Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Hyundai Kona electric – suosikkiluokan sähköautotulokas

Julkaistu 30.07.2018 11:48
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Hyundai laajentaa sähköautomallistoaan jo toisella täyssähköautolla. Suosittuun ja kasvavaan kompaktien katumaasturien luokkaan sijoittuva Kona tekee sähköstä entistä houkuttelevamman vaihtoehdon monelle.

Hinta-arvio 50 000 €

Kona electricin erottaa muusta mallistosta helpoiten suljetusta maskista. Tämän lisäksi sähköllä kulkeva versio on puskurien muotoilusta johtuen aavistuksen pidempi ja pari senttiä korkeampi kuin perusmalli. Myös aerodynaamisesti muotoillut vanteet ovat electric-version yksinoikeus.

Sisätiloissa muutokset ovat ulkonäköä isompia. Kojelaudasta löytyy tutulla käyttöliittymällä varustettu 7-tuumainen kosketusnäyttö, mutta keskikonsolin tyyli poikkeaa täysin perusmallin Konasta. Keskikonsoli on jaettu kahteen osaan siltarakenteella, ja esimerkiksi latauspistokkeet sekä älypuhelimen langaton latauspaikka löytyy alatasolta. Sinänsä tehokasta tilankäyttöä hieman haittaa tilan haastava saavutettavuus; esimerkiksi kuskin paikalta säilystilaan on ajon aikana hyvin vaikea päästä käsiksi. Keskikonsolista löytyy Hyundain toisesta sähköautosta, Ioniq electricistä, tuttuun tapaan ajovaihteen valintanapit. Myös digitaalinen mittaristo on sähköisestä sisarmallista tuttu. Tilojen puolesta Konan sähkömallissa ei tarvitse tehdä uhrausta, sillä akusto löytyy ohjaamon alapuolelta.

Pääsimme tutustumaan markkinoille tulevista kahdesta tehoversiosta tehokkaampaan ja isommalla akustolla varustettuun. 64 kWh:n akusto on huomattavasti suurempi kuin muissa kompakteissa sähköautoissa, ja samalla Kona electric tarjoaa merkittävästi kilpailijoitaan pidemmän toimintasäteen; parhaimmillaan yhdellä latauksella taittaa matkaa valmistajan mukaan 470 kilometriä. Koeajon aikana keskikulutus asettui lukemaan 13,5 kWh/100 km, joten valmistajan ilmoittama ei vaikuta lainkaan utopistiselta lukemalta.

Etuakselilta löytyvä sähkömoottori tarjoaa tehoa 150 kW (204 hv) ja vääntöä miellyttävät 395 newtonmetriä. Näiden turvin Kona electric ampaisee sataseen 7,6 sekunnissa ja paikaltaan lähdöllä pystyy yllättämään sähköautoilla ajamattoman. Kokonaisuutena suorituskyky on hyvin vaivaton aina moottoritienopeuksiin saakka. Hienosti toimivan voimalinjan käyttökokemuksen kruunaa hienosti toimiva regeneraation säätö. Kuljettaja pystyy säätämään auton moottorijarrutusta ohjauspyörän takaa löytyvillä ”vaihdeläpysköillä” neljän pykälän verran. Esimerkiksi kaupunkiajossa voimakkainta moottorijarrutusta hyödynnettäessä ei juuri tarvi jarrupoljinta käyttää muuhun kuin pysähtymiseen. Pysähtymisen voi hoitaa myös pitämällä vasemman puolesta läpyskää vedettynä, mutta saman asian hoitamien jarrupolkimella tuntuu ainakin alkuun luonnollisemmalta. Maantiellä taasen autolla voi hyödyntää rullaamista, kun regeneraation säätää vähäiseksi, tai kokonaan pois päältä.

Kona electric tukee myös CCS-standardin mukaista pikalatausta.

Hyundai Kona electric on tasapainoinen kokonaisuus ja erittäin mielenkiintoinen tulokas sähköautomarkkinoille. Se tarjoaa huomattavasti pidemmän toimintamatkan kuin muut keskihintaluokan sähköautot, minkä lisäksi kyseessä on ensimmäinen täyssähköinen kompakti katumaasturi. Jos hinta saadaan kohdilleen, on menestys taattu. Huhujen mukaan esimerkiksi Norjassa on tosin jo tilattu noin 8 000 Konan sähköversiota, eli nähtäväksi jää kuinka paljon ja milloin autoja saadaan Suomeen asti.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Kia e-Soul – sähköistä toimintamatkaa ja suorituskykyäKoeajossa uudistunut Mitsubishi Outlander PHEV – pistokehybridien pioneerin pävitetty versioEnsikoeajossa kauan odotettu Tesla Model 3 – ei vieläkään koko kansan sähköautoEnsituntuma: Jaguar I-Pace on itsevarma sähköautouutuusHyundailta sähköauto suosittuun katumaasturiluokkaan – toimintamatka jopa 470 kilometriäEnsituntumat Hyundain puhtaammasta tulevaisuudesta
HyundaiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Hyundai
  • 12.9.10:40
    Yhdysvallat

    "Hämmentävässä ratsiassa" kiinni otetut korealaiset palasivat kotiin

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 27.6.21:36
    MM-ralli

    Onko tässä mitään järkeä? - "15 tuntia saunassa"

  • 8.6.15:21
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä kiri MM-taistelua – hurja saldo päätöspäivästä

  • 19.11.202410:14
    Etelä-Korea

    Kolme ihmistä tukehtui kuoliaaksi Hyundain tehtaalla