Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kello käy Mercedekselle – asiantuntijalta tyly arvio: "Sitten peli on ohi"

7:43F1-kausi jatkuu: Muutoksista uutta väriä Australian kisaan, Mercedeksen ratkaistava iso ongelmaF1-kausi jatkuu: Muutoksista uutta väriä Australian kisaan, Mercedeksen ratkaistava iso ongelmaxpbimages.com
Julkaistu 08.04.2022 11:36
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mercedes tekee kovasti töitä uuden W13-autonsa pomppimisongelman ratkaisemiseksi. Aika käy kuitenkin mestaritallia vastaan.

LUE MYÖS: Lewis Hamiltonin masentava lausunto paljastaa, miten syvällä Mercedes kyntää: "Se on kaikkein vaikein asia"

LUE MYÖS: Valtteri Bottaksella erityinen kypärä Australiassa – näyttävä luomus keräsi valtavasti kehuja

Mercedes ei ole vielä päässyt ulosmittaamaan uuden autonsa koko potentiaalia, sillä voimakkaasta pomppimisesta johtuen autoa joudutaan ajattamaan liian korkealla. Tämä syö vauhtia suorilla mutta ennen kaikkea mutkissa.

Pomppiminen korostuu kovissa vauhdeissa, ja kyseessä on tällä kaudella käyttöön otettuihin niin sanottuihin maaefektiautoihin liittyen tuttu ongelma. Maaefekti tarkoittaa sitä, että suuri osa autoa radan pintaan painavasta downforcesta tuotetaan pohjalevyn alapuolelta kulkevan ilmavirran avulla.

Sky Sportsin asiantuntija Martin Brundle uskoo, että jos Mercedes pääsee ongelmasta eroon, heidän uusi autonsa voi olla hyvinkin nopea. Talli hätkähdytti talvitesteissä virtaviivaisella luomuksellaan, jossa sivukotelot on kutistettu minimaalisiksi.

– Uskon, että tulossa on iso päivitys, jolla auton potentiaali saadaan käyttöön. Minusta tuntuu edelleen, että sieltä paljastuu erittäin nopea auto. Nykyautot ovat pidempiä kuin S-sarjan Mercedes ja leveämpiä kuin Range Rover. Jos pohjalevyn saa hyödynnetttyä täysimääräisesti, siitä alkaa nousu. Tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti, täytyy vain löytää ratkaisu, Brundle sanoi GP Blog -sivuston mukaan.

Brundlen kollega Paul di Resta yhtyy näkemykseen mutta korostaa, että tehtävä on kaikkea muuta kuin helppo.

– Konsepti ei mahdollista sitä, että he lisäävät painoa löytääkseen ratkaisun. Jos he haluavat tehdä niin, heidän on muutettava koko filosofiaa. Kaikki on niin tiukasti pakattu, että se pääsi yllättämään heidät. Jos he saavat autoa alemmas, hyväksyvät pomppimisen ja laittavat kuljettajien niskaan jouset, autossa piilee peto.

Di Resta kuitenkin huomauttaa samassa yhteydesssä, ettei Mercedeksen tapauksessa ole aikaa hukattavaksi.

– Jos he eivät löydä ratkaisua Barcelonaan mennessä, sitten peli on ohi ja he alkavat jo miettiä ensi vuotta.

Espanjan GP ajetaan kuuden viikon kuluttua 22. toukokuuta. Australian GP:n lisäksi ennen sitä ohjelmassa ovat vielä Imolassa ja Miamissa ajettavat osakilpailut.

– En ole varma, onko siinä riittävästi aikaa. He työskentelevät kellon ympäri jokaisena päivänä. Heidän on ymmärrettävä, mitä on meneillään, kolmas ex-kuski Johnny Herbert sanoi.

– Olemme nähneet kypäräkameran kuvista, miten Ferrarin auto pomppii. Heillä se ei tunnu olevan samanlainen ongelma. Ehkä se ei siis olekaan vain auton pomppiminen, joka Mercedestä hidastaa, vaan kyse on koko hiton paketista.

Lisää aiheesta:

Toto Wolff kertoi, missä Mercedes hävisi muille – taustoitti myös George Russellin sukellustaRed Bull varuillaan: Mercedeksen autosta paljastunut yksityiskohta osoittaa tehonsa loppukauden kisoissa – "Se voi olla aika voimakas"Mercedes tiukassa tilanteessa: kohuttu osa on tarjoamassa kilpailijoille massiivista etua, Toto Wolffilta uhkaava jyrähdys – "Tämä voi mennä likaiseksi"Lewis Hamilton tuittuili säännöistä – Toto Wolff vahvistaa talven aikana tapahtuneen muutoksen, joka selittää Mercedeksen ongelmia: "On nähtävissä tietty kaava"Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytF1-tallin pomo lausui kauden kohutuimmasta autosta muiden kannalta pelottavaa tekstiä: "Olemme nähneet vain välähdyksiä"
F1MercedesAustralian GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • ma14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • ma00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä

  • 19.10.13:25
    McLaren

    McLarenit rysäyttivät taas yhteen – tallipomo haukkui "amatöörimäisen" veteraanin

  • 19.10.09:57
    Max Verstappen

    Max Verstappen jyrää USA:ssa