F1-lähtöjärjestys: Red Bull pääsee syöttämään Lewis Hamiltonille ja Mercedekselle niiden omaa lääkettä – Valtteri Bottaksella tukala tehtävä

Imolassa ajettavaan F1-kauden toiseen osakilpailuun startataan kiehtovista asetelmista.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Imolan GP suorana 16.-18.4.
Su: Imolan GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Aika-ajojen kahdeksan parasta kuljettajaa mahtuivat kaikki alle puolen sekunnin sisään. Vastaavaa ei F1-sarjassa ole nähty sitten vuoden 2012.

Melkoisesta poikkeustilanteesta voidaan puhua myös aivan terävimmän kärjen kohdalla, sillä molemmat Red Bull -kuljettajat onnistuivat kiilaamaan aika-ajojen kärkikolmikkoon. Christian Hornerilla ja Helmut Markolla on syytä hymyyn, sillä Mercedeksen seitsemän vuotta kestäneen valtakauden aikana Red Bullilta on nähty tällainen kokonaispanos vain kolme kertaa aiemmin.

Sergio Pérez pestattiin Max Verstappenin rinnalle taistelemaan kärkisijoista ja aiheuttamaan kisastrategiaa ajatellen painetta Mercedeksen varikkomuurille, ja 31-vuotias meksikolainen teki lauantaina täsmälleen sitä, mitä lääkäri määrää – jo toisessa Red Bull -aika-ajossaan!

Eikä tässä ollut edes kaikki, vaan Pérez oli heti nopeampi kuin Verstappen ja hän starttaa näin ensimmäisen kerran urallaan eturivistä, Lewis Hamiltonin rinnalta.

Vastakkaiset strategiat

Viime vuosina lähestulkoon voitosta voittoon rullannut Hamilton on monta kertaa urallaan hyötynyt Mercedeksen autoylivoimasta kärkitaistelussa, mutta tänään Red Bullilla on harvinainen mahdollisuus juottaa kovimmalle kilpakumppanilleen sen omaa lääkettä.

Pérezin kilpailuvauhti on tunnetusti pelottavan vahvaa, eikä seitsemättä kauttaan ykkösissä kilpaileva Verstappen ainakaan kalpene tallikaverilleen.

Sen lisäksi, että Red Bullilla on autoylivoimansa turvin mahdollisuus pakottaa Mercedes tiettyyn aikaan varikolle, heillä on toinenkin mahdollinen etu puolellaan: Pérez starttaa kilpailuun pehmeällä renkaalla, Verstappen ja Hamilton keskikovalla.

– Normaalisti pehmeällä renkaalla starttaaminen ei ole hyvä juttu, mutta täällä se ei ole kovin paljon huonompi kuin keskikovalla starttaaminen. Kaksi autoa on aina etu, ja vastakkaiset strategiat antavat heille mahdollisuuden, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff pohti aika-ajopäivän iltana.

Kahdeksanteen ruutuun jääneestä Valtteri Bottaksesta ei välttämättä ole tässä taistelussa Mercedekselle kovin paljon iloa, sillä Imolassa on äärimmäisen vaikea ohittaa, ja kuten aika-ajoissa nähtiin, kärkitallit ovat suorituskyvyltään huomattavasti lähempänä toisiaan kuin viime vuosina.

– Toivottavasti hän ei pääse muista ohi kovin nopeasti, se auttaisi meitä, Helmut Marko sanoi Bottaksen tilanteesta.

Tarkkuutta varikkokäynteihin

Valtaosa kuljettajista yrittää ajaa 63 kierroksesta koostuvan kilpailun läpi yhdellä pysähdyksellä. Tähän on kolme syytä.

Ensinnäkin ohittaminen on vaikeaa, joten asema radalla on tärkeä. Lisäksi varikkopysähdys maksaa verrattain paljon, noin puoli minuuttia, ja toisaalta rengaskuluma on melko vähäistä.

Ruuhkaan ei kannata joutua, eli varikkopysähdys tulee myös ajoittaa oikein.

Lisäväriä kilpailuun saattaa tuoda sade, jonka mahdollisuus on sunnuntai-iltapäivälle olemassa.

Terävimmän kärjen takana mielenkiintoa riittää ainakin taistelussa keskikastin ykkössijasta. Ferrarin Charles Leclerc, AlphaTaurin Pierre Gasly sekä McLarenin Daniel Ricciardo ja Lando Norris olivat aika-ajoissa 0,135 sekunnin sisällä sijoilla 4–7.

Suomalaisittain on myös mielenkiintoista nähdä, mitä Kimi Räikkönen saa Alfa Romeollaan aikaan 16. lähtöruudusta. Pelkän vauhdin puolesta tuskin kannattaa odottaa ihmeita, mutta on syytä muistaa, että viime kaudella Räikkönen otti Imolasta virtuaalisen turva-auton ja turva-auton avittamina yhdeksännellä sijalla kaksi pistettä, vaikka aloitti kilpailun kaksi pykälää taaempaa kuin nyt.

Lähtöjärjestys:

1. Lewis Hamilton, Mercedes (medium)

2. Sergio Pérez, Red Bull (soft)

3. Max Verstappen, Red Bull (medium)

4. Charles Leclerc, Ferrari (soft)

5. Pierre Gasly, AlphaTauri (soft)

6. Daniel Ricciardo, McLaren (soft)

7. Lando Norris, McLaren (soft)

8. Valtteri Bottas, Mercedes (medium)

9. Esteban Ocon, Alpine (soft)

10. Lance Stroll, Aston Martin (soft)

11. Carlos Sainz, Ferrari

12. George Russell, Williams

13. Sebastian Vettel, Aston Martin

14. Nicholas Latifi, Williams

15. Fernando Alonso, Alpine

16. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

17. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo

18. Mick Schumacher, Haas

19. Nikita Mazepin, Haas

20. Yuki Tsunoda, AlphaTauri

Lue myös:

    Uusimmat