Toscanan GP:n topit ja flopit: Kimi Räikkönen oli tarjota juhlallisen nöyryytyksen – muistaako joku, mitä punaisten lippujen välissä tapahtui?

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Historian ensimmäinen Toscanan GP tarjosi draamaa kerrakseen.

Kilpailun voitti Mercedeksen Lewis Hamilton, joka nappasi jo F1-uransa 90. voiton ja nousi näin yhden voiton päähän Michael Schumacherin lyömättömänä pidetystä ennätyksestä.

Hamiltonin tallikaveri Valtteri Bottas oli toinen ja Red Bullin Alexander Albon kolmas. Alfa Romeon Kimi Räikkönen oli lopputuloksissa yhdeksäs.

Toscanan GP:n erikoisuus oli se, että kilpailu keskeytettiin kahdesti punaisilla lipuilla, joten kuljettajat asettuivat lähtöruudukkoon startin merkiksi kaikkiaan kolme kertaa.

TOPIT:

Lewis Hamilton

Hamilton oli taas kerran järisyttävässä iskussa. Kuusinkertainen maailmanmestari oli ennen viikonloppua yksi niistä harvoista kuljettajista, jotka eivät olleet koskaan aiemmin käyneet Mugellon radalla. Harjoitukset olivat vielä hakemista, mutta kun jostain piti kaivaa lisää vauhtia, Hamilton kaivoi.

Paalupaikka tuli äärimmäisen niukalla marginaalilla tallikaveri Bottakseen nähden, ja Hamiltonilla oli aika-ajojen loppuhetkillä myös tuuria matkassa. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että hän teki päätösosion nopeimman kierrosajan ja ansaitsi näin paalunsa.

Kyseessä oli jo 95. kerta, kun Hamilton pääsi starttaamaan kilpailuun ykkösruudusta. Näistä paalupaikoista 69 on sellaisia, jotka Hamilton on saavuttanut Mercedeksellä. Kaikkien aikojen paalupaikkatilastossa toisena oleva Schumacher saavutti koko F1-urallaan 68 paalupaikkaa.

Sunnuntain kilpailussa Hamilton menetti ensimmäisessä startissa ykkössijan Bottakselle, mutta käytti hyväkseen mahdollisuutensa toisessa startissa. Kilpailuvauhdissa Hamilton oli taas kerran ylivoimainen ykkönen.

Ja kuin kirsikaksi kakun päälle Hamilton teki myös kilpailun nopeimman kierrosajan. Se oli peräti 0,599 sekuntia nopeampi kuin toiseksi sijoittuneen Bottaksen paras noteeraus.

Alexander Albon

Red Bullin thaimaalaiskuljettajan 30 GP:tä kestänyt F1-ura on ollut hyvin kaksijakoinen. Viime vuonna kaikki ihastelivat 23-vuotiaan tulokaskuljettajan vauhtia, mutta tällä kaudella Albon on jäänyt todella pahasti tallikaverinsa Max Verstappenin jalkoihin.

Kesän kääntyessä syksyyn F1-varikon vakiopuheenaihe ei olekaan ollut se, pystyykö Albon pitämään paikkansa Red Bullilla myös ensi kaudella, vaan se, kuka hänet korvaa. Christian Horner ja Helmut Marko ovat toistuvasti pyytäneet kuljettajalleen työrauhaa ja toistelleet uskoaan Albonin kykyihin.

Kisavauhdissa Albon onkin ollut tällä kaudella varsin hyvä, mutta kun kilpailuun joutuu tämän tästä starttaamaan kymmenennen sijan tuntumasta tai jopa kauempaa, tulokset eivät millään voi olla samalla tasolla kuin jatkuvasti ylisuorittavalla Verstappenilla.

Mugellossa Albon onnistui aika-ajoissa oikeastaan vasta ensimmäisen kerran. Hän hävisi nytkin Verstappenille reilut neljä kymmenystä, mutta tuloksena oli F1-uran paras aika-ajotulos: neljäs sija.

Ja kun edeltä lähtenyt Verstappen keskeytti sunnuntaina, Albon pelasti Red Bullin päivän. Uran ensimmäinen palkintokorokesijoitus, kolmas sija, ja 15 arvokasta MM-pistettä taskuun.

Ne tulivat Albonin tulevaisuuden kannalta tärkeään paikkaan.

Kimi Räikkönen

Jos Hamilton oli yksi niistä kuljettajista, joilla ei ennen viikonloppua ollut lainkaan kokemusta Mugellosta, Räikkönen oli täysin päinvastainen tapaus. Lauantaina tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta Räikkösen ensimmäisestä F1-testistä, jonka hän ajoi Sauberin ratissa juuri Mugellossa. Tämän lisäksi Räikkönen on ajanut Mugellossa vuosien saatossa testiä niin McLarenilla kuin Ferrarilla.

Viikonlopun edetessä tuli väistämättä mieleen, että ihan niin kuin vuosien varrella kertyneestä kokemuksesta olisi ollut jotain apua. Räikkönen oli alusta lähtien huomattavasti tallikaveriaan Antonio Giovinazzia terävämpi. Harjoitusten pitkät kisavedot nostivat odotuksia. Aika-ajojen 13. sija oli kuitenkin Räikköselle pettymys, mutta keskikastin tasaisuudesta johtuen hän tiesi olevansa hyvin taistelussa mukana.

Itse kilpailussa Räikkönen oli todella lähellä keskeytystä jo ensimmäisellä kierroksella, toisen mutkan jarrutuksessa. Osuma Pierre Gaslyyn ja Verstappeniin vaurioitti Räikkösen autoa, mutta hän – toisin kuin Gasly ja Verstappen – pääsi vielä jatkamaan kilpailua. Kuudennen kierroksen joukkokolarissa oli jopa onni, että Räikkönen oli pudonnut jonon hännille.

Lopulta Räikkönen petasi kauden ensimmäisen pistesijansa huimalla nousulla kilpailun kolmannessa startissa. Hän ampaisi matkaan yhä mukana olleista kuljettajista viimeisenä, 12:ntena, mutta oli jo muutaman ensimmäisen mutkan jälkeen kahdeksantena. Viimeisten 13 kierroksen aikana Räikkönen ei päästänyt ohitseen kettään, vaan päinvastoin pudotti Ferrarin Charles Leclercin lähes viiden ja Sebastian Vettelin yli viiden sekunnin päähän.

Viisi sekuntia oli tässä tapauksessa olennaista, sillä Räikkösellä oli niskassaan viiden sekunnin aikasakko. Leclerc siis nousi lopputuloksissa Räikkösen edelle, Vettel ei.

KUNNIAMAININTA:

Daniel Ricciardo

Kahdeksannesta ruudusta kilpailuun startannut Daniel Ricciardo taisteli pitkään Renault'n ensimmäisestä palkintokorokesijoituksesta sitten vuoden 2011 Malesian GP:n.

Ricciardo oli hereillä viimeisessä uusintalähdössä. Hän pääsi ohittamaan toisesta ruudusta startanneen Bottaksen ja nousi hetkellisesti toiselle sijalle. Bottaksen kuitti tuli kuitenkin vain hetkeä myöhemmin, ja lopulta siis myös Albon nousi Ricciardon edelle.

Eroa Alboniin jäi lopussa reilut kaksi sekuntia. Renault-tallipäällikkö Cyril Abiteboul oli sekä pettynyt että huojentunut. Hänellä on Ricciardon kanssa päällä veto, jonka mukaan molemmat ottavat samanlaisen tatuoinnin, mikäli Ricciardo yltää tällä kaudella palkintokorokkeelle.

Renault’n ja erityisesti Ricciardon vauhti on ollut viimeisissä kisoissa sen verran hyvin kohdallaan, ettei Abiteboul voi vielä huokaista helpotuksesta. Jos Ricciardo ottaa vastedeskin kaiken irti autostaan, Abiteboul saattaa hyvin joutua vielä istahtamaan tatuointituoliin.

PALJON HYVÄÄ, MUTTA…:

Valtteri Bottas

Pohjat kaikkiin kolmiin treeneihin. Räikkösen vanha viisaus on, että harjoitukset ovat vain harjoituksia, mutta perjantaina ja lauantaina nähtiin, että Bottas oli Mugellon-viikonloppuun täysin valmis.

Aika-ajojen ensimmäinenkin osio meni vielä Bottaksen nimiin, mutta Hamilton nousi edelle toisessa osiossa ja oli nopeampi myös aika-ajojen ratkaisuhetkillä. Tai oikeastaan siihen ei saatu aivan täyttä varmuutta, sillä Bottaksen viimeinen veto jäi piippuun Esteban Oconin ajettua ulos radalta juuri ennen häntä, ja keltaiset liput pilasivat Bottaksen ratkaisevan vedon.

Toisaalta Bottas oli itse syypää omaan asemaansa radalla. Hän oli itse syypää myös siihen, ettei tehnyt ensimmäisellä vedolla riittävän hyvää pankkikierrosta.

Eroa Hamiltoniin jäi 0,059 sekuntia – eli ei oikeastaan yhtään mitään. Viikkoa aiemmin Italiassa vastaava ero oli 0,069 sekuntia, ja kaikkiaan kyseessä oli tällä kaudella jo kolmas kerta, kun Hamiltonin ja Bottaksen ero mitattiin Hamiltonin hyväksi vain sadasosissa.

Kauden yhdeksässä aika-ajossa Bottas on hävinnyt Hamiltonille keskimäärin vain 0,069 sekuntia, ja kun Hamiltonin kohdalla on kyse tilastojen valossa kaikkien aikojen kovimmasta aika-ajajasta, ei Bottaksen aika-ajovauhti ainakaan huonoa ole.

Kilpailuvauhdin osalta tilanne on toinen. Hamilton oli taas sunnuntaina Mugellossa täysin omilla luvuillaan Bottakseen nähden ja onnistui myös säästämään renkaitaan tallikaveriaan paremmin. Molemmat ottivat kilpailussa yhden hyvän startin, Bottas lisäksi yhden huonon.

FLOPIT:

Pierre Gasly

AlphaTaurin ranskalaiskuljettaja oli viikko sitten maailman huipulla. Hän oli juuri saavuttanut Italian Monzassa uransa ensimmäisen F1-osakilpailuvoiton. Mugellossakin kaikki näytti Gaslyn kannalta enemmän kuin hyvältä vielä ennen aika-ajoja. Hän oli kolmansissa harjoituksissa peräti neljänneksi nopein.

Ratkaisevalla hetkellä sattui kuitenkin raskaita virheitä, ja Gasly putosi jatkosta jo aika-ajojen ensimmäisen osion päätteeksi.

Selvää oli, että vaikka AT01-auto tuntui Gaslyn käsissä hyvältä, kilpailussa olisi edessä hikinen urakka, mikäli hän mielisi nousta viidennen kerran peräkkäin pistesijoille.

Lopulta Gaslyn matka tyssäsi jo kilpailun ensimmäisellä kierroksella, toisessa mutkassa. Rata oli liian kapea kolmelle rinnakkain ajaneelle autolle, ja osuma Räikkösen Alfa Romeoon lennätti Gaslyn ulos radalta.

Keskeytys, nolla pistettä ja tyly pudotus maanpinnalle.

Ferrari

Toscanan GP oli Ferrarin juhlaa, ainakin radan ulkopuolella. Kyseessä oli Ferrarin 1000. GP, jota juhlistettiin viikonlopun mittaan eri tavoin. Se kaikkein tärkein, kilpailuvauhti, loisti kuitenkin poissaolollaan. Leclerc väläytti harjoituksissa ja aika-ajoissa, mutta sunnuntaina Leclerc ja Vettel eivät ehtineet mihinkään.

Kyseessä oli toki Ferrarille kauden kolmas sellainen kilpailu, jossa molemmat autot saatiin pisteille – ja ensimmäinen sitten puolentoista kuukauden takaisen Britannian GP:n – mutta kun sijoitukset olivat kahdeksas ja kymmenes, siitä on Ferrarin kohdalla juhlallisuus kaukana.

Lähellä oli, että Räikkönen – Ferrarin viimeisin maailmanmestari – olisi tarjoillut ex-työnantajalleen juhlallisen nöyryytyksen olemalla ruutulipulla ensimmäisenä Ferrarin voimanlähteellä ajavana kuljettajana. Tai siis oikeastaan Räikkönen oli ruutulipulla ensimmäisenä, mutta viiden sekunnin aikasakko tiputti hänet lopputuloksissa Leclercin taakse. Vettel jäi entisen tallikaverinsa taakse 0,213 sekunnin marginaalilla.

Mugellon rata

Toscanan GP oli kokonaisuudessaan täysin poikkeuksellinen F1-osakilpailu. Vaikka Mugellon rata oli lähestulkoon kaikille kuljettajille jollain tavalla tuttu, kukaan ei ollut ajanut sitä läpi nykyaikaisilla, historian nopeimmilla F1-autoilla.

Tiedettiin, että rata olisi rankka niin kuljettajille, autoille kuin renkaille. Tiedettiin myös, että vaikka rata on kuljettajien silmin henkeäsalpaavan upea, kilvanajon kanssa voisi olla niin ja näin.

Pienempien luokkien kilpailut ja F1-kuljettajien lausunnot nostattivat kisan viihdearvoon liittyviä odotuksia vielä aika-ajojen jälkeen, mutta sunnuntaina nähtiin, että alkuperäiset arviot osuivat sittenkin oikeaan.

Kyllä. Toscanan GP:ssä nähtiin näyttäviä kolareita ja rajuja ulosajoja. Nähtiin myös kahdet punaiset liput ja kaksi uusintalähtöä lähtöruudukosta. Mutta mitä niiden välissä tapahtui? Muistaako kukaan? Albon ohitti Ricciardon ja nousi ensimmäisen kerran F1-urallaan palkintokorokkeelle. Mutta sen lisäksi? Eipä oikein mitään.

Mugello oli poikkeuksellisen F1-kauden kalenterissa mukava väriläiskä, mutta toistamiseen Toscanaan on turha lähteä – ainakaan kilpailemaan. Kuten F1-insinööri Paddy Lowen vanha viisaus kuuluu: F1 ei ole olemassa viihdyttääkseen kuljettajia, vaan kuljettajat ovat F1:ssä viihdyttääkseen yleisöä.

Mugellossa se on kovin kovin vaikeaa.

Lue myös:

    Uusimmat