Helsingin taksiyrittäjät eivät pysty lisäämään palveluita ruuhkahuippuina

Taksiyrittäjien mukaan joukkoliikenteen tulisi ottaa enemmän vastuuta viikonloppujen yöliikenteestä pääkaupunkiseudulla.

Kuun alusta voimaan astuneen taksilain mukaan taksit voivat olla ajossa myös pakollisten ajovuorojen päälle, ainoastaan työaikalainsäädäntö rajoittaa.

Viikonloppuöiden ruuhkahuippuina Helsingissä kysyntä kuitenkin ylittää tarjonnan moninkertaisesti.

- Nythän se bussiliikenne ja metroliikenne on lähes seis tai oikeastaan seis ja asiakkaat on vaan taksin varassa eli tämä on sitä meidän kulta-aikaa sitten, että tästä ihan aamukuuteen asti painetaan melkeinpä kuin viitapirut, taksiyrittäjä Harri Savunen kertoo.

Vaikka lisätöitä taksinkuljettajille olisi tarjolla, niin uusia kuljettajia lisävuoroja ajamaan ei löydy.

- Ei tahdo vaan alalle jäädä, joku käy ajamassa muutaman vuoron, mutta toteaa että ei tämä ole mun hommaa. Tässä on tämä epäsäännöllinen työ ja sitten nämä yövuorot eivät ole niin mukavia, että nuo asiakkaatkin varsinkin viikonloppuisin ottaa sitä häppää vähän liikaa, että niidenkin kanssa on pikkaisen pulassa, Savunen perustelee.

Helsingissä ravintolakansaa palvelee viikonloppuöinä toista tuhatta taksia, käytännössä koko kalusto. Kun aamuneljältä väki suuntaa ravintoloista kohti taksitolppaa, jono muodostuu helposti tuntien mittaiseksi.

Taksimiehen mielestä joukkoliikenteen tulisi ottaa vastuuta yöelämän paluuliikenteestä. Nykyinen tilanne kun ruokkii myös pimeiden taksien markkinoita.

- Meillä on muutama yölinja, joka liikennöi, että ei sitä massaa mikä tänne viikonloppuna tulee, niin sitä ei kyllä taksit pysty järjestämään. Se on ihan selvä, Savunen painottaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat