Helppo apu painonhallintaan: Yksinkertainen muutos ruokailuun hoikistaa, polttaa rasvaa ja pienentää sairastumisriskiä

2:10
Videolla kerrotaan, mitkä tekijät altistavat niin sanotuille perussairauksille.

Myöhään illalla syödyt ateriat saattavat tuoreen tutkimuksen valossa olla lihottavampia kuin aikaiset illalliset. Tulosten perusteella iltakymmeneltä nautittu ruoka nostaa enemmän veren glukoositasoja ja johtaa vähäisempään rasvan polttamiseen yön aikana.

Tutkimus perustuu 20 terveen vapaaehtoisen kokeeseen, jossa osallistujat söivät laboratorio-oloissa illallisen kello 22 ja toisena päivänä klo 18. Nukkumaan he menivät yhdeltätoista.

Tutkijat havaitsivat, että myöhäisemmän illallisen jälkeen osallistujien veren glukoosipitoisuudet nousivat 18 prosenttia suuremmiksi ja he polttivat ateriasta saamaansa rasvaa 10 prosenttia vähemmän yön aikana. Tämä havaittiin, vaikka kokeessa käytetyt ateriat olivat samanlaisia.

Iltanapostelu ja myöhäinen ruokailurytmi on yhdistetty lihomista edistäviin muutoksiin aiemminkin, mutta nyt julkaistussa tutkimuksessa koehenkilöitä tutkittiin poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti. Tämä tekee tuloksista luotettavia.

Tänä vuonna julkaistiin myös toinen tutkimus, jossa myöhäinen ruokailurytmi yhdistettiin vähäisempään rasvan polttamiseen unen aikana. Siinä iltanapostelukokeen aikana koehenkilöt polttivat rasvaa vuorokaudessa keskimäärin 15 grammaa vähemmän kuin jaksolla, jolloin he olivat syömättä illan. Pitkään jatkuessa tämä voi johtaa painonnousuun ja siihen liittyviin sairauksiin, kuten diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin.

Tutkimus julkaistiin Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism -lehdessä.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Copyright 2020 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja