Kilpakuorma-autojen EM-sarja käynnistyy Espanjan Barcelonassa toukokuun 18. päivä. Harri Luostarinen aloittaa seitsemännen kautensa englantilaisessa Caterpillar TRD-tiimissä tavoitteenaan mestaruus.
Luostarinen on sarjan tämän hetken menestynein kuljettaja, sillä suomalaisen nimiin on kirjattu kolme Truck Racingin mestaruustitteliä vuosilta -93, -97 ja 2000.
Viime kausi päättyi Luostariselta tiukan pistetaiston jälkeen neljänteen sijaan, mikä katkaisi samalla miehen huikean neljän vuoden mittaisen mitaliputken.
Alkavaan kauteen Caterpillar-kuljettaja starttaa entistä nälkäisempänä, sillä henkilökohtaisen mestaruuden lisäksi Luostarisen tähtäimessä on ajaa Caterpillarille sen kilpahistorian ensimmäinen valmistajien mestaruus.
- Barcelonan aika-ajo vasta näyttää, mihin suuntaan homma lähtee etenemään, Harri ennakoi.
Caterpillar TRD-tiimi viimeisteli kisakalustoaan huhtikuun lopussa ajetuissa neljän päivän testeissä Pembreyn radalla Etelä-Walesissa. Luostarinen on kaikin puolin tyytyväinen testituloksiin.
- Auto vaikuttaa todella hyvältä ja uusi etuakseli toimi loistavasti, Harri luonnehtii kilpuriaan, joka on paranneltu versio viime vuoden mallista.
Sääntömuutoksen myötä kilpureiden tehoja on alennettu aikaisemmasta 1500:sta 1200 hevosvoimaan. Siten viimevuotista jakoa A- ja B-ryhmiin ei enää toteuteta.
- Aluksi oli outoa ajaa 300 heppaa aikaisempaa tehottomammalla autolla. Kierrosajat olivat siitä huolimatta puolisen sekuntia viime vuonna samoissa olosuhteissa ajettuja nopeampia, Luostarinen summaa.
Alkava kausi on Caterpillarille poikkeuksellinen, sillä ensimmäistä kertaa se ajattaa sarjassa kahta kuljettajaa, Luostarista ja viime kauden pronssimitalistia Antonio Albacetea. Harri ennustaakin espanjalaisen olevan pahin kilpakumppani mestaruuskamppailussa.
- Pembreyn testeissä Albacete oli vielä noin seitsemän kymmenystä hitaampi.
Kahden CAT-kilpurin ohella starttiviivalle saapuu kolme tshekkivalmisteista Tatraa sekä kaksi Buggyraa. Sen sijaan saksalaismerkkejä, MANia ja Mercedestä, ei tällä kaudella radalla nähdä.
Sarjassa ajetaan kymmenen osakilpailuviikonloppua. Epävirallisesti sarja kuitenkin käynnistyy jo ensi viikonloppuna, jolloin Portugalin Estoril toimii testikilpailun näyttämönä.
- Alkukauden kisatahti on todella tiukka, sillä Estorilista alkaa kolmen viikon kilpailuputki. Saa olla varovainen, ettei riko mitään, sillä kisojen välillä ei ehdi käymään Lontoossa autoa korjailemassa, Harri
Luostarinen tähdentää.
Kilpakuorma-autojen EM-sarjan kilpailukalenteri:
18.-19.5. Barcelona, Espanja
25.-26.5. Misano, Italia
8.-9.6. A1-Ring, Itävalta
22.-23.6. Nogaro, Ranska
12.-14.7. Nürburgring, Saksa
3.-4.8. Alastaro, Suomi
31.8.-1.9.Most, Tshekki
14.-15.9. Zolder, Belgia
5.-6.10. Jarama, Espanja
19.-20.10.Lausitzring, Saksa
Super Race Trucks-kuljettajat kaudella 2002:
Harri Luostarinen, Suomi, Caterpillar
Antonio Albacete, Espanja, Caterpillar
Gerd Körber, Saksa, Buggyra
David Vrsecky, Tshekki, Byggyra
Stan Matejovsky, Tshekki, Tatra
Markus Bösiger, Sveitsi, Tatra
Alain Ferté, Ranska, Tatra
Philippe Arlaud, Ranska, Renault
(MTV3)