Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Droonit lähtevät lentoon – Suomessa on alettu jo valmistautua matalan ilmatilan aluksiin kaupunkien yllä

Postin robottikopteri laskeutumisalustalla Helsingin Suomenlinnassa 1. syyskuuta 2015.
Postin robottikopteri laskeutumisalustalla Helsingin Suomenlinnassa 1. syyskuuta 2015.Str / Lehtikuva
Julkaistu 04.07.2023 06:24

STT

Tieteiselokuvissa kaupunkien yllä liitelee monenlaisia ilma-aluksia. Jo ensi vuosikymmenellä näky voi oikeasti olla arkipäivää. Myös Suomessa varaudutaan droonien nopeaan lisääntymiseen, mutta ihmisiä kuljettavia lentotakseja saadaan vielä odotella.

Kaupunkien osuus drooniliikenteen mahdollistajana ja ohjaajana arvioidaan merkittäväksi.

– Helsingissä aletaan luoda pohjaa muutoksen hallinnalle askel askeleelta koordinoidusti, luonnehtii yleiskaavoituksen yksikön päällikkö Christina Suomi Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

Myös esimerkiksi Tampereella, Vantaalla, Oulussa ja Espoossa on alettu tarkastella, mitä yleistyvä drooniliikenne kaupungeille merkitsee. Vantaalla pakettitoimituksia drooneilla on jo kokeiltu Aviapolis Traffic Lab -hankkeen yhteydessä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom huolehtii Suomen ilmatilan jäsentämisestä ja ilmailuun liittyvistä hyväksynnöistä sekä luvista.

– Olemme perillä uusista tuulista ja valmiina pitämään tiivistä yhteyttä toimijakenttään sekä tukemaan heitä, kertoo ylitarkastaja Esa Stenberg Traficomista.

Traficomin on tarkoitus myös mahdollistaa kokeiluja. Yhteistyötä tehdään niin EU:n tasolla kuin kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n kanssa.

Ilmaoperaatiot tienraivaajina

Matalan ilmatilan miehittämätön ilmailu ei ole uusi asia Suomessa. Yksin Helsingissä tehtiin viime vuonna noin 30 000 droonilentoa. Esimerkiksi Kruunusiltojen rakennushankkeessa drooneja eli kauko-ohjattuja miehittämättömiä ilma-aluksia on käytetty runsaasti apuna. Lentojen ennustetaan kuitenkin lisääntyvän vauhdilla lähivuosina.

Drooneja käytetään erilaisissa ilmaoperaatioissa, kuten valokuvaamisessa, maastokartoituksissa, rakennusalalla, poliisi- ja pelastustehtävissä, maa- ja metsätaloudessa, liikennevalvonnassa sekä sotilaskäytössä.

Käytössä on usein melko kevyitä laitteita, joihin ohjaajalla on koko ajan näköyhteys. Tekniikan kehittyessä alukset toimivat yhä useammin näköyhteyden ulkopuolella tai itsenäisesti.

Vaikuttaa kaupunkisuunnitteluun

Erilaiset ilmaoperaatiot ovat yleistyneet, ja seuraavassa vaiheessa droonien käytön odotetaan lisääntyvän muun muassa tavarakuljetuksissa. Laitteiden koko kasvaa, ne ovat todennäköisesti äänekkäämpiä ja vaativat alustoja laskeutumiselle tai tavaroiden laskemiselle.

Lentotaksit ovat näköpiirissä kauempana tulevaisuudessa. Ihmisten kuljettaminen on monimutkaisin ja turvallisuuden kannalta vaativin liikennemuoto.

Suomen mukaan kaupunkien kannattaa varautua kehitykseen ajoissa. Ilmailun lisääntyminen vaikuttaa muun muassa kaupunki- ja liikennesuunnitteluun.

Matalan ilmatilan lennot vaativat myös yhteistyötä eri osapuolten kuten kaupunkien, viranomaisten ja yritysten välillä.

Sääntelyä katsotaan tarvittavan myös siksi, että toimialan kehitys ei tapahtuisi pelkästään yritysten ehdoilla. Suomen mukaan tavoitteena on kuitenkin myös edistää alan toimijoiden liiketoimintaa koordinoidusti.

Ilmatila hallintaan

Myös Tampereella on alettu tarkastella, mitä drooniliikenne vaatii suunnittelulta.

– Pitää esimerkiksi kartoittaa alueita, joissa lentämistä on syytä rajoittaa tai kieltää. On myös suunniteltava droonien nousu- ja laskeutumispaikkoja sekä parhaita lentokäytäviä, konkretisoi kehittämispäällikkö Matias Ansaharju.

Asialistalle kuuluvat myös lentomelun hallinta ja yleisen turvallisuuden varmistaminen.

– Ja jotta liikennejärjestelmän kokonaisuus voi toimia hyvin, droonit pitäisi yhdistää muuhun liikkumiseen niin, että saadaan aikaan järkeviä matkaketjuja.

Suomen mukaan kaupungit voivat vaikuttaa vaikkapa siihen, että lentoja säädellään herkissä luontokohteissa. Kaupungit voivat myös välittää tietoa yleisötapahtumista, joiden yllä lentämistä pitäisi välttää.

EU:ssa on kehitetty miehittämätöntä ilmailua edistävää U-space-konseptia, jolla tarkoitetaan pääasiassa kaupungeissa tehtävien lentojen hallintaa. Käytännössä tarvitaan ratkaisuja siihen, miten drooneille taataan turvallinen ja tehokas pääsy ilmatilaan ja millaisia ovat ne palvelut ja menettelytavat, joilla suurten droonimäärien liikennöinti onnistuu.

Lue myös: Drone-kilpavarustelu kiihtyy Korean niemimaalla – Pohjois-Korea kehittelee jopa 35-metristä jättidronea

Liiketoiminta kasvaa

Suomessa ilmaliikennepalveluista ja ilmatilan käytöstä vastaa ensisijaisesti Fintraffic Lennonvarmistus. Ilmailussa myös kansainvälisellä sääntelyllä on tärkeä rooli, ja kaupunki-ilmailussa noudatetaan pitkälti EU-lainsäädäntöä, kertoo toukokuussa julkaistu Helsingin teettämä selvitys kaupunki-ilmailun tulevaisuudesta.

Suomessa kaupungit eivät omista ilmatilaa, eikä lainsäädäntö anna kaupungeille juurikaan toimivaltaa ilmatilan käytön sääntelyssä. Kaupungeilla katsotaan silti olevan merkittävä asema, kun luodaan edellytyksiä droonilogistiikalle ja siihen liittyville palveluille.

Helsingissä kaupunki-ilmailun palvelumarkkinan arvo voi vuoteen 2030 mennessä olla 20–80 miljoonaa euroa.

Myös Ansaharju Tampereelta arvioi, että alan liiketoiminta voi kasvaa merkittävästi ja että kaupungin kannattaa tukea sitä elinkeinopolitiikassa. Droonit täydentävät liikennejärjestelmää ja voivat hyödyttää kaupunkia työllisyyden ja yrityselämän lisääntymisen kautta.

– Sähködroonit voivat myös vähentää ilmastopäästöjä, jos ne korvaavat fossiilisiin polttoaineisiin perustuvaa liikkumista ja kuljetuksia.

Lue myös: Helsingissä testataan uutta tapaa kuljettaa apteekkituotteita – MTV tutustui droonikokeiluun

Lisää aiheesta:

Suomen taivaalla voi tulevaisuudessa näkyä lentäviä verikokeita ja kauppakassejaSuomen ilmatilaa aiotaan muuttaa merkittävästi Robottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"Poliisin pahin uhkakuva dronejen kanssa liittyy terroristeihin: "Vähän liiankin näppärästi lennokkiin voi kiinnittää räjähteen ja tiputtaa sen väkijoukkoon"Lentävät dronetaksit mahdollisia jo muutamassa vuodessaSuomessa on arviolta kymmeniä tuhansia droneja – EU kiristää Suomen löyhää lennokkilainsäädäntöä
KotimaaLiikenne

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:37
    Metsästys

    Näin metsästyslaki muuttuu, kohun keskellä olevaa saukkoa on voinutkin metsästää jo nyt – suora lähetys kello 12.30

  • 11:05
    Kadonneet

    Kaarinassa kadonnut vanhus löytyi Turusta

  • 10:52
    Kirjat

    Iida Turpeisen Elolliset ilmestyi Yhdysvalloissa – sitten tapahtui jotain käsittämätöntä ja kirjailija istui Stephen Colbertin vieraana

  • 10:27
    Kotimaa

    Yhä useampi työeläkekuntoutus- tai työkyvyttömyyseläkehakemus hylätään – ahdistuneisuus ei riitä perusteeksi

  • 09:46
    Sää

    Pekka Pouta: Pikatalvi