Kaikki F1-tallit eivät ole käyttäneet riittävästi omaa insinöörityötään vuoden 2022 uusien autojen suunnittelussa, sanoo Alpine-tallin päällikkö Otmar Szafnauer. Syytökset kopioinnista kohdistuvat ennen kaikkea Haas-tallin uutukaiseen.
F1-autot kokivat suurimman mullistuksensa vuosikymmeniin, kun tekniset säännöt muuttuivat tähän kauteen. Aerodynamiikka meni täysin uusiksi, kun siipiä yksinkertaistettiin ja vähennettiin sekä pitoa ylläpitävää downforcea alettiin tuottaa pohjalevyn tunnelien avulla.
LUE MYÖS: F1-sääntömuutokset 2022: Tämä kaikki muuttuu alkavalla kaudella
Tiimit satsasivat uusiin autoihin jo vuosien ajan ennen niihin siirtymistä. Tämä vaati runsaasti resursseja, ja nyt näyttää siltä, että osa isojen tiimien asiakkaista on oikaissut suunnittelutyössään tietyissä yksityiskohdissa.
Ainoana tallina Renault-moottorilla ajavan Alpinen tallipäällikkö Otmar Szafnauer vihjailee useiden kilpailijoiden syyllistyneen suoranaiseen kopiointiin.
– Olen nähnyt parissa autossa sellaisia ratkaisuita, että sitä miettii, miten helvetissä kaksi itsenäistä tiimiä ovat keksineet tuollaisen, Szafnauer kommentoi The Race -sivustolle.
Szafnauerilla on asiasta omakohtaista kokemusta. Hän toimi viime kauteen asti Aston Martinin tallipäällikkönä ja oli samojen syytösten kohteena vain muutama vuosi sitten, kun silloin Racing Pointin nimellä ajanut talli näytti ostaneen moottorivalmistajansa Mercedeksen edellisvuoden mestariauton sellaisenaan.



