F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Ensi F1-viikonloppuna on luvassa kammottavat olosuhteet – asiantuntija maalaa hyvin mahdollisen kauhuskenaarion: "Onkin aika paljon ohjelmaa"

8:29
C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen ennakoi Nürburgringin osakilpailua MTV Uutiset Livessä.

Ensi viikonloppuna F1-kausi jatkuu Saksan Nürburgringillä, jossa talleja ja kuljettajia odottaa kolea ja sateinen sää.

Nürburgringin ylle on luvattu 10–12 lämpöastetta ja vesisadetta. Oman lisänsä olosuhteille antaa näkyvyyttä entisestään heikentävä sumu.

– Kylmä sää tulee aiheuttamaan kuljettajille ekstravaivaa renkaiden lämmittämisen kanssa, C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen selvittää.

– Ihan vähään aikaan ei ole formula ykkösissä ajettu noin kylmässä säässä. Taitaa olla Barcelonan talvitestit, kun viimeksi näin viileää on ollut.

Oikarinen perkaa, miten kylmä ilma vaikuttaa F1-viikonlopun kulkuun kahdella merkittävällä tavalla.

– Ensinnäkin se vaikuttaa auton aerodynamiikkaan aika paljon. Siinä vaiheessa, kun on noin kylmä, pystytään niitä katteiden ilmanottoaukkoja sulkemaan aika paljon, jotta saadaan se moottori jälleen siihen toimintalämpötilaan.

– Autot toimivat aerodynaamisesti vähän tehokkaammin kuin esimerkiksi edellisinä kisaviikkoina, mutta ongelma tulee tietysti renkaiden lämmittämisen kanssa, varsinkin kun mennään kesken kisan esimerkiksi kovemmalle rengasseokselle. Sen toimintalämpötilan pitäminen voi olla haastavaa.

Renkaiden lämpötilan pysyvyyden kannalta tuhoisaa on liian hidas vauhti.

– Pahin skenaario on, että radalle tulee turva-auto ja joudutaan ajamaan sen perässä muutamia kierroksia todella hitaasti. Rengaslämpötilat voivat tipahtaa, ja ensimmäiseen mutkaan onkin aika paljon ohjelmaa luvassa, Oikarinen kuvailee.

Renkaiden lämmittämisessä yhdellä tallilla on hihassaan ässä. Täksi kaudeksi käyttöön otettu DAS-järjestelmä antaa Mercedeksen Valtteri Bottakselle ja Lewis Hamiltonille verrattoman aseen erityisesti juuri kolealla Nürburgringillä.

– DAS-järjestelmällä saa muutettua eturenkaiden aurauskulmaa, ja kun sitä pystytään muuttamaan, kuljettajat voivat lämmittää eturenkaita esimerkiksi ulosmenokierroksella tai turva-auton takana. Voi sanoa, että tämä on paras ja ihanteellisin olosuhde sen järjestelmän käyttämiseen.

– Jos kisassa ajetaan turva-auton takana, Mersulla on ehdottomasti etulyöntiasema muihin nähden, Oikarinen teroittaa.

Mitä Ossi Oikarinen tuumii viime viikon isosta uutisesta, moottorivalmistaja Hondan vetäytymisestä F1-sarjasta? Videon lopulla palataan vielä viime osakilpailun tapaus Hamiltoniin ja tuomariston ratkaisuun.

Katso MTV Liven koko kisaennakko jutun tekstin yllä olevalta videolta.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja