Australian GP:n topit ja flopit: Tätä mahdollisuutta ei taida tyriä edes Ferrari! Nyt nähdään, mistä neljä vuotta sitten puhuttiin – miljardöörin rahat hukkuivat kankkulan kaivoon

Leclerciltä musertavaa ylivoimaa, Verstappenille katastrofi ja Bottas pisteille – Näin eteni Australian GP 7:31
Leclercin näytös, Red Bullin katastrofi – MTV Uutiset Live paketoi Australian GP:n tapahtumat

Australian Melbournessa ajettiin F1-kauden kolmas osakilpailu. MTV Urheilun F1-toimitus listasi viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat.

Ensimmäisen kerran sitten vuoden 2019 ajetun Australian GP:n voiton vei Ferrarin Charles Leclerc ennen Red Bullin Sergio Péreziä ja Mercedeksen George Russellia. Alfa Romeon suomalaiskuljettaja Valtteri Bottas oli kilpailussa kahdeksas.

Charles Leclerc

Neljättä kauttaan Ferrarilla ajava Leclerc on alkukaudella osoittanut, miksi hänestä puhuttiin niin ylistävään sävyyn debyyttikaudella 2018 ja silloin, kun hänen ilmoitettiin korvaavan Kimi Räikkösen Ferrarilla kaudesta 2019 lähtien. 24-vuotias monacolainen suorittaa tällä hetkellä häikäisevällä tasolla. Tästä kuuluu toki kiitos Maranelloon, sillä Leclerc kertoi pystyvänsä tekemään Ferrarin F1-75-autolla aivan mitä itse haluaa. Australiassa vyölle tuli uran ensimmäinen grand slam: paalupaikka, nopein kierros ja voitto menettämättä kärkisijaa kertaakaan. Jos tässä vaiheessa veikata pitää, se ei jää kauden ainoaksi. Leclerc on kasvattanut kolmessa ensimmäisessä kilpailussa itselleen 34 pisteen MM-johdon. Tallikaveri Carlos Sainziin eroa on lähes 40 pistettä ja Red Bull -kuljettajiin ylikin. Leclerc on saanut näyttämään mahdolliselta jopa sen, että Ferrari saisi vihdoin ensimmäisen maailmanmestarinsa sitten Räikkösen (2007). Australian-viikonlopun kaltaisilla esityksillä edes Ferrari ei taida pystyä sitä pilaamaan.

Sergio Pérez

Pérez osoitti Australiassa, että kahden viikon takainen F1-uran ensimmäinen paalupaikka ei ollut sattumaa. Lähellä oli, ettei meksikolainen olisi nyt lyönyt tallikaveri Max Verstappenia toisessa peräkkäisessä aika-ajossa. Siinä missä Verstappenilla tuntuu olevan uuden RB18-auton kanssa hankaluuksia etenkin aika-ajoissa – hän sanoi, ettei varsinaisesti nauti aika-ajoissa ajamisesta – Pérezin hanskaan uusi menopeli sopii huomattavasti paremmin. Kolmosruudusta startannut Pérez menetti hieman asemiaan lähtökiihdytyksessä, kun Verstappen kiilasi hänen eteensä radan ulkoreunaan ja Lewis Hamilton pääsi siksi kuittaamaan edelle. Pérez kuitenkin ohitti Hamiltonin lopulta verrattain vaivattomasti ja teki myöhemmin saman myös Russellille. Red Bullin kisavauhdilla kakkossija oli Pérezille maksimaalinen tulos, ja kolmen ensimmäisen GP-viikonlopun jälkeen hän on hieman yllättäen MM-pisteillä mitattuna Red Bullin ykköskuski. Eroa Verstappeniin on viisi pistettä.

Mercedes

Kuka olisi uskonut, että kauden kolmen ensimmäisen GP-viikonlopun jälkeen sekä Russell että Mercedes löytyvät molemmat MM-sarjassa sijalta kaksi? W13-autossa ilmenneisiin ongelmiin nähden tällaisen ei kuvittelisi olevan millään tavalla mahdollista, mutta Mercedes on osoittanut toteen ennen kautta esitetyt asiantuntijalausunnot, joiden mukaan luotettavuus voi hyvin olla alkukaudella paljon tärkeämpää kuin pelkkä raaka suorituskyky. Tallin viikonloppu oli nousujohteinen, ja aika-ajoissa Hamilton ja Russell lunastivat itselleen kolmannen lähtörivin. Kisan edetessä molemmat kuljettajat pystyivät ajoittain vastaamaan Red Bull -kollegoidensa vauhtiin ja ajamaan hetkellisesti jopa näitä kovempia kierrosaikoja. On totta, että Russell hyötyi kisan puolivälissä radalle tulleesta turva-autosta. Yhtä lailla totta on, että ilman Verstappenin keskeytystä Mercedes ei olisi päässyt sunnuntaina kuohujuoman makuun. Mutta kummallakaan näistä ei tässä tilanteessa ole mitään merkitystä. Ratkaisevaa on se, mitä tulostaululla näkyy, ja Mercedeksen tapauksessa jälki on tällä hetkellä hämmästyttävää. Jos talli pystyy selvittämään ongelmansa riittävän hyvissä ajoin, kyyti voi olla muita ajatellen kylmää.

McLaren

Akukauden suurimpiin epäonnistujiin lukeutunut McLaren osoitti viikonlopun ensimmäisistä harjoituksista lähtien löytäneensä MCL36-autoonsa jotain uutta. Lando Norris keikkui kaksissa ensimmäisissä harjoituksissa aivan kärkisijojen tuntumassa ja oli viimeisissä harjoituksissa koko joukon nopein – olkoonkin, että tallipäällikkö Andreas Seidl myönsi Norrisin tehneen kierrosaikansa kevyellä bensakuormalla. Aika-ajot kuitenkin osoittivat, ettei McLarenin suorituskykyloikka ollut pelkkää silmänlumetta: Norris oli neljäs, kotiyleisönsä edessä ajanut Daniel Ricciardo seitsemäs. Ennen tätä tallin aika-ajosijoitukset olivat olleet 11, 12, 13 ja 18. Yhden mahdollisen selityksen tallin kohentuneeseen iskukykyyn tarjosi saksalainen Auto Motor und Sport, jonka mukaan McLaren oli säätänyt autonsa niin, että kuljettajat saisivat renkaat mahdollisimman helposti oikeaan lämpötilaan, mikä oli monille varsinkin aika-ajoissa vaikeaa. Kilpailuun säädöt eivät kuitenkaan sopineet yhtä hyvin, eivätkä McLaren-kuljettajat pystyneet vastaamaan esimerkiksi Mercedes-kollegoidensa menoon. Lopputuloksena oli kuitenkin sijat viisi ja kuusi, ja näin talli saalisti sunnuntaina kolminkertaisen pistemäärän kauden kahden ensimmäisen viikonlopun kokonaissaldoon nähden.

Alexander Albon

Williamsin viikonloppu näytti lauantaina menevän täysin reisille. Nicholas Latifi oli ensin kolaroinut aika-ajoissa Lance Strollin kanssa, ja sitten Alexander Albonin aika-ajosuoritus hylättiin kokonaan, kun thaimaalaiskuljettajan autosta ei ollut saatu otettua säännöissä vaadittua litran polttoainenäytettä. Kun lähtöruudut olivat 18 ja 20, kukaan Williamsilla ei Albonin mukaan uskonut, että otettavissa olisi sijoja 19–20 parempaa. Vaan Albonpa taikoi paineettomista lähtökohdista melkoisen ihmeen. Albon oli yksi kuudesta kuljettajasta, jotka aloittivat kilpailun kovilla renkailla. Toisin kuin edellä startanneet, hän lämmitti renkaansa huolellisesti, kun siihen oli letkan hännillä hyvä mahdollisuus. Lopulta Albon ajoi peräti 57 kierroksen mittaisen stintin ja tuli renkaanvaihtoon vasta toiseksi viimeiseltä kierrokselta ollessaan seitsemäntenä. Viimeiset 25 kierrosta olivat Albonin mukaan kuin ”aika-ajokierroksia”. Myöhäinen renkaanvaihto pudotti Albonia kolme sijaa alaspäin, mutta hän oli silti ruutulipulla kymmenes ja avasi näin paitsi omansa myös Williamsin pistetilin tällä kaudella.

VÄLIMALLIN PASSAT

Valtteri Bottas ja Alfa Romeo

Saudi-Arabian GP:n keskeytyksen jälkeen Bottaksen ainoana tavoitteena oli palata Australiassa pistekantaan, ja siinä hän myös onnistui. Viikonloppu ei kuitenkaan ollut yhtä vakuuttava kuin Bahrainissa tai Saudi-Arabiassa aina keskeytykseen saakka. Aika-ajoissa Bottas putosi ensimmäisen kerran viiteen ja puoleen vuoteen kolmannesta osiosta, ja lähtöruutu kilpailuun oli lopulta 12:s. Syy vaisuun vauhtiin oli tallin mukaan siinä, että autossa käytettiin pienempää siipeä, joka heikensi aika-ajovauhtia mutta jonka piti parantaa mahdollisuuksia itse kilpailussa. Bottaksen kisavauhti olikin kohdallaan, eikä hän tehnyt varsinaisesti virheitäkään. Ohitukset olivat kuitenkin taas kerran aivan liian kovan työn takana. Kisan alkuvaiheessa Bottas oli pitkään jumissa Yuki Tsunodan takana, myöhemmin eteen parkkeerasi Stroll. Aston Martin -kuski syyllistyi taistelussa ajoittain sääntöjen vastaisiin liikkeisiin, joista Bottas antoikin kritiikkiä kilpakumppanilleen, mutta toisaalta: mitä Bottas teki Strollin takana ylipäätään? No, pistesija on pistesija, ja kokonaisuudessaan tästä on hyvä jatkaa Imolaan.

FLOPIT

Red Bull

Kolme kisaa, yhteensä kolme keskeytystä. Talli, jota monet pitivät kauteen lähdettäessä suurimpana suosikkina, näkyy olevan suurissa vaikeuksissa sinällään nopean autonsa luotettavuuden kanssa. Verstappenin keskeytys toiselta sijalta johtui polttoainejärjestelmässä olleesta viasta, mutta tallin johdon mukaan kyse ei ollut samasta viasta, joka päätti Verstappenin ja Pérezin matkanteon kolme viikkoa sitten Bahrainissa. Yhtä kaikki, keskeytys kävi kalliiksi, ja kolmen GP-viikonlopun jälkeen Red Bull onkin valmistajien MM-sarjassa vasta sijalla kolme. Eroa Ferrariin on jo 49 pistettä, enemmän kuin Mercedekseen kertaakaan viime kaudella. Hallitseva maailmanmestari Verstappen on kuljettajien MM-pisteissä vasta kuudentena, 46 pisteen päässä Leclercistä. Kuten Russell kilpailun jälkeen sanoi: ” On ihan se ja sama, miten nopea auto on, jos se ei kestä maaliin saakka.”

Carlos Sainz

Vaikka ilo Ferrari-pilttuussa oli Leclercin voiton myötä ylimmillään, monien mielessä varmasti pyöri ajatus ”entä jos”. Yhdeksännestä ruudusta kisaan startanneen Sainzin Ferrarissa olisi varmasti riittänyt vauhtia palkintokorokkeelle asti, mutta kisa ei ehtinyt edes kunnolla alkaa, kun Sainz oli jo hiekalla. Ohjauspyörässä olleen vian vuoksi Sainz putosi avauskierroksella viisi sijaa alaspäin, ja kun hän toisella kierroksella yritti kohentaa asemiaan, vauhtia oli yhdeksänteen mutkaan tultaessa yksinkertaisesti liikaa. Se, miksi Sainz ylipäätään oli vasta yhdeksännessä ruudussa, ei toki ollut täysin hänen oma vikansa. Aika-ajojen viimeisen osion ensimmäinen veto hylättiin, kun Fernando Alonson ulosajosta aiheutuneet punaiset liput aktivoitiin juuri ennen kuin Sainz ylitti maalilinjan. Toisille vedoille lähdettäessä Ferrari ei meinannut saada Sainzin autoa käyntiin ja Sainzille tuli kiire lämmittelykierroksen kanssa. Hän ei saanut lämmitettyä renkaitaan vaaditulla tavalla, ja kierrosaika jäi vaisuksi.

Fernando Alonso

Alonsosta povattiin ennen aika-ajoja jopa mahdollista yllättäjää, ja vauhdin puolesta näille arvioille oli myös katetta. Alpinen pienellä siivellä varustettu A522-auto osoitti läpi viikonlopun nopeutensa varsinkin Albert Parkin radan toisessa sektorissa. Mahdollisuudet hyvään sijoitukseen katosivat aika-ajojen ratkaisuhetkillä, kun Alonson auton öljyrenkaaseen tuli vaurio eikä Alonso voinut yhtäkkiä enää hallita autoaan. Omien sanojensa mukaan Alonsolla olisi ollut mahdollisuudet paalupaikkaan asti. Hän olikin kyllä kahden sektorin jälkeen nopeampi kuin paalupaikan napannut Leclerc siinä vaiheessa, mutta toisaalta Alpinen suurimmat ongelmat olivat radan kolmannella sektorilla. 10. ruudusta sunnuntaina startannut Alonso aloitti kisan kovilla renkailla, mutta menetti rengasetunsa siinä vaiheessa, kun radalle tuli Sebastian Vettelin keskeytyksen myötä turva-auto eikä Alonson ollut vielä siinä vaiheessa järkeä käydä renkaanvaihdossa. Kaksikin varikkokäyntiä kilpailun jälkimmäisellä puoliskolla tehnyt espanjalainen putosi lopputuloksissa 17:nneksi, maaliin päässeistä viimeiseksi. Mahdollinen palkintokorokesijoitus meni, kuulemma. Uskoo ken tahtoo, mutta Imolassa Alonsonkin olisi syytä jo siirtyä sanoista tekoihin.

Aston Martin

”Tämän huonommin ei enää voi mennä.” Kauden ensimmäiseen GP-viikonloppuunsa osallistunut Vettel kuvaili keskeytykseen päättyneen kilpailun jälkeen omaa tilannettaan tavalla, joka sopii samalla koko talliin. Vettelin auto hyytyi radanvarteen heti ensimmäisissä harjoituksissa, ja hän ajoi harjoitusten päätteeksi skootterilla takaisin varikolle. Seurauksena 5 000 euron sakot. Toisissa harjoituksissa Vettel ei päässyt ajamaan ollenkaan, kun Aston Martin -mekaanikot eivät saaneet hänen autoaan kuntoon. Kolmansissa harjoituksissa sekä Vettel että Stroll ajoivat seinään. Aika-ajoissa Stroll kolaroi maanmiehensä Latifin kanssa ja sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen. Kilpailussa Vettelin auto hyytyi uudestaan, ja Stroll sai aikasakon ajettuaan Bottasta vastaan sääntöjen vastaisesti. Kauden kolmen ensimmäisen GP-viikonlopun jälkeen kolme Aston Martinilla ajanutta kuljettajaa ovat MM-pisteissä sijoilla 18, 19 ja 21. Valmistajissa Aston Martin on ainoa talli, joka ei ole vielä avannut pistetiliään. Ei ihan sitä, mitä Lawrence Stroll ajatteli miljoonillaan saavuttavansa.

Haas

Alkukauden yllättäjän vauhti oli kahteen edelliseen GP-viikonloppuun verrattuna täysin kateissa. Sekä Bahrainissa että Saudi-Arabiassa viimeiseen aika-ajo-osioon edennyt Kevin Magnussen putosi Melbournessa jatkossa heti 18-minuuttisen avausosion päätteeksi, ja Mick Schumacherkin jäi aika-ajoissa sijalle 15. Molempien sijoitukset kohenivat sunnuntaina muiden keskeytysten myötä, mutta Haasin pistepotti ei lihonut tällä kertaa laisinkaan. Magnussenin mukaan ratkaiseva virhe tehtiin heti viikonlopun alkaessa. Autoihin tehdyissä ensimmäisissä säädöissä epäonnistuttiin, ja oikeaa polkua ei tämän jälkeen tuntunut löytyvän millään. Talli kuvitteli suuresti uudistetun radan olevan säätöjä ajatellen hyvin samankaltainen kuin vanha rata, mutta näin ei loppujen lopuksi ollutkaan. Yhdestä epäonnistumisesta huolimatta tallipomo Günther Steinerillä ei ole syytä kirosanoihin – vielä.

Lue myös:

    Uusimmat