Esapekka Lappi selvittää erikoista kuviotaan MM-ralliin – ”Kävi aika hyvä tuurikin”

Esapekka Lappi on nauttinut koronatauon mahdollistamasta tauosta – kertoo, miten on pitänyt ajotuntumaansa yllä 7:39
Esapekka Lappi on nauttinut koronatauon mahdollistamasta tauosta – kertoo, miten on pitänyt ajotuntumansa yllä.

Esapekka Lappi palaa rallin MM-sarjaan kuun lopussa Rovaniemellä ajettavassa kilpailussa.

Pieksämäkeläinen jäi ilman ajopestiä viime joulukuussa päättyneen kauden jälkeen. WRC-autolla Lappi ei pääse arktiseen seikkailuun osallistumaan, sillä alla on nyt pienemmän luokan Volkswagen Polo R5.

Kyseinen kuvio oli Lapille ja hänen yhteistyökumppaneilleen taloudellisesti järkevä vaihtoehto. Italialainen Movisport tarvitsi tiimiinsä WRC2-luokkaan toisen rattimiehen venäläisen Nikolai Grjazinin rinnalle.

Vaikka talli on italialainen, tulee kalusto Eero Räikkösen johtamalta Printsportilta Lievestuoreelta.

– Olen nyt tavallaan Grjazinin tiimikaveri, ajamme samalle tiimille pisteitä. Me molemmat ajamme Printsportin vehkeillä, mutta olemme Movisportin tiimin nimen alla, Lappi selvittää MTV Urheilulle.

”Tunturiralli” MM-arvoisena kiinnosti Lappia jo ennen Movisport-kuviota, mutta WRC2-luokan kisa olisi jäänyt häneltä väliin ilman italialaistiimiä.

– Uusien sääntöjen vuoksi en saa osallistua WRC3-luokkaan. Jos taas haluaa ajaa pisteistä WRC2-luokassa, pitää olla kahden auton tiimi, mikä maksaa tietyn summan. Lisäksi ilmoittautuminen maksaa vajaan kymppitonnin autolta per kisa. En nähnyt sitä kovinkaan järkevänä investointina, joten olisin ajanut kisassa ynnä muiden joukossa (WRC2-luokan ulkopuolella), Lappi sanoo.

Viimeisen vinkin Movisport-pestistä Lappi sai Rovaniemen MM-rallin kilpailunjohtajalta Kai Tarkiaiselta. Täysin ilmaiseksi Lappi ei lunastanut ajopaikkaa, mutta hintalappu ei ollut enää järjetön kuljettajalle ja hänen yhteistyökumppaneilleen.

– Tässä kävi sillä tavalla aika hyvä tuurikin, kun avautui tällainen mahdollisuus liittyä tiimiin. Heillä ei ollut toista kuskia, joten he ottivat minut ilolla jeesaamaan, jos pystyisin tuomaan heille tiimipisteitä, Lappi valottaa.

– Tämä oli hyvä kuvio ylipäätään, ja Printsport-tiimikin on tuttu SM-sarjan huippuvuosiltani.

Nimi pysyy esillä

Kaukaisena haaveena Lapilla on edelleen MM-sarjan kiertäminen kokopäiväisenä kuljettajana. Nykyään ajopaikkoja on äärimmäisen vähän tarjolla, joten realiteetit on hyvä pitää mielessä.

– Jos ei ole kokonaan luovuttanut rallimaailman suhteen, niin onhan se hyvä, että nimi pysyy esillä. Se on kuitenkin hyvin iso ja haastava tavoite, että saisi joskus tulevaisuudessa töitä MM-sarjasta. Mutta jos ei aja mitään, ei varmasti saakaan mitään. Siitä tämä idea oikeastaan lähti, Lappi summaa.

Rovaniemen MM-rallin WRC2-luokan voitosta muodostunee äärimmäisen kova kamppailu. Lappi saa todennäköisesti vastaansa muun muassa niin ikään entisen MM-sarjan tehdaskuskin Andreas Mikkelsenin sekä nousevan suomalaistähden Jari Huttusen.

– Ei sinne lähdetä takki auki tai dominoimaan, kuten joku voisi sanoa. Toivon, että olen voittotaistelussa mukana – se on ilman muuta tavoitteena, Lappi sanoo.

– Ymmärrän sen, että taso on ihan älyttömän kova siinäkin luokassa. Pitää ajaa ihan täysillä koko ajan, en epäile sitä hetkeäkään.

Rovaniemellä Lappi pääsee pitkästä aikaa ottamaan itsestään mittaa muita huippukuskeja vastaan. Ennen kilpailua hän vielä testaa Printsportin Volkswagenia.

– Nyt on hyvä ja odottava fiilis. Tiedän, että se on tosi makea ja uniikki ralli. Sinne on kiva päästä ajamaan. Olosuhteetkin näyttäisivät olevan viimeisen päälle, Lappi hehkuttaa.

– Sanoinkin vuosia sitten, että Tunturiin pitää vielä joku kerta päästä. Vuonna 2012 olemme siellä viimeksi ajaneet.

Rovaniemen MM-ralli järjestetään 26.-28. helmikuuta.

Lue myös:

    Uusimmat