Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Espanjan GP:n lehdistötilaisuus: Barrichello yllättyi taktiikkamuutoksesta

MTV3
Julkaistu 10.05.2009 17:52(Päivitetty 10.05.2009 18:03)

Paikalla Espanjan GP:n kolme parasta kuljettajaa Jenson Button (JB), Rubens Barrichello (RB) ja Mark Webber (MW).

Kysymys: Jenson, kilpailu ratkesi, kun tallitoverisi taktiikkaa vaihdettiin.

JB: Itse asiassa siinä kävi toisin päin. Minulle vaihdettiin varmuuden vuoksi kahden pysähdyksen taktiikka. Me uskoimme kolmen pysähdyksen olevan nopein taktiikka. Autoon laitettiin niin paljon bensaa, että se tuntui todella raskaalta. Pelkäsin putoavani Massan ja Vettelin taakse, mutta niin ei käynyt. Sen jälkeen yritin keskittyä ajamaan mahdollisimman tasaisia kierroksia. Kaikki voitot merkitsevät paljon, mutta on erityisen hienoa palata Eurooppaan ja voittaa täällä Barcelonassa. Tämä on aina ollut minulle vähän vaikea rata, joten tämä antaa minulle paljon itseluottamusta loppukauteen.

Kysymys: Rubens, kerro kilpailustasi.

RB: Sain hyvän lähdön ja pääsin kärkeen. Alussa olin hieman Jensonia nopeampi ja minulla oli bensaa kahdelle kierrokselle enemmän. Sitten kuulin, että talli oli muuttanut Jensonin taktiikkaa. Kolmas rengassarja ei jostain syystä toiminut hyvin. Ongelma esiintyi viimeiselläkin rengassarjalla, joten ehkä vika oli autossa. Jouduin taistelemaan toden teolla pitääkseni auton radalla. Kakkossija olikin siksi helpotus minulle. Kaksoisvoitto on hieno tulos ja kiitos siitä tallille. Olen totta kai pettynyt siitä, että en voittanut, koska minulla oli tänään avaimet siihen käsissäni.

Kysymys: Mark, onnistunut taktiikka nosti sinut kolmanneksi.

MW: Tiesimme jo aika-ajon jälkeen ohittamisen olevan tällä radalla vaikeaa. Niinpä ensimmäisellä stintillä saatoimme vain roikkua muiden takana parhaamme mukaan. Loppua kohden auto alkoi tuntua uskomattoman neutraalilta nopeissa mutkissa, joten teimme säätöihin muutoksia ensimmäisellä varikkokäynnillä. Toinen stintti sujui erinomaisesti, vaikka se oli meillä todella pitkä. Taktiikka osoittautui onnistuneeksi. Pääsin jopa Rubensin kantaan. Talli uskoi hänen tulevan varikolle kierrosta meitä aikaisemmin, mutta hän teki pysähdyksensä samalla kierroksella. Viimeisen stintin ajoinkin sitten Rubensin takana. Tämä oli tallille hyvä päivä. Saavutimme tallille Sebastianin kanssa jälleen 10-11 pistettä. Vaikka nämä kaverit (Button ja Barrichello) ovatkin karkaamassa meiltä, niin me taas olemme karkaamassa muilta. Talli on tehnyt yötä myöten töitä saadakseen auton valmiiksi tänne. Kiitokset myös Renault'lle, moottori on toiminut mahtavasti.

Kysymys: Jenson, kerro vähän lähdöstä.

JB: Sain ihan kohtalaisen lähdön, mutta Rubens lähti liikkeelle kuin lentäen. Otin sisälinjan, mutta en pystynyt estämään häntä tulemasta ohi ykkösmutkaan. Tiesin että häntä olisi vaikea lyödä sen jälkeen, kun hän oli päässyt edelleni.

Kysymys: Jenson, takananne olikin sitten täysi kaaos.

JB: Emme nähneet mitä tapahtui, mutta radalla oli valtavasti romua, kun tulimme siihen kohtaan seuraavan kerran. Oli ihme, ettei rengasrikkoja tullut kenellekään.

Kysymys: Jenson, mitä kuljettaja voi tehdä välttääkseen rengasrikot?

JB: Mahdollisuudet ovat rajalliset, kun hiilikuidun palasia on joka puolella rataa. Varikolta annetaan tietysti ohjeita, mutta renkaisiin tarttui silti tavaraa. Onneksi mitään ei käynyt kenellekään.

Kysymys: Rubens, katsotaan lähtöä vielä sinunkin perspektiivistäsi.

RB: Reagoin lähtövaloihin nopeasti ja sain vähän paremman lähdön kuin Jenson. Pääsin hänen imuunsa ja ensimmäisessä mutkassa ohi.

Kysymys: Rubens, taktiikkasi oli siis suunniteltu ennakkoon?

RB: Minun oli tarkoitus olla radalla kierroksen tai kaksi Jensonia pidempään. Hän hyötyi kuitenkin ehkä hieman turva-autosta. Uskoin kilpailun olevan hallinnassani, koska johdin kisaa ja minulla oli bensaa ylimääräiselle kierrokselle. Yllätyinkin aika lailla kun kuulin, että Jenson oli vaihdettu kahden pysähdyksen taktiikalle. Siitä eteenpäin minun oli ajettava ihan täysillä. Ainoa pikkuongelma oli se, että viimeiselle pysähdykselle jouduin tulemaan kierrosta tai kahta aikaisemmin, koska edessäni oli hitaampia autoja ja menetin heidän takanaan aikaa.

Kysymys: Mark, pääsit Massan ohi, kun pysyttelit radalla kuusi kierrosta kauemmin.

MW: Siihen ei vaadittu mitään ydinfysiikkaa. Tiesimme että meillä on mahdollisuutemme, kun he joutuvat laittamaan alle kovemmat renkaat.

Kysymys: Mark, tänään tuli kuluneeksi tasan 50 vuotta Jack Brabhamin ensimmäisestä GP-voitosta.

MW: Totta. Näin tänään hienon kuvan Jackista. Hän antoi paljon formula ykkösille ja on todellinen legenda maassamme. Onkin hienoa päästä palkintopallille juuri tänään.

Kysymys: Jenson, minkälaisin ajatuksin lähdet Monacoon?

JB: Kausi on toistaiseksi ollut kuin unelma. Jopa vaikeampinakin hetkinä näytämme saavan voittoja, ja kun kaikki loksahtaa kohdalleen, niin silloin kaikki tuntuu todella onnistuvan. Viime vuonna taas kaikki tuntui menevän niin huonosti kuin mahdollista. Tuntuu siltä, kuin olisimme tällä hetkellä onnemme kukkuloilla. Meillä näyttää olevan taas pieni etu muihin uuden paketin ansiosta. Olen ylpeä siitä, miten hienoa työtä kaikki ovat tehneet Brackleyn tehtaalla. Kiitos myös Mercedes-Benzille, sillä ilman heitä emme pärjäisi.

Barrichellon portugalinkielinen osuus:

Sanomattakin on selvää, että olen pettynyt. Mielestäni tein kaiken aivan niin kuin pitikin. Meille oli laadittu kolmen pysähdyksen taktiikat. Olin yllättynyt kun talli kertoi minulle, että Jenson oli vaihdettu kahden pysähdyksen taktiikalle. Minulla oli kovat paineet, mutta annoin kaikkeni. Mielestäni minulla oli tänään erinomainen päivä ja sain autosta kaiken irti, mutta taktiikka ei toiminut ja jäin toiseksi. Tästä on vain jatkettava taistelua.

(MTV3)

Katso Espanjan GP:n lehdistötilaisuus MTV3 Katsomosta

Lisää aiheesta:

Rosberg kertoo: Näin huomasin varikkovirheenMersun F1-autossa nähtiin radikaali uudistusHülkenberg aikoo laittaa tuulemaan Espanjan GP:ssäHamiltonin pinnan alla kuohuuBarrichello laittoi Brawnin tiukoilleMassan bensa ei loppunutkaan Espanjassa
Espanja 2009

Tuoreimmat aiheesta

Espanja 2009
  • 10.05.201007:18
    Espanja 2009

    Rosberg kertoo: Näin huomasin varikkovirheen

  • 06.05.201020:24
    Espanja 2009

    Mersun F1-autossa nähtiin radikaali uudistus

  • 03.05.201017:01
    Espanja 2009

    Hülkenberg aikoo laittaa tuulemaan Espanjan GP:ssä

  • 10.06.200911:18
    Espanja 2009

    Hamiltonin pinnan alla kuohuu

  • 22.05.200915:33
    Espanja 2009

    Barrichello laittoi Brawnin tiukoille