Mainos

Auton lisäkaukovaloja saa asentaa entistä vapaammin – "Kunhan referenssiluku ei ylity"

Autojen lisäkaukovaloja on voinut elokuusta 2017 alkaen asentaa entistä joustavammin, kun lisävalojen käyttöä määrittelevä laki muuttui. Aiemmin autoihin sai asentaa vain kaksi lisäkaukovaloa, nyt niitä saa asentaa yhdestä kolmeen auton keulaan tai katolle.

Kumpaan ryhmään kuulut: niihin, jotka haluavat nähdä pimeällä suoralla tiellä kilometrin päähän vai niihin, joille riittää pieni parannus auton omiin kaukovaloihin?

Molempia ääripäitä löytyy ja siksi ei olekaan helppoa vastata kysymykseen "milloin tietää, että pitkät valot ovat tarpeeksi tehokkaat", sanoo lisävaloja myyvän Lumise Oy:n kauppias Kari Kauhanen. Hän lisää kuitenkin, että laillisilla lisävaloilla näkemistä pystytään parantamaan vain tiettyyn rajaan asti.

– Muutama sata metriä on matka, minkä laillisilla kaukovaloilla voi todellisuudessa nähdä kunnolla. Usein mainoksissa esitettävät valojen kantamat tarkoittavat etäisyyttä, jolla valon voimakkuus on enää 0,25 luxia, joka vastaa suunnilleen täyden kuun valoa, eikä tältä etäisyydeltä havaita enää esteitä kunnolla. Valojen oikealla määrällä, valokeilan muodolla ja suuntauksella voidaan näkyvyyttä kuitenkin parantaa paljonkin, Kauhanen sanoo.

Lisävalojen asentamiseen on tullut huomattava helpotus tänä syksynä, kun lakimuutos valojen määrästä tuli voimaan. Kun aiemmin lisävaloja piti olla kaksi, niin nyt lisävaloja saa asentaa yhden, kaksi tai kolme. Vaikka kaukovaloja saa olla useita, ei niiden yhteenlaskettu referenssiluku saa kuitenkaan ylittää sallittua rajaa.

– Jokaiselle kaukovalolle on määritelty referenssiluku, joka on merkitty valaisimen lasiin tai runkoon. Kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla maksimissaan sata. Eli jos autossa valmiiksi olevat auton omat kaukovalot ovat esimerkiksi kaksi kertaa 20, niin lisäkaukovalot saavat olla yhteensä 60 referenssiluvultaan, Kauhanen selventää. Lisätietoja referenssiluvuista löytyy täältä.

Kauhanen sanoo, että yleisimmin valoja asennetaan keulaan rekisterikilven ylä- tai alapuolelle, mutta niitä saa asentaa myös vaikkapa katolle.

– Valon saa asentaa katolle, mutta se ei saa valaista auton konepeltiä ja näin häikäistä kyseisen auton kuljettajaa. Joihinkin maastoautoihin lisävaloja asennetaan katolle, mutta eipä juuri muuten.

"Suurin osa ei tiedä lain muuttuneen"

Lisävalojen asentamisen säätävä laki muuttui elokuun lopussa. Nyt autoihin voi siis asentaa vaikka kolmannen lisävalon, kuten Ruotsissa on yleisesti tapana.

– Lisävalomarkkinat piristyivät, kun asiasta tiedotettiin alkusyksystä, mutta uskon, että suurin osa ei vielä edes tiedä, että määräykset ovat muuttuneet sallivampaan suuntaan. Saamme päivittäin kyselyitä lisävalolainsäädäntöön liittyen, Kauhanen sanoo.

Hänen mukaansa lisävaloista on huomattava apu kaikille, jotka ajavat pidempiä matkoja pimeillä teillä.

– Monilla on mielikuva, että lisävalot ovat vain nuorten autonrakentajien ja tuunaajien juttu, mutta pääasiassa lisävaloja ostavat perheelliset ja pitkiä työmatkoja ajavat, jotka hakevat turvallisuutta ja haluavat vähentää silmiä väsyttävää pimeässä ”tihrustamista”. 

Lisäkaukovaloja hankitaan paljon muun muassa pitkiä matkoja taittaviin työautoihin. Tässäkin lisävalot on asennettu rekisterikilven yläpuolelle.

Lumise myy lisävaloja verkkokaupassaan ympäri Suomea. Lisävaloja myydään yhä enemmän myös pääkaupunkiseudulle.

– Pääkaupunkiseudulle menee vähiten suhteessa väkilukuun, mutta päinvastoin kuin yleisesti luullaan, pohjoisessa lisävalojen tarve voi olla välillä pienempikin kuin etelässä. Pohjoisen lumi nimittäin parantaa ajonäkyvyyttä. Pimeä ja märkä asfaltti on se pahin, joka imee valon itseensä – ja sitähän eteläisessä Suomessa riittää.

Led-valoista lisätehoa ja turvallisuutta

Lisäkaukovalojen vaikutuksesta turvallisuuteen on melko vähän tutkimustietoa saatavilla, mutta se on tutkimustenkin mukaan selvää, että kolareita sattuu pimeässä enemmän kuin päivänvalossa.

– En usko, että lisävaloilla voidaan varsinaisesti estää autojen kolarointia, mutta eläinkolarit vähenisivät huomattavasti, jos kuljettajat näkisivät pidemmälle, sanoo Kauhanen.

– Lisäkaukovaloissa halogeeni- ja xenonvalot ovat väistyneet lähes kokonaan markkinoilta, ja yli 95 prosenttia uusista lisäkaukovaloista on led-valoja. Ledeillä saadaan paljon tehokkaampi valo ja lisäksi valokeila saadaan muotoiltua tarkemmin, mikä vähentää esimerkiksi muita autoilijoita häiritsevää hajavaloa. Lisäksi ledeissä saadaan vähemmällä sähköllä suurempi valoteho, Kauhanen kertoo.


Kauhasen mukaan autojen valmistajat tuntuvat painottavan entistä enemmän autojen ulkonäköseikkoja valaisuominaisuuksien kustannuksella. Tämä kehitys on selkeästi nähtävissä esim. autovertailuja tekevien lehtien mittauksissa, joiden mukaan uusien autojen kaukovalot ovat usein luokattoman huonot.

– Vaikka autovalmistajat mainostavat jatkuvasti uusia ja tehokkaampia valoja hienoilla termeillä, ei valoteho useimmiten kuitenkaan parane, vaan etenkin kaukovaloissa se jopa heikkenee. Autojen omien kaukovalojen heikkous ja led-lisävalojen nopea kehitys ovat kiihdyttäneet lisävalojen kauppaa mukavasti.

– Erityisesti uusien autojen omistajat ovat tarkkoja siitä miltä lisävalot näyttävät. Nykyään on kuitenkin myynnissä varsin siroja paneelimalleja, jotka sopivat hyvin auton ulkonäköön, Kauhanen kertoo. 

Lisää valotietoa: www.lumise.fi

Lue myös:

    Uusimmat