F1-lehdistökatsaus: Charles Leclercin tapauksen yllä avoimia kysymyksiä – Valtteri Bottaksen kohtalo sai mitan täyttymään: "Herran tähden, tee jotain muuta elämässäsi"

1:15
Charles Leclercin viikonloppu päättyi painajaismaisella tavalla ennen kuin kisa ehti edes alkaa.

Monacon GP:n kärkikymmenikkö koostui peräti kahdeksan eri tallin kuljettajista, mutta itse kilpailu ei tälläkään kertaa juuri ratatapahtumia tarjonnut. Viikonlopun puhuttaneimmat tapaukset olivat Charles Leclercin kolari aika-ajojen loppuhetkillä ja Valtteri Bottaksen keskeytykseen johtanut varikkokäynti kilpailun 30. kierroksella.

Paalupaikan itselleen lunastanut Leclerc ei päässyt starttaamaan kilpailuun ollenkaan, kun hänen autonsa vasen vetoakseli petti ennen kilpailun alkua ajetuilla kierroksilla.

Aika-ajojen lopussa sattunut kolari ei tästä huolimatta kirvoittanut kritiikkiä Ferrarin kotimaassa.

– Ne, jotka tiedostavat oman lahjakkuutensa, uskaltavat ottaa riskejä, varsinkin jos heidät on pakotettu ajamaan huonommalla autolla. Ayrton SennaLewis HamiltonMax Verstappen ja Leclerc näyttävät kaikki tässä suhteessa samalta, Giorgio Terruzzi kehui Leclerciä Corriere della Serassa.

Carlos Sainzin kakkossijasta kyllä iloittiin, mutta samalla Italiassa ei voitu olla ajattelematta, mitä olisi voinut tapahtua, jos Leclerc olisi pääässyt starttaamaan kilpailuun.

– Tämä on katumuksen kisa riippumatta Sainzin toisesta sijasta, joka palautti Ferrarin palkintokorokkeelle. Se toinen sija tarkoitti sitä, että Leclerc olisi voittanut kilpailun helposti, Umberto Zapelloni harmittelee blogissaan.

Erityisesti Leclercin ja Ferrarin tapauksessa puhuttaa se, oliko talli tarkistanut kisaa ennen vain vaihdelaatikon, jonka kunnosta aika-ajojen jälkeen oltiin kaikkein eniten huolissan, eikä ollenkaan vetoakselia, jonka hajoaminen lopulta esti Leclerciä osallistumasta kilpailuun.

– Voimmeko tuomita Ferrarin miehet, Mattia Binotton ja kumppanit, jotka luulivat, että SF21-auto oli kunnossa? Kukaan ei toimi tuolla tavalla tietoisena siitä, että auto hajoaisi heti varikolta lähdettyään. Mutta onko mahdollista, että vaihdelaatikon pelastaakseen he eivät keskittyneet mihinkään muuhun? Paalupaikka oli jännittävämpi asia kuin sen olisi pitänyt olla. Olenko oikeassa vai väärässä? Gianluca Gasparini pohtii La Gazzetta dello Sportissa.

Michael Schmidt listaa Auto Motor und Sportin jutussaan suuren määrän osia, joita Ferrari vaihtoi Leclercin autoon ennen kilpailua. Listalta ei löydy vetoakselia. Binotto puolustautui ja sanoi tämän johtuneen siitä, ettei vetoakselia voinut vaihtaa, koska siinä ei ollut näkyviä vaurioita.

– Mutta koska se hajosi vain kahden kilometrin ajamisen jälkeen, ilmassa on ehdottomasti epäilyksiä. Aika-ajoissa tullut osuma siirtyi oikean puolen takapyörästä vetoakselia pitkin tasauspyörästöön ja siitä vasemmalle puolelle. Ehkä vetoakselin ja pyörän kiinnityskohdassa murtui jotain, ja tämä unohdettiin. Tähän saadaan selvyys vain Maranellossa, Schmidt kirjoittaa.

Jos kisa jäi Leclerciltä väliin huolimattomuuden takia, se on Ferrarin entisen lehdistöpäällikön Alberto Antoninin mukaan anteeksiantamatonta. Syy käy selville MM-pistetilanteesta.

– Jos Leclerc olisi startannut kuudennesta ruudusta uudella vaihdelaatikolla ja uudella vetoakselilla, Ferrari olisi ohittanut McLarenin valmistajien MM-sarjassa ja Lando Norris ei olisi karannut Leclerciltä. Mahtava mahdollisuus on mennyttä, Antonini kirjoittaa Formulapassion-sivustolla.

Schmid teki vielä Leclercille kunniaa tämän käytöksestä pettymyksen hetkellä.

– Niin suuri kuin Leclercin pettymys olikin, hänen joukkuehenkensä oli esimerkillistä. Hän olisi voinut livahtaa asunnolleen ja hukuttaa murheensa, mutta hän pysyi varikolla läpi kilpailun ja seisoi sitten tallinsa kanssa kuninkaallisen aition edessä juhlimassa Carlos Sainzin toista sijaa, Schmidt ylistää.

Mersu rämpi, Verstappen loisti

1:44

Video: Valtteri Bottaksen turhautuminen purkautui pettymyksen jälkeen.

Mercedekselle ei sen sijaan kunnian kukko laulanut. Tallin saldoksi jäi Bottaksen keskeytyksen jälkeen Hamiltonin seitsemäs sija ja kilpailun nopein kierros.

– Kaikesta menestyksestä huolimatta Mercedekselle on tullut tavaksi, että jotkut viikonloput ovat painajaismaisia. Viime vuoden Sakhirin kisa ja vuoden 2019 Saksan GP tulevat ensimmäisinä mieleen, eikä Monaco 2021 ollut yhtään erilainen, Laurence Edmondson ja Nate Saunders kirjoittavat ESPN:ssä.

Varsinkin Hamilton oli poikkeuksellisen vaisu. Bottas oli aika-ajoissa puoli sekuntia tallikaveriaan nopeampi.

– Kuka tietää, mitä Hamilton on viime päivinä syönyt, mitä elokuvia hän on katsonut, kenelle ex-tyttävistään hän on soittanut. Hänen olemuksensa oli surullinen, hämmentynyt, tylsistynyt ja vähän heikko. Hän ei vaikuttanut kuljettajalta, joka ajaa maailmanmestaruudesta. Mutta se on ihan ok. Pyhimyksetkin saavat toisinaan lepotauon, Giorgio Terruzzi sanailee blogissaan.

Bottaksen keskeytykseen johtaneesta varikkokäynnistä Terruzzi maalasi suomalaisittain melko synkän kuvan.

– Tämä ei missään nimessä ollut hänen vikansa, mutta liika on liikaa. Kun Hamilton kerrankin menetti hermonsa, Bottaksen mutterista katosi kulmat. Kaikki meni. Se siitä. Mene kotiin, pyöräilemään, uima-altaalle. Herran tähden, tee jotain muuta elämässäsi.

Verstappenin voitto oli vakuuttava, mutta se kuitattiin lähestulkoon olankohautuksella. Tätä ehkä selittää se, että Red Bull -kuskin ykkössijaa osattiin odottaa.

– Se ei ollut Verstappenin hohdokkain voitto, mutta se oli voitto, jonka hän ehdottomasti tarvitsi katkaistakseen Hamiltonin momentumin. Hän kontrolloi kisaa täydellisesti ja ansaitsi voiton oltuaan nopein kuljettaja radalla, BBC:n Andrew Benson kehaisee.

Edmonson ja Saunders huomauttavat, että Verstappen on nyt uudessa tilanteessa urallaan johtaessaan ensimmäisen kerran MM-sarjaa. Red Bull johti molempia MM-sarjoja samanaikaisesti viimeksi 2013.

– Niin arvokas kuin Monacon-voitto onkin, rata on silti poikkeustapaus F1-kalenterissa, eikä menestys ruhtinaskunnan kaduilla takaa menestystä valtaosalla muista radoista. Mutta näin tiukalla kaudella Mercedes ja Red Bull ovat varmasti miettineet etukäteen radat, jotka sopivat heidän autoilleen, ja Monaco oli Red Bullille sellainen rata.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja