Brittituristien suuren luokan all inclusive -huijaus paljastui – valehtelivat ruokamyrkytyksestä, saivat korvauksia

Britanniassa on paljastunut suuren luokan huijaus, jonka avulla brittituristit ovat saaneet korvauksia arviolta 60 miljoonan euron edestä muutaman vuoden aikana. Ruokamyrkytysväitteisiin perustuvat huijaukset ovat lisääntyneet rajusti viime vuosina.

Huijaus on ollut varsin yksinkertainen: Ensin matkatoimistosta on ostettu niin sanottu all inclusive -pakettimatka eli matka, jossa lentojen ja hotelliyöpymisen lisäksi ruoat ja juomat sisältyvät matkan hintaan.

Palattuaan Britanniaan turisti on kääntynyt erityisen valituksia käsittelevän yhtön puoleen ja väittänyt, että on saanut ruokamyrkytyksen syötyään matkan hintaan kuuluvia ruokia.

Valituksia käsittelevä yhtiö on puolestaan vaatinut korvauksia matkan järjestäneeltä toimistolta. Koska oikeudenkäynnit tulisivat matkatoimistolle kalliiksi, toimistot ovat yleensä maksaneet asiakkaan vaatimat korvaukset.

Todisteita ruokamyrkytyksestä ei ole tarvinnut esittää

Nykyisen Britannian kuluttajansuojalain mukaan asiakkaan ei käytännössä ole tarvinnut esittää mitään todisteita ruokamyrkytysväitteen tueksi. Lisäksi valituksia on voinut jättää jopa kolmen vuoden ajan varsinaisen matkan jälkeen.

Korvauksia maksavat matkatoimistot ovat puolestaan perineet kulut espanjalaishotelleilta sopimusehtoihin vedoten. Niiden mukaan hotellien täytyy korvata matkatoimiston asiakkaille maksamat korvaukset.

Viime vuonna Espanjan kansalliskaarti pidätti seitsemän brittiä, jotka olivat junailemassa kyseisiä huijauksia.

Kolmessa vuodessa valitukset kasvoivat räjähdysmäisesti

Britannian turismiliiton laskelmien mukaan korvausvaatimukset ovat kasvaneet todella nopeasti. Kun vuonna 2013 korvausvaatimuksia oli 5000 kappaletta, vuonna 2016 niitä oli jo 35 000 kappaletta. Liitto ei arvioinut, kuinka suuri osa korvausvaatimuksista oli asiallisia.

– Korvausten vaatiminen ruokamyrkytyksestä, jota ei ole tapahtunut, on petos, oikeusministeri Rory Stewart sanoi espanjalaisen El Pais -lehden mukaan.

– Tällainen toiminta pilaa brittituristien maineen. Sen takia ryhdymmekin toimiin, jotta tällainen epärehellinen toiminta saadaan lopetettua.

Britanian oikeusministeriö muuttaa säädöksiä siten, että mahdollisessa oikeudenkäynnissä olisi yläraja summalle, jonka valituksia välittävä yhtiö voi vaatia palkkiona itselleen. Koska tällaista rajaa ei ole ollut, matkatoimistot ovat yleensä sopineet kiistat ilman oikeuskäsittelyä. Muutos vähentäisi valituksia välittävien toimistojen tuloja selvästi.

Uudet säädökset on tarkoitus ottaa käyttöön ennen kesää.  

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja