Etkö pysty lopettamaan piereskelyä? 6 syytä "päästöongelmiin" – näin ratkaiset kiusalliset hajuhaitat

3:25
Mitä ruokia herkkävatsaisen kannattaa välttää? Ravitsemusterapeutti kertoo.

Jatkuvan piereskelyn syy löytyy monesti ruokavaliosta, mutta myös tulehdukselliset suolistosairaudet voivat aiheuttaa vatsavaivoja.

Ihmisen elimistössä muodostuu suolikaasua keskimäärin 7–8 desilitraa päivässä, kertoo Terveyskirjasto. Kaasua päästetään vähitellen pieruina pois. Yleensä ihminen pieraisee 15–20 kertaa päivässä.

Kun pierujen määrä on yli 25 kappaletta päivässä, on syytä pohtia, mikä ilmavaivojen taustalla on. Tavallisesti liiallinen suolikaasun muodostuminen liittyy ruoan laatuun. Jos huomaa kärsivänsä ilmavaivoista aina tiettyjen ruokien syömisen jälkeen, kannattaa niiden syömistä karsia ja katsoa, vähenevätkö vaivat. Toisinaan taustalta löytyy myös suolistosairaus, jonka hoidossa auttaa lääkäri.

The Sun listasi syitä jatkuvan piereskelyn takana.

1. Tietyt vihannekset ja hedelmät

Vihanneksien riittävä ja monipuolinen syöminen on tärkeää, mutta hyvinvointia edistävällä ruokavaliolla voi olla pahanhajuisia seurauksia. Tietyt vihannekset – erityisesti pavut, kaalit, sipulit, selleri ja artisokka – aiheuttavat monilla ihmisillä ilmavaivoja. Elimistön on vaikea sulattaa kyseisiä kasviksia, ja suolistossa pitkään ollessaan ne alkavat tuottaa kaasua.

Hedelmistä ilmavaivoja lietsovat tavallisesti banaanit, viikunat, päärynät, viinirypäleet, rusinat ja kuivatut luumut.

2. Kuplajuomat

Hiilihappoa sisältävät virvoitusjuomat lisäävät kaasun muodostumista suolistossa. Erityisesti pillillä juotuna kuplajuomat voivat lisätä piereskelyä, kun ihminen imee itseensä limun lisäksi ilmaa.

Myös kuplajuomien sisältämien makeutusaineiden, kuten sorbitolin, tiedetään aiheuttavan ilmavaivoja. Sorbitolia ja ksylitolia on lisäksi esimerkiksi purukumeissa.

3. Ärtyneen suolen oireyhtymä

Noin joka kymmenes suomalainen kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä, jonka epäillään johtuvan suurelta osin länsimaalaisesta elämäntavasta. Pierettämisen lisäksi ärtyneen suolen oireyhtymä oireilee vatsakipuina, ummetuksena ja ripulina. Oireet voivat välillä hävitä ja sitten taas palata.

Suoli pitää säännöllisyydestä ja liikunnasta. Ärtyneen suolen oireyhtymän hoidossa tärkeää on kiinnittää huomio ravintoon, ruokailutottumuksiin ja liikuntaan. Lue lisää ärtyvän suolen oireyhtymästä sekä sen hoidosta tästä.

4. Tulehduksellinen suolistosairaus

Kroonisilla tulehduksellisilla suolistosairauksilla tarkoitetaan haavaista paksusuolen tulehdusta ja Crohnin tautia. Sairastumiseen epäillään vaikuttavan perimä, suolistobakteerit, ympäristö-, ravinto- ja psykososiaaliset tekijät sekä tulehduksen säätelyjärjestelmien häiriöt, kertoo Mehiläinen verkkosivuillaan.

Tulehdukselliset suolistosairaudet oireilevat tyypillisesti ripulina. Muita oireita ovat tiheä ulostustarve, verenlimaiset ulosteet, vatsakivut, laihtuminen, kuumeilu, aftat sekä peräaukon alueella syntyneet haavaumat.

Kroonista tulehduksellista suolistosairautta epäillessä tulee käydä lääkärin luona, joka tutkii, onko kyse jostain vakavammasta.

5. Keliakia

Ilmavaivat ovat ripulin, löysien ulosteiden, turvotuksen ja laihtumisen ohella keliakian tunnusmerkkejä. Keliakia on autoimmuunitauti, jossa viljatuotteista löytyvä gluteeni vaurioittaa ohutsuolen limakalvon nukkaa.

Keliakiaa hoidetaan gluteenittomalla ruokavaliolla, jossa vältetään kokonaan vehnää, ruista ja ohraa. Ruokavaliomuutosten johdosta oireet häviävät vähitellen muutamassa viikossa tai kuukaudessa.

6. Liian suuret annokset ja ahminta

Suurten annosten hotkiminen pistää ruoansulatusjärjestelmän sekaisin, muistuttaa Kuluttajaliiton Syö hyvää -sivusto. Hotkiessa syljen ruoansulatusentsyymit eivät ehdi tehdä ruoasta mahalle helpommin käsiteltävää ja mahaan päätyy suuria ruokapaloja. Ahmiessa ihminen nielee herkästi myös ylimääräistä ilmaa, mikä aiheuttaa ilmavaivoja.

Säännöllinen ruokarytmi, jossa syödään pieniä annoksia tasaisin väliajoin, on vatsaystävällinen vaihtoehto. Kun ruoansulatuselimistö saa ruokaa tasaisesti, se ehtii sulattaa ravinnon tehokkaasti.

Illalla kannattaa syödä kevyesti, sillä öisin suoliston toiminta hidastuu, eikä ruoansulatus toimi tehokkaasti. 

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja