Ensi viikonloppuna F1-kausi jatkuu Saksan Nürburgringillä, jossa talleja ja kuljettajia odottaa kolea ja sateinen sää.
Nürburgringin ylle on luvattu 10–12 lämpöastetta ja vesisadetta. Oman lisänsä olosuhteille antaa näkyvyyttä entisestään heikentävä sumu.
– Kylmä sää tulee aiheuttamaan kuljettajille ekstravaivaa renkaiden lämmittämisen kanssa, C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen selvittää.
– Ihan vähään aikaan ei ole formula ykkösissä ajettu noin kylmässä säässä. Taitaa olla Barcelonan talvitestit, kun viimeksi näin viileää on ollut.
Oikarinen perkaa, miten kylmä ilma vaikuttaa F1-viikonlopun kulkuun kahdella merkittävällä tavalla.
– Ensinnäkin se vaikuttaa auton aerodynamiikkaan aika paljon. Siinä vaiheessa, kun on noin kylmä, pystytään niitä katteiden ilmanottoaukkoja sulkemaan aika paljon, jotta saadaan se moottori jälleen siihen toimintalämpötilaan.
– Autot toimivat aerodynaamisesti vähän tehokkaammin kuin esimerkiksi edellisinä kisaviikkoina, mutta ongelma tulee tietysti renkaiden lämmittämisen kanssa, varsinkin kun mennään kesken kisan esimerkiksi kovemmalle rengasseokselle. Sen toimintalämpötilan pitäminen voi olla haastavaa.
Renkaiden lämpötilan pysyvyyden kannalta tuhoisaa on liian hidas vauhti.

