F1-lehdistökatsaus: Hamilton paljasti taas Bottaksen heikkouden, jota tämä ei pysty ratkaisemaan – "luodinkestävälle" Räikköselle suitsutusta: "Kimi ei ole valmis lopettamaan"

Mugellon radan poikkeuksellinen luonne ja Ferrarin kyntäminen omassa juhlakilpailussaan puhuttivat kansainvälistä F1-lehdistöä Toscanan GP:n jälkeen. Valtteri Bottaksen suoritus jätti monien mielestä taas kerran toivomisen varaa, kauden ensimmäiset MM-pisteensä saavuttanut Kimi Räikkönen sai sen sijaan ansaitut kehut.

Jos oli reilu viikko sitten Monzassa ajettu Italian GP erikoisia tapahtumia täynnä, samaa voi sanoa sunnuntaina Mugellossa ajetusta historian ensimmäisestä Toscanan GP:stä.

– Ennakkoon spekuloitiin, minkälaisen kisan F1 saa, ja lopputuloksena oli sekopäinen näytös, Autosportin Alex Kalinauckas kirjoittaa.

Kahdet punaiset liput, kaikkiaan kolme uusintalähtöä, joista kaksi viimeistä lähtöruudukosta. Neljän auton joukkokolari pääsuoralla. Voi sanoa, että Kalinauckas osuu arviossaan oikeaan.

– Tällaiset sunnuntait jakavat mielipiteitä. Jotkut eivät halua nähdä tällaista kisaa, jossa kuski toisensa jälkeen keskeyttää. Toiset löytävät tällaisista hetkistä ripauksen entisaikojen moottoriurheilua, Roberto Chinchero kirjoittaa Motorsportissa.

Mugellon rata on luonteeltaan täysin erilainen kuin monet nykyisistä F1-radoista. Mutkissa on kallistuksia, ja mutkien ulkopuolella on hiekkaa tai nurmikkoa – ei kilometritolkulla asfalttia niin kuin vaikkapa Circuit Paul Ricardilla Ranskassa.

Tämä "vanhan liiton meininki" viehätti useampaakin F1-toimittajaa. Samoin se, että kun Mugellossa ei ole aiemmin ajettu kilpaa, ilmassa oli yllätyksellisyyttä.

– Jos tämä oli ainoaksi jäävä F1-kilpailu Mugellossa, se oli sen arvoinen. Toivottavasti palaamme, mutta tämä saa minut odottamaan jo toista vanhan liiton rataa: Imolaa muutaman viikon päässä, Sky Sportsin asiantuntijana toimiva ex-kuljettaja Martin Brundle kirjoittaa kolumnissaan.

– Tämä perinteikäs rata tarjosi modernille F1:lle hyödyllistä oppia, jota se ei olisi saanut ilman koronapandemiaa. Suurin oppi ei kuitenkaan liittynyt radan luonteeseen vaan siihen, miten myöhään turva-auton valot sammutettiin, The Race -sivuston Mark Hughes kirjoittaa.

Bottaksella taas "tyypillinen viikonloppu"

Pääsuoralla nähtiin kuudennen kierroksen uusintastartissa neljän auton joukkokolari.

Edellä mainittu neljän auton joukkokolari nähtiin aivan kuudennen kierroksen lopussa, kun turva-auto kurvasi takaisin varikolle tultuaan radalle heti ensimmäisen kierroksen päätteeksi. 

Startissa kilpailun kärkeen noussut Mercedeksen Valtteri Bottas johdatti kuudennella kierroksella autot tiukassa jonossa pääsuoralle. Bottas halusi jättää lähtökiihdytyksen aivan viimeiseen mahdolliseen hetkeen. Turva-autoviiva, jonka jälkeen uusintastartissa saa vasta ohittaa, on Mugellossa hyvin pitkällä lähtösuoralla, ja Bottas tiesi, että mitä pidemmälle hän saa hidasteltua, sitä lyhyemmän matkan hänen täytyy halkoa tuulta kohti ykkösmutkaa.

Letkan hännillä ajaneet eivät malttaneet yhtä hyvin, joten kun Bottas lopulta painoi kaasun pohjaan, osa kuljettajista oli jo ehtinyt suoristaa nilkkansa. Antonio Giovinazzi osui Kevin Magnussenin ja Nicholas Latifiin, Carlos Sainz Giovinazziin ja Magnusseniin.

Kilpailu keskeytettiin. Bottas sai toiminnastaan kuraa niskaan niin Romain Grosjeanilta kuin Sebastian Vetteliltäkin, mutta Bottas itse tiesi toimineensa täysin sääntöjen mukaisesti. Myös Lewis Hamilton antoi asiassa tukensa Bottakselle ja kritisoi kilpailunjohtoa siitä, että turva-auton valot sammutetaan nykyään liian myöhään show'n vuoksi, turvallisuuden kustannuksella.

Kansainvälinen lehdistö oli Bottaksen ja Hamiltonin linjoilla. Suomalaisen katsottiin toimineen täysin oikein.

Mutta kritisoitavaakin löytyi. Bottas hävisi Hamiltonille jo seitsemännen kerran tämän kauden yhdeksässä kilpailussa.

– Taas yksi tyypillinen Bottaksen viikonloppu. Hän oli iso uhka aika-ajoissa mutta ei aivan Hamiltonin tasolla kilpailussa. Lisäksi hän oli vähän pehmeä taisteluissa, The Racen Edd Straw kirjoittaa arviossaan.

Bottas siis ohitti Hamiltonin kilpailun ensimmäisessä startissa, mutta päästi tämän edelleen ensimmäisten punaisten lippujen jälkeen lähtöruudukosta tehdyssä uusintastartissa.

– Hamilton laski kaiken täydellisesti, hyökkäsi Bottaksen imusta kärkeen eikä koskaan menettänyt paikkaansa. Hamilton on älykäs katutappelija, ja tulee väkisinkin mieleen, voiko kukaan voittaa häntä tuossa autossa, Brundle kirjoittaa.

Kolmannessa lähtöruudukosta suoritetussa startissa Bottas putosi hetkellisesti kolmanneksi, kun Renault'n Daniel Ricciardo ampaisi hänen edelleen.

– On huolestuttavaa, että hän epäonnistui taas lähdössä. Niin on tapahtunut tällä kaudella liian usein, Anna Andersson kirjoittaa Aftonbladetin blogissaan.

Alex Kalinauckas ei usko, että Bottas olisi voittanut kilpailua edes siinä tapauksessa, että kuudennen kierroksen joukkokolaria ei olisi koskaan tapahtunut; siis jos kilpailu olisi ajettu keskeytyksettä maaliin saakka.

– Kun ottaa huomioon, miten paljon aikaa Bottas hävisi ennen varikkopysähdystä, meidän täytyy olettaa, että hän olisi hävinnyt joka tapauksessa. Hamiltonilla oli niin paljon enemmän vauhtia takataskussa, ja hän on osoittanut olevansa ylivertainen renkaiden säästämisessä. Se taas on Bottaksen heikkous, jota Bottas ei tunnu pystyvän ratkaisemaan, Kalinauckas kirjoittaa.

Ex-kuski Jolyon Palmer kaipaa Bottakselta samanlaista röyhkeyttä radalle kuin tiimiradioon.

– Hän puhuu paljon radiossa. Mugellossa hän sanoi tekevänsä renkaiden kanssa päinvastoin kuin Hamilton, Spassa hän ihmetteli, miksei talli antanut hänelle mahdollisuutta yrittää ohitusta Hamiltonista, ja sanoi tallin vastauksen kuultuaan, ettei sellaisesta ollut aiemmin puhetta. Hän puhuu paljon, mutta loppujen lopuksi hänen ei näe koskaan taistelevan itse kilpailussa. Kaikki näyttää liian helpolta Hamiltonille, Palmer sanoi GP Todayn mukaan BBC:n podcastissa.

"Luodinkestävä" Räikkönen vihdoin pisteille

Valtteri Bottas onnistui Toscanan GP:n ensimmäisessä startissa täydellisesti, mutta kaksi muuta starttia lähtöruudukosta eivät onnistuneet yhtä hyvin.

Alfa Romeon Kimi Räikköstä Brundle kutsuu kolumnissaan "luodinkestäväksi".

Kuvaus on osuva, sillä Räikkönen oli jo ensimmäisellä kierroksella mukana kolarissa, joka johti sekä Max Verstappenin että Pierre Gaslyn keskeytykseen. Räikkösen auton pohjalevy vaurioitui, mutta Alfa Romeo pääsi korjailemaan sitä jo kahdeksannen kierroksen päätteeksi, kun kilpailu keskeytettiin ensimmäisen kerran.

Hieman ennen tätä Räikkönen selvisi vielä niukasti lähtösuoran joukkokolarista oltuaan 18 auton letkassa toiseksi viimeisenä.

Räikkösen autoon tulleita vaurioita ei saatu täysin korjattua, mutta tästä huolimatta Räikkönen ajoi täysillä kilpaa muun muassa Ferrarin Charles Leclerciä ja Sebastian Vetteliä vastaan.

Eivätkä vastoinkäymiset tähän päättyneet. Kilpailun ainoa "normaali" varikkokäynti kesti varikon teknisten ongelmien ja väärinkäsitysten vuoksi 12,9 sekuntia. Lisäksi Räikköselle tuomittiin viiden sekunnin aikasakko, kun hän leikkasi toisten punaisten lippujen aikana varikolle valkoisen reunaviivan yli.

Aikasakostaan huolimatta Räikkönen oli lopputuloksissa yhdeksäs, Leclercin ja Vettelin välissä.

– Lokakuussa 41 vuotta täyttävä Kimi on kokenut F1:ssä kaiken, mutta hän ei koskaan unohda Toscanan GP:tä. Uransa 321. kilpailussa Kimi meni läpi helvetin ja näytti, ettei ole valmis lopettamaan vielä tämän kauden päätteeksi, sveitsiläisen Blick-lehden konkaritoimittaja Roger Benoit maalailee.

– Räikkösen kilpailu oli kaoottisempi kuin Giovinazzin. Hänen matkansa pistesijalle oli kaikkea muuta kuin tavallinen, Jonas Fehling kirjoittaa Motorsport-Magazin-sivustolla.

Räikköstä juhlistettiin viikonloppuna muutenkin kuin hyvän kisatuloksen valossa. Lauantaina tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta Räikkösen ensimmäisestä F1-testistä, jonka hän ajoi niin ikään Mugellossa, vieläpä nykyisen tallinsa autolla.

– 20 vuotta on uskomattoman pitkä aika. Tuntuu siltä, että Kimi on ajanut F1:ssä koko aikuisikäni. Ehkä jotkut teistä tuntevat samoin, Anna Andersson hämmästelee.

Ferrarin juhlat jäivät radan ulkopuolelle

Kimi Räikkösen auto vaurioitui jo ensimmäisellä kierroksella, mutta suomalainen ajoi silti pisteille.

Jos Räikkösen kohdalla juhlistettiin 20 vuoden mittaista taivalta F1-auton ratissa, Ferrarin kohdalla lukemat olivat vielä vähän mahtipontisemmat.

Kyseessä oli Ferrarin 1000. F1-osakilpailu, ja se ajettiin juhlavasti tallin omalla, rakkaalla radalla.

Siihen juhlavuus sitten loppuikin. Leclerc väläytti harjoituksissa ja aika-ajoissa, mutta sunnuntaina Ferrarit olivat ajoittain jopa radan hitaimpia autoja. Leclerc oli kahdeksas, Vettel kymmenes. Lähellä oli, että Räikkönen – Ferrarin viimeisin maailmanmestari – olisi ollut ruutulipulla ensimmäisenä Ferrarin voimayksikölllä ajavana kuljettajana. Tai oikeastaan hän olikin, mutta viiden sekunnin aikasakko nosti Leclercin juuri ja juuri hänen edelleen.

– Kun Froilan Gonzalez voitti F1-ratoja dominoineet Alfa Romeot Silverstonessa 1951, Enzo Ferrari lausui kuuluisalla tavalla, että hänestä tuntui kuin hän olisi tappanut oman äitinsä. Tällä kertaa Alfan lyöminen ei ollut yhtä mahtavaa, Mark Hughes kirjoittaa.

Viikonlopun suoritukset poikivat aimo annoksen kritiikkiä myös Italiassa.

– Tämä Ferrari ei kykene hyödyntämään mitään mahdollisuutta. Se on tuomittu viimeisten joukkoon kilpailussa, jossa 20 kuljettajasta kahdeksan keskeyttää, Daniele Sparisci kirjoittaa Corriere della Serassa.

– Juhlat ovat ohi. Kaikin tavoin. Mugellossa Ferrari oli pelkkä lisuke. Valmistautukaamme moniin katkeriin sunnuntaipäiviin ja koko ensi vuoteen. Vaikka Ferrari kehittää uutta moottoria, tilanne ei juuri muuksi muutu. On parempi ajatella jo vuotta 2022, Andrea Cremonesi kirjoittaa La Gazzetta dello Sportissa.

Mugellon pääsuora on pitkä, kaikkiaan 1,141 kilometrin mittainen. Koska Ferrarin voimayksikkö tiedetään heikoksi, talli joutui kompensoimaan asiaa aerodynamiikalla – siinä kuitenkaan onnistumatta.

– Jotta Ferrari olisi voinut pysyä muiden mukana pitkällä suoralla, he joutuivat vähentämään downforcea. Tämän johdosta autossa ei ollut pitoa mutkaisilla osuuksilla, mikä johti renkaiden kulumiseen, Tobias Grüner taustoittaa Auto Motor und Sportin sivuilla.

Ferrarin entisen lehdistövastaavan Alberto Antoninin mukaan SF1000-auto on niin susi, ettei sen puutteita voi korjata pelkillä säätöihin tehtävillä muutoksilla.

– Jos puutarahassasi on elefantti, ongelmaa ei ratkaise se, että leikkaa sen kynnet, Antonini maalailee FormulaPassion-sivustolla.

Kaikkein synkimmästä arviosta vastaa Ferrarin sisäpiiriläisiin lukeutuva toimittaja Leo Turrini, joka esittää tuoreessa blogikirjoituksessaan Toscanan GP:n pohjalta mieleen nousseet seitsemän kysymystä.

Vaikuttaa siltä, että Turrinin usko Ferrarin insinööreihin alkaa olla toden teolla koetuksella.

– Miten on mahdollista, että Alfa Romeo, jolla ei ole rahaa, onnistuu kehittämään autoaan, mutta Ferrari ei? Ferrari on omistanut Mugellon radan vuosikymmenten ajan. Heidän insinöörinsä siis tuntevat radan kaikkein parhaiten, mutta missä tämä näkyi? Miten kukaan voi enää uskoa siihen, että Ferrarin nykyiset insinöörit pystyisivät rakentamaan voittavan auton kaudelle 2022?

– Mahtaako lähes 90-vuotias äitini ehtiä vielä nähdä Ferrarilla ajavan maailmanmestarin vai riittääkö hänellä terveyttä toiselle vuosisadalle?

Lue myös:

    Uusimmat