Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-lehdistökatsaus: Muistuttiko Ricciardon ajo Schumia vai Sennaa? Kimille ja Valtterille tylyt arvosanat Monacosta

Daniel Ricciardo heitti Lewis Hamiltonin toiveesta mahaplätsin uima-altaaseen Monacossa.
Daniel Ricciardo heitti Lewis Hamiltonin toiveesta mahaplätsin uima-altaaseen Monacossa.imago/Thomas Melzer/ All Over Press
Julkaistu 28.05.2018 17:55
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Red Bullin Daniel Ricciardon selviytyminen voittajaksi formula ykkösten Monacon GP:ssä pahasti alitehoisella autolla herätti kansainvälisessä F1-lehdistössä vertailua lajin vastaaviin ihmepelastumisiin. Myös Ferrarin tilanne MM-taistelussa mietitytti toimittajia.

LUE MYÖS: Analyysi: Kimi Räikkönen menetti pelin Ferrarin odotteluun – Valtteri Bottaksen tilanne vielä omituisempi

Ricciardo piti Monacossa komentoa jokaisista harjoituksista aika-ajoihin ja lähtövalojen sammumisesta ruutulipulle, mutta taustalla oli vakava huoli auton pääsemisestä maaliin asti. Aussikuski hukkasi Red Bullistaan kineettistä energiaa kierrättävän MGU-K:n, minkä takia moottorista puuttui yhtäkkiä neljännes tehosta.

Lisäksi Ricciardo ei pystynyt käyttämään lainkaan kahta isointa vaihdetta, joista Monacon hitaalla radalla lähinnä seitsemäs vaihde olisi ollut tarpeeseen. Hän kuitenkin sinnitteli maaliin voittajana ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä, joka kavensi MM-sarjan kärjessä eron 14 pisteeseen kolmanneksi jääneeseen Mercedes-kuski Lewis Hamiltoniin.

Suomalaisista Kimi Räikkönen oli neljäs ja Valtteri Bottas viides. Heidän saamaansa kritiikkiä käydään läpi tämän artikkelin lopussa.

Schumacher 1994 vai Senna 1992?

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner onnitteli kisan jälkeen ongelmista huolimatta viileästi voittoon ajanutta Ricciardoa vertaamalla tätä lajilegenda Michael Schumacheriin. Autosport-lehden Edd Straw’n mukaan vertaus ei välttämättä ole täysin yliampuvaa hypetystä.

– Australialaisen toteutus oli niin täydellinen, että Horner rinnasti Ricciardon ongelmien hallinnan Schumacherin kuuluisaan ajoon kakkossijalle vuoden 1994 Espanjan GP:ssä jumituttuaan viidennelle vaihteelle. Liioittelua? Jotkut ajattelevat niin, mutta tässä oli väläys Schumacherin saavutuksesta, Straw pohtii.

– Mitä sitten Ricciardo teki muuta kuin parkkeerasi joukon keulille radalla, jolla ohittaminen on likipitäen mahdotonta. Ennen kaikkea hän hankki itsensä ykköspaikalle, Straw lisää.

LUE MYÖS: Daniel Ricciardon autosta puuttui valtavasti tehoa – vaikutti myös jarrujen toimintaan

BBC:n Andrew Benson huomauttaa, että tämän kaltaisen tilanteen hallinta 50 kierroksen ajan ennen helpotuksen henkäystä vaatii kuljettajalta todella paljon.

– Vaikka myöntäisimme faktan, että kaikki kuskit olivat äärimmäisessä kisanhallintamoodissa – eli toisin sanoen ajoivat hitaasti – renkaiden säästäminen ja hänen suorituksensa homman pitämiseksi kasassa olivat erinomaista. Tämän tyylinen lahjakkuus on aliarvostettua huipputason F1-kuskeissa, Benson muistuttaa.

Bensonilla oli kuitenkin mielessään parempi vertailukohta F1-historiasta kuin Schumacher.

– Osuvampi analogia saattaisi olla Ayrton Sennan kuuluisa voitto Monacossa vuonna 1992, jolloin Nigel Mansell menetti kärkipaikan jouduttuaan varikolle renkaan puhkeamisen takia ja palasi sitten brasilialaisen McLarenin taakse. Huolimatta siitä, että hän oli viisi sekuntia kierrosta kohti nopeampi, Mansell ei löytänyt tietään ohi, Benson muistelee.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Mitä Vetteliltä halutaan?

Sebastian Vettelille voittoon nouseminen olisi ollut suunnattoman arvokas lisä, sillä nykyisen 14 pisteen sijaan hän voisi nyt olla vain seitsemän pisteen päässä MM-sarjaa johtavasta Hamiltonista. Saksalaisen Die Welt -lehden Burkhard Nuppeneyn mukaan Vettelille ei kuitenkaan jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin tyytyä kakkossijaan.

– Se todistettiin taas kerran, että ruhtinaskunnan riskialttiilla katuradalla paalupaikka tarkoittaa lähes varmaa voittoa. Vaikka Sebastian Vettel ei jättänyt kiveäkään kääntämättä 78 kierroksen aikana kakkosruudusta lähtiessään, se ei hyödyttänyt heppenheimilaista. Tämän takia Ferrari-kuskille ei ollut mitään todellista syytä olla ärtynyt kakkossijaa, Nuppeney näkee.

Italiassa rammalle härälle häviäminen otti silti koville, ehkä juuri MM-taisteluun vaadittavan pistetehtailun takia. Autosprint-lehden toimittaja Maurizio Voltini otti kisassa kantaa ihmettelyihin siitä, ettei Vettel edes yrittänyt nousta voittoon.

– Nyt he kritisoivat Sebia siitä, ettei hän yrittänyt. Bakussa he kritisoivat vastakkaisesta syystä. Mitä he oikein haluavat? Voltini twiittasi kenties tv-lähetyksessä esitettyihin kommentteihin viitaten.

LUE MYÖS: Sebastian Vettel manasi ohittamisen vaikeutta Monacossa: "Hyvä kärjessä ajavalle"

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sky Sports Italian asiantuntija ja blogisti Leo Turrini piti tärkeimpänä Vettelin kannalta, että pistetappioiden kierre Hamiltonille katkesi vihdoin. Hän kuitenkin ennustaa kesästä raastavaa aikaa Ferrari-faneille.

– Voittaja on se, joka onnistuu paremmin kehitystyössä. Ja joka tekee vähemmän virheitä, Turrini sanoo blogissaan.

Motorsport.comin italialaistoimittaja Roberto Chinchero näki Kanadan osakilpailuun lähdettäessä kolme syytä positiivisuuteen: Vettel onnistui saavuttamaan Hamiltonia kolmella MM-pisteellä, Ferrari selvisi kuivin jaloin FIA:n aloittamasta tutkinnasta sen epäiltyä akkuhuijausta kohtaan ja että Vettelille voidaan asentaa uusi moottoripäivitys Montrealiin. Miinuspuoli löytyi tällä kertaa Kimi Räikkösestä, joka ei onnistunut viemään Hamiltonilta enempää pisteitä.

– Toisaalta Kimi Räikkösen suoritus ei ollut kisassa (kuten ei aika-ajossakaan) sellaista Jäämiestä, joka viime vuonna nosti itsensä johtajan asemaan, Chinchero toteaa.

Bottas hetken jopa voittajasuosikki

Suomalaisten kisa kärkikolmikon takana oli varsin turhauttavaa peräkkäin ajelua. Valtteri Bottaksen toiveet palkintosijasta heräsivät kuitenkin henkiin varsin pitkään jatkuneen varikkokäynnin odottamisen jälkeen. Hyperpehmeillä renkailla vaikeuksissa ollut Mercedes vaihtoi Bottakselle muista poiketen kovimmat renkaat, mikä nosti hetkellisesti hänen osakkeitaan.

– Kärkinelikko oli ultrapehmeillä, kun Bottas valitsi superpehmeät, jotka toimivat tehokkaammin. Yhdessä vaiheessa hänelle kerrottiin, että neljän edellä ajavan kuskin on ehkä pakko pysähtyä uudelleen, mikä nosti odotuksia hänen odottamattomasta voitostaan, muistuttaa Autosportin Edd Straw.

LUE MYÖS: "Oliko noin tylsä kisa vai kysymykset huonoja?" – Valtteri Bottaksen haukottelu tv-haastattelussa sai Mervi Kallion repeämään nauruun

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Italialaislehti La Gazzetta dello Sport antoi molemmille suomalaisille arvosanaksi kuutosen.

– Unohdetaan kisa, mutta aika-ajossa hänen piti voittaa Hamilton. Hän ei voittanut, lehti toteaa Räikkösestä.

– Ei ollut missään vaiheessa hyvässä vauhdissa harjoituksissa, aika-ajossa tai kisassa. Ei hyvä. Jos hän haluaa jatkosopimuksen, hänen täytyy antaa enemmän, Gazzetta arvosteli Bottasta.

Britannian Sky Sportsin arviot olivat samansuuntaisia. Räikkönen tosin sai numeroksi seitsemän ja Bottas 6,5.

– Kimi Räikkönen tunsi olonsa ryöstetyksi 12 kuukautta sitten, mutta suomalainen ei ollut tänä viikonloppuna mukana taistelussa. Hänen täytyi tyytyä nelossijaan aika-ajossa, puoli sekuntia paalusta ja kaksi kymmenystä tallikaveristaan Vettelistä, kun hänen kisansa oli enemmän Valtteri Bottaksen pitämistä takana kuin edellä ajaneiden haastamista, sivusto kuvaa Räikkösen kisaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sky Sports huomioi niin ikään Bottaksen parantuneen vauhdin renkaidenvaihdon jälkeen. Yhdessä vaiheessa nopeimpia kierroksia takonut suomalainen jäi kuitenkin taas lopussa muiden vauhdista.

– Lopussa Ricciardo ja kumppanit onnistuivat pidentämään stinttejään ja Bottas putosi, itse asiassa yli kymmenellä sekunnilla, missä hän maksoi hintaa pettymyksellisestä aika-ajosta.

LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä tyly tuomio Monacon F1-kisasta: ”Turha edes yrittää ohi”

F1-kausi jatkuu Kanadan Montrealissa yhden väliviikonlopun jälkeen.

Lisää aiheesta:

F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottas osoitti kisan alla ilmassa olleet pelot nopeasti turhiksi – "Ei huonosti kuljettajalta, joka on saanut potkut"F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottakselle kovaa riepottelua mediassa – ”Voi maksaa hänelle paikan Mercedeksellä”F1-lehdistökatsaus: Lewis Hamiltonin juhlien varjossa epäilyksiä – Mercedeksen reikävanteet yhä tapetilla ItaliassaF1-lehdistökatsaus: Räikkösen ja Bottaksen nykytilanne askarruttaaF1-lehdistökatsaus: Bottas kerää ylistystä maailmalta – Ferrari-kuskeille sapiskaa ItaliassaF1-lehdistökatsaus: Räikkönen käskettävä sivuun tallimääräyksellä!
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa