Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-testien vaaratilanne nosti esiin sääntömuutoksen ongelman: ”Vaarallisinta, kun ajetaan toisen auton perässä”

Daniel Ricciardon takasiiven avattava osa repeytyi irti kesken ajon tiistain testeissä.
Daniel Ricciardon takasiiven avattava osa repeytyi irti kesken ajon tiistain testeissä.xpbimages.com
Julkaistu 20.02.2019 07:30
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

anttira

Uuteen F1-kauteen huomattavasti suurentuneet takasiivet saattavat aiheuttaa tiimeille päänvaivaa, jos niiden kiinnityksiä ei ole vahvistettu riittävästi, sanoo C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen.

LUE MYÖS: Hurja vaaratilanne! Daniel Ricciardon auton takasiipi repeytyi irti: "Testaamme hänen refleksejään"

Tiistaina Renault’n Daniel Ricciardo pyörähti radalla, kun hänen avattava siipensä repeytyi irti kesken ajon. Australialainen oli tulossa mutkaan, jolloin siiven olisi kuulunut sulkeutua.

– Menin mutkaan siipi auki ja auto lähti käsistä heti, kun jarrutin. Pystyin välttämään seinän, mutta takasiiven korjaaminen vei aikansa. Testeissä ei ole kauheasti osiakaan mukana, joten minun aamuni oli siinä, Ricciardo sanoi.

– Kun se oli kiinni autossa, se tuntui ihan kivalta, hän naurahti kysyttäessä kokemuksia uudesta takasiipimallista.

Siipielementtejä suurennettiin ohitusten helpottamiseksi. Siiven ollessa auki, ohittava auto kulkee edellä ajavaa kovempaa, mutta isommilla lavoilla se tarkoittaa vielä suurempaa nopeuden kasvua.


Jos video ei näy, katso se tästä.

Pyörteinen ilma pahinta isolle takasiivelle

Entisen F1-insinöörin Ossi Oikarisen mukaan suurentuneiden siipien ongelmat vaikuttavat samoilta kuin niiden keksimisen aikaan vuonna 2011.

– Kun aikanaan alettiin DRS:ää kehittämään ja ensimmäiset versiot tulivat, ongelmahan oli siinä, että kun ylempi siipielementti nousee niin sanottuun neutraaliin asentoon, siinä on kuitenkin aika paljon pyörrettä. Siihen tulee jonkun verran nostetta, Oikarinen selventää.

– Siinä yritetään aina etsiä oikeaa kulmaa, jotta se olisi mahdollisimman neutraali ilmanvastuksen kannalta. Silloinkin se pääsi menemään yli siitä tarkoitetusta kulmasta, jolloin se jäi jumiin eikä siipi ikinä sulkeutunut.

Isompia lapoja varten niiden avausmekanismi joutuu kovemmalle rasitukselle, joten niiden vahvistamiselle on tarvetta.

– Siinä on varmasti suuremmat voimat eikä viimevuotinen systeemi välttämättä enää kestä sitä. Vaarana on, että kun siipi on noin iso, ilmavirta repii avattaman elementin irti.

– Vaarallisinta tuolle on se, jos ajetaan toisen auton perässä ja sinne tulee hirveästi pyörteistä ilmaa. Silloin se saattaa saada yllättävänkin kovia iskuja, Oikarinen sanoo.

Kaikki F1-viikonloput suorina lähetyksinä osoitteessa cmore.fi. ​​​​​​​​​​​​​​

Lisää aiheesta:

Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"Tähtikuljettaja haukkui viikonlopun F1-näyttämön lyttyyn vain viikkoja sitten – talleilla edessään poikkeuksellinen haaste: "Voi olla aika montakin yllätystä tiedossa"F1-pomon arvio: kirottu ja kiitelty järjestelmä näkyy ja tuntuu vielä 2022, vaikka säännöt muuttuvatAnalyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytLöytyisikö F1-sarjan ikuisuusongelmaan viimein ratkaisu? – ”Harva huomaa eroa paljaalla silmällä”F1-sääntömuutokset: Räikkösen raju kolari esimerkkinä näkyvässä uudistuksessa
F1RenaultDaniel RicciardoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • pe11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky

  • ke17:28
    Ferrari

    Ferrari-pomo laukoi hämmentävää tekstiä tähtikuskeistaan – F1-mestari iski vastapalloon

  • ke16:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas osti "unelmiensa paikan" – tällä viinitilalla F1-tähti haluaa viettää eläkepäivänsä

  • ke14:31
    Mercedes

    Kuuden miljardin F1-talli – Toto Wolffin kerrotaan hierovan jättikauppoja

  • ti09:11
    Ferrari

    Ferrari-pomo jyrähti tähtikuskeilleen – "Eivät tee riittävän hyvää työtä"