Tieteiselokuvissa kaupunkien yllä liitelee monenlaisia ilma-aluksia. Jo ensi vuosikymmenellä näky voi oikeasti olla arkipäivää. Myös Suomessa varaudutaan droonien nopeaan lisääntymiseen, mutta ihmisiä kuljettavia lentotakseja saadaan vielä odotella.
Kaupunkien osuus drooniliikenteen mahdollistajana ja ohjaajana arvioidaan merkittäväksi.
– Helsingissä aletaan luoda pohjaa muutoksen hallinnalle askel askeleelta koordinoidusti, luonnehtii yleiskaavoituksen yksikön päällikkö Christina Suomi Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.
Myös esimerkiksi Tampereella, Vantaalla, Oulussa ja Espoossa on alettu tarkastella, mitä yleistyvä drooniliikenne kaupungeille merkitsee. Vantaalla pakettitoimituksia drooneilla on jo kokeiltu Aviapolis Traffic Lab -hankkeen yhteydessä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom huolehtii Suomen ilmatilan jäsentämisestä ja ilmailuun liittyvistä hyväksynnöistä sekä luvista.
– Olemme perillä uusista tuulista ja valmiina pitämään tiivistä yhteyttä toimijakenttään sekä tukemaan heitä, kertoo ylitarkastaja Esa Stenberg Traficomista.
Traficomin on tarkoitus myös mahdollistaa kokeiluja. Yhteistyötä tehdään niin EU:n tasolla kuin kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n kanssa.
Ilmaoperaatiot tienraivaajina
Matalan ilmatilan miehittämätön ilmailu ei ole uusi asia Suomessa. Yksin Helsingissä tehtiin viime vuonna noin 30 000 droonilentoa. Esimerkiksi Kruunusiltojen rakennushankkeessa drooneja eli kauko-ohjattuja miehittämättömiä ilma-aluksia on käytetty runsaasti apuna. Lentojen ennustetaan kuitenkin lisääntyvän vauhdilla lähivuosina.
