan hintaan.

Palattuaan Britanniaan turisti on kääntynyt erityisen valituksia käsittelevän yhtön puoleen ja väittänyt, että on saanut ruokamyrkytyksen syötyään matkan hintaan kuuluvia ruokia.

Valituksia käsittelevä yhtiö on puolestaan vaatinut korvauksia matkan järjestäneeltä toimistolta. Koska oikeudenkäynnit tulisivat matkatoimistolle kalliiksi, toimistot ovat yleensä maksaneet asiakkaan vaatimat korvaukset.

Todisteita ruokamyrkytyksestä ei ole tarvinnut esittää

Nykyisen Britannian kuluttajansuojalain mukaan asiakkaan ei käytännössä ole tarvinnut esittää mitään todisteita ruokamyrkytysväitteen tueksi. Lisäksi valituksia on voinut jättää jopa kolmen vuoden ajan varsinaisen matkan jälkeen.

Korvauksia maksavat matkatoimistot ovat puolestaan perineet kulut espanjalaishotelleilta sopimusehtoihin vedoten. Niiden mukaan hotellien täytyy korvata matkatoimiston asiakkaille maksamat korvaukset.

Viime vuonna Espanjan kansalliskaarti pidätti seitsemän brittiä, jotka olivat junailemassa kyseisiä huijauksia.

Kolmessa vuodessa valitukset kasvoivat räjähdysmäisesti

Britannian turismiliiton laskelmien mukaan korvausvaatimukset ovat kasvaneet todella nopeasti. Kun vuonna 2013 korvausvaatimuksia oli 5000 kappaletta, vuonna 2016 niitä oli jo 35 000 kappaletta. Liitto ei arvioinut, kuinka suuri osa korvausvaatimuksista oli asiallisia.


– Korvausten vaatiminen ruokamyrkytyksestä, jota ei ole tapahtunut, on petos, oikeusministeri Rory Stewart sanoi espanjalaisen El Pais -lehden mukaan.

– Tällainen toiminta pilaa brittituristien maineen. Sen takia ryhdymmekin toimiin, jotta tällainen epärehellinen toiminta saadaan lopetettua.

Britanian oikeusministeriö muuttaa säädöksiä siten, että mahdollisessa oikeudenkäynnissä olisi yläraja summalle, jonka valituksia välittävä yhtiö voi vaatia palkkiona itselleen. Koska tällaista rajaa ei ole ollut, matkatoimistot ovat yleensä sopineet kiistat ilman oikeuskäsittelyä. Muutos vähentäisi valituksia välittävien toimistojen tuloja selvästi.

Uudet säädökset on tarkoitus ottaa käyttöön ennen kesää.  

Lisää aiheesta:

Detur jätti raahelaisen Raunon pulaan Alanyassa – "He ilmoittivat saaneensa faksin"Yksinhuoltajaäidit odottivat rahojensa palautusta kuukauden ilman selitystä – näin parjattu matkatoimisto Detur puolustautuu peruutusruuhkansa keskeltäPeruiko lentoyhtiö lentosi ja tarjoaa tilalle lahjakorttia? Tähän ei ole pakko suostua: "Aina oikeus saada lipun hinta rahana"Näin kurjasti kävi, kun ulkomaanmatkat peruuntuivat: Terhi on odottanut rahojaan vuoden – "Ei ole ilmoitettu meille yhtään mitään""Kun rahaa ei palaudu, ei ole mitä palauttaa asiakkaille" – Suomen matkailualan liitto haluaisi korvata perutut matkat lahjakorteilla: 12 EU-maata samoilla linjoillaBrittirouva hakee korvauksia katastrofaalisesta Espanjan-lomasta – hotellissa oli liikaa espanjalaisia: "Mikseivät he voi mennä jonnekin muualle?"
Ulkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat
  • 14:44
    Oslo

    Oslossa suuri kivivyöry, satoja evakuoitiin

  • 14:34
    Donald Trump

    Trump ja Kreml sanasodassa Putinin "lentävästä Tshernobylistä" – laukaistiin Jäämereltä

  • 13:20
    Donald Trump

    Trump puhui kolmannesta presidenttikaudesta

  • 12:53
    Venäjä

    Tutkija: Lukashenka mielistelee Putinia nyt tavalla, joka voi aiheuttaa Venäjälle ison ongelman

  • 11:59
    Amerikan hurrikaanit

    Jamaika: "Totaalituho" lähestyy