Haluatko säästää sähköä tai miettiä lämmitystä? Uusi neuvontapalvelu aukeaa

Motiva Oy on työ- ja elinkeinoministeriön nimeämänä rakentanut valtakunnallisen neuvonta. Uusi neuvontaportaali antaa puolueetonta energianeuvontaa verkossa, puhelimitse ja lähipalveluna 8.4. alkaen.

Motiva Oy on työ- ja elinkeinoministeriön nimeämänä suunnitellut maakunnallisten toimijoiden kanssa energianeuvontaa Eneuvonta.fi-sivustolle. Asiantuntijapalvelua saa myös puhelimitse ja lähipalveluna. Tarkoituksena on antaa kuluttajille puolueetonta ja asiantuntevaa neuvontaa energia-asioihin.

Motiva kertoo tiedotteessaan, että oikea, luotettava tieto auttaa kuluttajia ottamaan huomioon oman toiminnan ja valintojen vaikutuksia energiankulutukseen sekä tekemään arjessa järkevää energiankäyttöä tukevia ratkaisuja.

– Neuvonnan suuri haaste on tavoittaa kuluttajat hyvissä ajoin niissä elämäntilanteissa, kun he tekevät isoja päätöksiä. Etenkin omaa kotia rakentavat ja remontoivat joutuvat tekemään valintoja, jotka määrittävät energia- ja asumiskustannuksia pitkälle tulevaisuuteen, yksikönpäällikkö Päivi Laitila Motivasta sanoo.

Tähän saakka tieto on ollut hajallaan ja kuluttajien on ollut vaikea arvioida eri lähteistä saamansa tiedon luotettavuutta ja puolueettomuutta. Kiinnostusta energiansäästöön sen sijaan on: asuminen ja energia ovat kotitalouksien suurin menoerä ja turhaa kulutusta välttämällä voi saavuttaa säästöjä.

Yhä useampi myös tekee harkitusti ilmastonmuutosta hillitseviä, kestäviä kulutusvalintoja.

– Portaali tavoittaa valtaosan suomalaisista. Sitä kautta kuluttajat myös löytävät asiantuntevan energianeuvojan palvelut joko omasta maakunnastaan tai sähköisesti. Kysy ja keskustele -palstalle voi jättää kysymyksiä, joihin energianeuvojien ohella voivat vastata myös muut keskustelijat. Toivomme siitä vilkasta tiedon- ja kokemustenvaihdon foorumia suomalaisille, Laitila sanoo.

Lähde: Motiva

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat