Hyundai tarttui minimaalisen pieneen oljenkorteensa, Thierry Neuville palasi voittajaksi – näin Katalonian MM-rallin päätöspäivä eteni

Jari-Matti Latvalan Toyota neljän erikoiskokeen päässä mestaruudesta:"Power Stage voi ratkaista" 2:29
Jari-Matti Latvala ynnäili merkkimestaruuteen vaadittavia pisteitä lauantaipäivän päätteeksi

Katalonian MM-rallin päätöspäivänä ajettiin kaikkiaan neljä erikoiskoetta. Toytalla oli mahdollisuus varmistaa merkkimestaruus, mutta mestaruusjuhlat siirtyivät kauden päätöskisaan Monzaan.

LOPPUTULOKSET

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Thierry NeuvilleHyundai2.34:11,8
2.Elfyn EvansToyota+24,1
3.Dani SordoHyundai+35,3
4.Sébastien OgierToyota+42,1
5.Kalle RovanperäToyota+1:31,8



SEURANTA

EK17 Riudecanyes 2 (16,35 km):

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Dani SordoHyundai10:09,3
2.Thierry NeuvilleHyundai+1,4
3.Elfyn EvansToyota+4,2
4.Sébastien OgierToyota+4,5
5.Kalle RovanperäToyota+6,9

Kello 14.16: Näin on saatu kauden toiseksi viimeinen MM-ralli pakettiin. Kausi saadaan päätökseen marraskuussa Monzassa.

Kello 14.14: Evans ei pysty vastaamaan Sordon vauhtiin, ja kun Neuville kiilaa Power Stagella Sordon jälkeen toiseksi, Toyotan mestaruusjuhlat siirtyvät Monzaan.

Kello 14.04: Sordo lyö Ogierin ja ottaa yhdeksännen palkintokorokesijoituksensa kotikisassaan. Viisi kakkossijaa ja neljä kolmossijaa - komea saldo! Tämä tarkoittaa myös sitä, että seuraavina vuorossa olevilla Neuvillella ja Evansilla on iso rooli merkkimestaruutta ratkottaessa... Toyota tarvitsee Power Stagelta yhden pisteen Hyundaita enemmän.

Kello 14.01: Ogier lyö Rovanperän 2,4 sekunnilla. Mutta mitä vauhtia Sordo tulee. Ero kokonaistilanteessa on tällä hetkellä 2,3 sekuntia Sordon hyväksi. Tasa-ajalla Ogier voittaa, koska hän teki paremman ajan rallin ensimmäiselle erikoiskokeelle.

Kello 13.57: Rovanperä tekee 7,6 sekunnin pohjat tässä vaiheessa. Kun neljä autoa on ajamatta, Rovanperä ottaa varmasti ainakin yhden lisäpisteen viitossijan lisäksi.

– Ero johtuu varmasti olosuhteista. Loppupää kuivuu, joten takaa tulevat ajavat varmasti kovempaa. Tein muutoksia autoon viimeisessä huollossa. En nauttinut ajamisesta niin paljon kuin olisin ajatellut, mutta kiitokset tallille.

Kello 13.48: Viimeisten kilometrien märkä asfaltti hidastaa menoa sen verran, että tällä hetkellä pohja-ajassa kiinni oleva Adrien Fourmaux oli nyt noin 14 sekuntia hitaampi kuin aamupäivällä.

Kello 13.37: Rally2-autot on saatu alta pois. Eric Camilli sinetöi maaliin ajamalla WRC2-luokan voiton. Teemu Suninen ei voi häntä enää ohittaa. Nyt on WRC-autojen vuoro.

Kello 13.18. Power Stage on käynnissä. Ensin ek:lle starttaavat Rally2-autoilla ajavat Nikolai Grjazin ja Eric Camilli. Tämän jälkeen vuoroon pääsevät WRC-kuljettajat. Järjestys on Katsuta, Fourmaux, Solans, Solberg, Greensmith, Rovanperä, Ogier, Sordo, Evans, Neuville.

Kello 13.17: Hyundailta kerrotaan, että he ovat luottavaisia Neuvillen auton suhteen. Auto saadaan kyllä käyntiin ek:lle, tallista kerrotan.

Kello 13.12: Draamaa päätös-ek:n alla! Rallia johtavan Neuvillen kartturi Martij Wydaeghe joutui työntämään heidän autoaan käyntiin kokoontumisalueella. Auto löi liekkejä Wydaeghen jaloille.

Kello 13.10: Rallin päättävä Power Stage alkaa kello 13.38. Aamupäivällä tämän pätkän järjestys oli Sordo, Neuville. Ogier, Rovanperä, Evans. 


EK16 Santa Marina 2 (9,10 km):

sija:kuljettaja:

talli:

aika/ero:

1.

Dani Sordo

Hyundai

5:02,4

2.

Sébastien Ogier

Toyota

+0,7

3.

Thierry Neuville

Hyundai

+2,3

3.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+2,3

5.

Takamoto Katsuta

Toyota

+2,4

6.

Elfyn Evans

Toyota

+3,0

7.

Kalle Rovanperä

Toyota

+3,2

Kello 12.01: Sordolle kolmannet pohjat putkeen. Neuville häviää myös Ogierille. Tämä ralli on yhtä pätkää vaille valmis.

Viimeisellä ek:lla varmistuu paitsi se, kuka vie rallin kolmossijan, myös se, varmistaako Toyota jo nyt valmistajien maailmanmestaruuden. Näillä sijoituksilla Toyota tarvitsee Power Stagelta yhden pisteen enemmän kuin Hyundai varmistaakseen mestaruuden.

Kello 11.56: Sordo lyö Ogierin päivän kolmannellakin ek:lla. Eroa tulee 0,7 sekuntia lisää, eli päätöspätkälle lähdettäessä Ogier on 2,3 sekunnin päässä Sordon kolmossijasta.

Kello 11.50: Rovanperä tulee taas pätkän varsin rauhallisesti läpi. Tappiota Fourmaux'lle 0,9 sekuntia. Seuraavalla ek:lla Rovanperälläkin on sitten näytön paikka.

Rovanperä paljastaa, että autoon tehtiin vielä huoltotauolla pieni muutos, jolla tavoitellaan menestystä Power Stagelta.

Kello 11.29: Autot ja miehet on huollettu. Kilpailu jatkuu. Toiseksi viimeinen ek on käynnissä!


EK15 Riudecanyes 1 (16,35 km):

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Dani Sordo

Hyundai

10:04,3

2.

Thierry Neuville

Hyundai

+0,2

3.

Sébastien Ogier

Toyota

+1,1

4.

Kalle Rovanperä

Toyota

+3,6

5.

Elfyn Evans

Toyota

+3,7

Kello 9.47: Rallia johtava Neuville taipuu Sordolle 0,2 sekunnilla. Hän sanoo vain varmistelevansa voittoaan. Power Stage -pisteet eivät kuulemma merkitse mitään, vain voitto on tärkeää, koska "molemmat mestaruudet on jo hävitty".

Erikoinen kommentti, kun ottaa huomioon, että Toyotan johto on tämän hetken sijoitusten valossa – ennen Power Stagea – 51 pistettä ja Toyota tarvitsee mestaruuden varmistamiseen 52 pisteen kaulan.

Kello 9.44: Evans vaikuttaa lyödyltä. Hän on pettynyt omaan vauhtiinsa. Tällä pätkällä hän häviää Rovanperällekin. Mutta kokonaistilanteessa Evansin kakkossijaa ei uhkaa mitään. Varmasti hän lyö kaikki peliin Power Stagella.

Kello 9.38: Sordo ja Ogier käyvät huimaa taistelua rallin kolmossijasta ja molempien mestaruustaisteluiden kannalta äärimmäisen tärkeistä pisteistä. Sordo on ek:n viimeisillä kilometreillä Ogieria nopeampi ja lyö tämän 1,1 sekunnilla. Ero kasvaa 1,6 sekuntiin Sordon hyväksi, kun kaksi ek:ta on ajamatta.

– En voi tehdä paljoakaan enempää. Olin loppua kohden liikaa sivuluisussa. Ei tämä vielä ohi ole.

Ogier tunnetaan siitä, että hän löytää monesti toisella ajokerralla enemmän aikaa kuin muut. Saa nähdä, käykö nytkin niin.

Sordo, 38, ajaa nyt 18:tta kertaa kotikisassaan. Hän on saavuttanut tähän mennessä kahdeksan palkintokorokesijoitusta: viisi kakkossijaa ja kolme kolmossijaa. 

Kello 9.34: Rovanperä maalissa. 2,5 sekunnin pohjat Fourmaux'hon nähden. Mutta oikea takarengas on rikki. Rovanperän onneksi edessä on nyt huolto.

–  Se oli viimeinen mutka, eli ei hätää.

Kello 9.08: Ja taas mennään. Rallin päättävä Power Stage ajetaan nyt ensimmäisen kerran. Ja aurinko on noussut, eli pimeät pätkät jäivät tältä erää yhteen.


EK14 Santa Marina 1 (9,10 km):


sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Dani Sordo

Hyundai

5:05,5

2.

Thierry Neuville

Hyundai

+0,7

3.

Elfyn Evans

Toyota

+1,4

4.

Sébastien Ogier

Toyota

+1,7

5.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+2,1

6.

Nil Solans

Hyundai 2C

+5,1

7.

Gus Greensmith

M-Sport

+6,1

8.

Takamoto Katsuta

Toyota

+6,6

9.

Oliver Solberg

Hyundai 2C

+8,0

10.

Kalle Rovanperä

Toyota

+10,4

Kello 8.33: Evans kiilaa Sordon ja Ogierin väliin, ja Neuville kiilaa Sordon ja Evansin väliin. Sordolle siis rallin ensimmäinen pohja-aika, joka nostaa espanjalaisen kolmanneksi.

Kello 8.27: Katsotaan, miten Seb on herännyt, sanoi Sordo. Hyvin näyttää Ogierkin heränneen, mutta ei niin hyvin kuin Sordo. Tappiota tulee 1,7 sekuntia, ja Sordo nousee kolmanneksi 0,5 sekunnin marginaalilla! Tämä on kuuden pisteen heilahdus valmistajien MM-pisteissä.

– En ollut kovin luottavainen. En nähnyt kovin hyvin. Oli vähän vaikeaa.

Ogierin lisävaloissa saattoi olla jotain häikkää. Näkyvyys ei ehkä ollut ihan yhtä hyvä kuin muilla.

Nyt Toyotan reaaliaikainen johtomarginaali onkin 51 pistettä ennen Power Stage -pisteitä. Se on alle ratkaisevan 52:n, joka tarvitaan, että Toyota sinetöisi nyt mestaruutensa.

Ja totta kai Ogierin putoaminen neljänneksi tarkoittaa myös kolmen pisteen heilahdusta myös kuljettajien mestaruustaistelussa. Evansin reaaliaikainen ero Ogieriin on nyt 18 pistettä, kun Ogier tarvitsisi mestaruuden varmistamiseen 30 pisteen kaulan.

Kello 8.24: Sordo ei sen sijaan varmistele. Hän on 2,1 sekuntia nopeampi kuin Fourmaux.

Kello 8.21: Rovanperä aloittaa varovasti. Hän on ek:n läpi ajaneista hitain. Eroa Fourmaux'hon tulee 8,4 sekuntia.

– Kävin vain nuotteja läpi. Meillä ei ole mitään ajettavaa. En halua ottaa mitään riskejä. Kaikki on kunnossa.

Kello 8.14: Hyundain kakkostalliin keikkakuskiksi hälytetty Nil Solans nauttii edelleen täysin rinnoin WRC-autolla ajamisesta. Espanjalaiskuljettaja sanoo aamun avauspätkän jälkeen, ettei haluaisi tämän kilpailun koskaan päättyvän.

Kello 8.04: Maailmanmestaruuksista puheen ollen. Näillä sijoituksilla Evans olisi kaventamassa Ogierin johtomarginaalia 21 pisteeseen ennen Power Stage -pisteitä. Muistetaan, että yhdestä osakilpailusta on tarjolla maksimissaan 30 pistettä, eli näillä sijoituksilla ratkaisu venyisi Monzaan riippumatta siitä, miten Power Stagella käy.

Valmistajissa nämä sijoitukset tarkoittaisivat sitä, että Toyotan johto olisi ennen Power Stage -pisteitä 57 pistettä eli tavoittamaton. Jos Hyundai ottaisi Power Stagelta sijat yksi ja kaksi, Toyota tarvitsisi mestaruuden varmistamiseksi vähintään neljä pistettä eli sijat kolme ja neljä tai kolme ja viisi.

Kello 8.00: Hyvää huomenta ja tervetuloa seuraamaan rallin päätöspäivän tapahtumia. Neljä erikoiskoetta ja 50,90 ek-kilometriä edessä. Kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruudet ovat pelissä. Nyt mennään. Sunnuntain ensimmäinen erikoiskoe on juuri alkanut – pimeässä!

Ajojärjestys on seuraava: Katsuta, Fourmaux, Solans, Solberg, Greensmith, Rovanperä, Sordo, Ogier, Evans, Neuville.

Lue myös:

    Uusimmat