Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autolla Saksaan tai Italiaan? Muista ympäristövyöhykerajoitukset

Ympäristövyöhykkeen alkaminen ilmoitetaan ajokieltoliikennemerkillä kaupungeissa tai alueilla, jotka ovat mukana ympäristövyöhykeasetuksessa.
Ympäristövyöhykkeen alkaminen ilmoitetaan ajokieltoliikennemerkillä kaupungeissa tai alueilla, jotka ovat mukana ympäristövyöhykeasetuksessa.Lehtikuva
Julkaistu 20.09.2015 09:56
Toimittajan kuva

Aino Kivistö

aino.kivisto(at)mtv.fi

Saksassa ja Italiassa autoilua suunnittelevien tulee ottaa huomioon maissa käytössä olevat ympäristövyöhykeasetukset, jotka rajoittavat autoilua osassa paikoista.

Saksassa voimassa olevan pienhiukkaspäästöasetuksen takia autoilijoiden on hankittava menopeleihinsä ajoneuvon päästöluokan ilmoittava tarra (Umweltplakette tai Feinstaubplakette). Asetusta noudatetaan jo yli 70 saksalaisessa kaupungissa.

Tietoa Saksan päästöasetuksista

Katso tiedot asetusta noudattavista saksalaiskaupungeista täältä. Lisätietoja eri kaupunkien vaatimista tarroista ja päästörajoitusten kiristyksistä saa puolestaan täältä.

Tarrat on jaettu kolmeen eri väriluokkaan, vihreään, keltaiseen ja punaiseen, päästöluokan mukaan.

– Useat kaupungit ovat jo tiukentaneet määräyksiään viime vuosina. Punainen tai keltainen tarra eivät enää kelpaa kuin muutamissa kaupungeissa – lähes kaikkialle vaaditaan vihreä tarra, kertoo Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen.

Vyöhykkeen noudattamatta jättämisestä sakko

Ympäristövyöhykkeen alkaminen ilmoitetaan ajokieltoliikennemerkillä kaupungeissa tai alueilla, jotka ovat mukana ympäristövyöhykeasetuksessa.

– Jos auto on niin vanha, ettei auto saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä, Suokonautio-Hynninen sanoo.

Itse määritellyt ympäristönsuojeluvyöhykkeet ovat nimeltään Umwelt Zoneja. Merkeissä voi olla myös lisäkilvessä tieto siitä, minkä päästöluokan autoilla on sallittua ajaa alueelle.

Hanki tarra etukäteen

Virallisesti tarra maksaa viisi euroa, mutta tarroja myyvien paikkojen hinnoittelut voivat vaihdella. Tarran voi tilata jo ennen matkaa esimerkiksi Autoliiton sivuilta, jolloin hinta riippuu siitä, onko tilaaja autoliiton jäsen. Autoliitosta tilatessa tarran toimitusaika on noin kaksi viikkoa.

Merkin voi tilata esimerkiksi Berliinin kaupungilta, mutta toimitusaika on tällöin pidempi.

Mikäli autoilija ajaa tai pysäköi ilman asianmukaista tarraa kielletyille vyöhykkeille, rapsahtaa rikkeestä 80 euron sakkomaksu. Ajokielto ei kuitenkaan koske moottoripyöriä, yli 30-vuotiaita museorekisteröityjä autoja eikä vaikeasti vammaisen kuljettamia tai vaikeasti vammaista kuljettavia ajoneuvoja.

Italiassa etenkin vanhojen autojen liikennöintiä rajoitetaan

Myös Italiassa on käytössä Saksan mallia vastaava ympäristövyöhykesysteemi. Siellä lähes 100 kaupungissa ajoneuvojen liikennöintiä on kielletty ruuhka- ja päästöongelmien takia historiallisesti merkittävillä alueilla.

Ajokielto voimassa ZTL-alueilla (Zona Traffico Limitato) kaupunkien keskustoissa, mutta se ei koske asukkaita tai erikoisluvan saaneita. Ajokieltoalueet on merkitty kantikkain merkein, joissa paitsi lukee Zona Trafico Limitato on myös ajokiellon merkki.

– Useat liikennöintikiellot koskevat vanhempia ajoneuvoja, siis Euro0 - Euro2 -luokan ajoneuvoja, Suokonautio-Hynninen kertoo.

Suokonautio-Hynnisen mukaan varmin keino välttää vaikeuksia Italiassa autoillessa on pysäköidä auto kaupungin laita-alueella ja jatkaa matkaa keskustaan julkisilla kulkuvälineillä. Hotellia varatessa olisi myös kysyä, sijaitseeko se ZTL-alueella ja minkälaisia pysäköintivaihtoehtoja majoituksen lähellä on tarjolla.

Lisää aiheesta:

Autoiletko kesälomalla Euroopassa – huomioi ainakin nämä asiatNäihinkin tuning-virityksiin poliisi puuttuu – huhtikuun alussa voimaan tuli uusi rajoiteRekisterikilpiä tuunataan laittomasti mustavalkoisiksi, vaikka luvallinenkin keino olisi olemassa – poliisi yleistyvästä ilmiöstä: "Tulee tosi kallis tarra"Täällä saatu parkkisakko on parempi maksaa mukisematta – autosi voidaan jopa takavarikoidaOnko näissä mitään järkeä? 10 erikoista liikennelakia YhdysvalloistaOletko matkailemassa autollasi ulkomaille? Näin vältät vahinkosakot!
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 12.11.17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa