Portugalin GP:n topit ja flopit: kolme nimeä toistuvat viikonlopusta toiseen – kaksi vihaista valittajaa voisivat jo keskittyä olennaiseen

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Portugalin GP:ssä kolme kuljettajaa nousi esiin samoissa merkeissä kuin kauden kahdessa ensimmäisessä osakilpailussakin.

Portugalin GP:n kärkikolmikko oli kaikkea muuta kuin yllättävä. Kisan voittanut Lewis Hamilton, toiseksi sijoittunut Max Verstappen ja kolmantena ruutulipulle ajanut Valtteri Bottas ovat viettäneet palkintokorokkeella aikaa yhdessä enemmän kuin yksikään toinen kolmikko F1-sarjan historiassa.

TOPIT

Lewis Hamilton

Kolme kisaa, kaksi voittoa, yksi paalupaikka. Hamilton on aloittanut kauden ihan yhtä vakuuttavasti kuin aina ennenkin, vaikka Red Bullin RB16B-auton piti olla sarjan paras.

No, voihan se sitä yhä ollakin, mutta Hamilton on kolmena ensimmäisenä GP-viikonloppuna tehnyt selväksi, että Verstappen joutuu viemään itsensä täysin uudelle tasolle lyödäkseen seitsenkertaisen maailmanmestarin laudalta.

Lauantain aika-ajoissa Hamiltonille maalailtiin jo uran sadatta paalupaikkaa, mutta tallikaveri Bottas oli viimeisessä osiossa 0,007 sekuntia nopeampi. Hamilton teki kuitenkin aika-ajojen nopeimman kierrosajan oltuaan toisessa osiossa 0,380 sekuntia nopeampi kuin Bottas viimeisessä.

Kolmen ensimmäisen GP-viikonlopun jälkeen Hamilton johtaa Mercedeksen jäsentenvälisiä pistein 69–32. Tämä kertoo suomalaisittain karua kieltään siitä, millä tasolla Hamilton tällä hetkellä suorittaa.

Ei siis ihme, että Hamilton löytyy jo kolmannen kerran tällä kaudella topit ja flopit -listan ensimmäisestä kategoriasta.

Lando Norris

Myös Norris on ollut tuttu näky topeissa tultuaan mainituksi kaikkien jo ajettujen kilpailujen jälkeen. Portugalin GP:n jälkeen paikka on taas sanalla sanoen oikeutettu.

Aika-ajoissa Norrisilla olisi ollut edellytykset viidenteenkin lähtöruutuun, mutta seitsemäs lähtöruutu ei 21-vuotiasta brittiä varsinaisesti hidastanut. Hän nousi kuudennen kierroksen päätteeksi tehdyn uusintalähdön jälkeen hetkellisesti neljännelle sijalle ohi Red Bullin Sergio Pérezin, maalissa Norris oli viides.

Kun molemmat Mercedekset ja Red Bullit ajavat siististi maaliin, se on McLaren-kuljettajalle maksimisuoritus.

Kolmen ensimmäisen GP-viikonlopun jälkeen Norris on MM-pisteissä kolmantena. Sekä Bottas etä Pérez ovat hänen takanaan. Ja niin on myös tallikaveri Daniel Ricciardo, joka joutuu Norrisin kanssa vielä koville.

Kansainvälisessä F1-mediassa Norrisista on alettu alkukauden näyttöjen perusteella puhua lajin seuraavana brittiläisenä maailmanmestarina. Se ei ole ollenkaan huono arvaus se.

Alpine & Fernando Alonso

Tälle kaudelle nimensä vaihtanut ranskalais-brittiläinen talli sai Bahrainissa huonon alun kauteen, mutta Imolassa ja Portugalissa Alpinen molemmat kuljettajat ylsivät pisteille.

Portugalissa A521-auton vauhti oli jopa hämmentävän hyvää, kun Esteban Ocon lunasti itselleen kuudennen lähtöruudun. Kahden vuoden mittaiselta tauolta F1-auton rattiin palannut Fernando Alonso ei pystynyt vastaamaan toista kauttaan tallissa ajavan Oconin aika-ajovauhtiin, mutta kisassa 39-vuotias espanjalainen oli oma tuttu itsensä noustuaan 13. lähtöruudusta kahdeksannelle sijalle.

Alpinen Enstonen-tehdasta johtava Marcin Budkowski kertoi aika-ajojen jälkeen, että tallilla oli aiemmin ongelmia löytää korrelaatio tuulitunneli- ja radalla saadun datan välillä, mutta kun tuo ongelma on nyt ratkaistu, auton kehitystyö etenee aiempaa paremmin. Tämä lupaa Alpinen kannalta hyvää tulevaakin ajatellen.

SILTÄ VÄLILTÄ

Max Verstappen

Seitsemättä kauttaan ykkösissä ajava Verstappen on aloittanut kauden paremmin kuin koskaan oltuaan Imolan-ykkössijan lisäksi toinen niin Bahrainissa kuin Portugalissa.

F1-mediassa Verstappenin ja Hamiltonin välille ollaan jo virittelemässä tulevaisuuden klassikkoa. Sellainen voidaan aivan hyvin nähdä, ja mitään Bottakselta pois ottamatta toivottavasti nähdäänkin. Mercedeksen vuosia jatkuneen dominoinnin jälkeen on lajin ja kaikkien kannalta vain ja ainoastaan hyvä, mikäli Red Bull ja Verstappen pysyvät mestaruustaistelussa mukana mahdollisimman pitkään.

Mutta niin hyvin kuin Verstappen ajaakin, esille on noussut muutamia kysymysmerkkejä.

Verstappenin sanotaan ajavan nyt kypsemmin kuin aiemmin. Hänen sanotaan myös tekevän vähemmän virheitä kuin aiemmin.

Portugalissa virheitä tuli kuitenkin kaksi.

Aika-ajoissa Verstappen menetti ratarajojen rikkomisen vuoksi ajan, joka olisi oikeuttanut paalupaikkaan. Hän uskoi, että voisi paikata tilanteen toisella vedollaan, mutta niin ei käynyt.

Sunnuntain kisassa Verstappen ajoi jälleen upeasti noustuaan kolmannesta ruudusta toiseksi, mutta yhden MM-pisteen arvoinen kilpailun nopein kierrosaika lipsahti Mercedes-leiriin Bottakselle, kun Verstappen rikkoi taas ratarajoja.

Se, miten Verstappen tähän havahtumiseen reagoi, vaikuttaa ratkaisevalla tavalla siihen, miten hänen MM-haaveidensa kanssa käy.

Valtteri Bottas

Bottas teki lauantain aika-ajoissa kovan tempun vietyään paalupaikan Hamiltonin nenän edestä. Hän oli ainoa kuljettaja, joka onnistui parantamaan kierrosaikaansa toisesta osiosta kolmanteen osioon.

Tallipäällikkö Toto Wolff oli täysin oikeassa ylistäessään Bottaksen suoritusta näin pian sen jälkeen, mitä Imolassa kaksi viikkoa sitten tapahtui. Lauantain kaltaiset suoritukset ovat niitä, joita Bottas tarvitsee varmistaakseen paikan Mercedeksellä myös ensi kaudeksi.

Sunnuntain kisa laskee kuitenkin Bottaksen kokonaisarvosanaa. Se on karu fakta, että ykkössija vaihtui kolmossijaan – olkoonkin, että Bottas olisi voinut ehkä haastaa Verstappenin ilman teknisiä ongelmia. Siinä kuuluisassa isossa kuvassa Bottaksen kisavauhti ei kuitenkaan ollut samalla tasolla Hamiltonin kanssa.

Ja mikä huolestuttavinta: Bottas ei taaskaan tuntunut oikein tietävän, mistä kisavauhdin puute kilpailun ensimmäisellä puoliskolla johtui.

Bottas on ajanut nyt kymmenen kilpailua ilman voittoa. Hamilton on voittanut samalla ajanjaksolla seitsemän kertaa.

FLOPIT

Kimi Räikkönen

Räikkösen avauskierrosta viimevuotisessa Portugalin GP:ssä on pyöritelty lokakuun jälkeen lähes kyllästymiseen asti. Se unohtui kuitenkin kerrasta, kun Räikkönen kolaroi nyt ensimmäisellä kierroksella Antonio Giovinazzin kanssa.

Kyseessä oli jotakuinkin noloin mahdollinen kolari, sillä kohteena oli oma tallikaveri ja kolari sattui keskellä suoraa.

Räikkönen kertoi kolarin johtuneen siitä, että hänen huomionsa oli ohjauspyörän säätövivuissa, mutta se ei ainakaan poista sitä tosiasiaa, että virhe oli Sky Sportsin asiantuntijan Martin Brundlen sanoja mukaillen "tulokaskuljettajan virhe", ei jonkun sellaisen, joka on ajanut urallaan yli 300 F1-osakilpailua.

Eikä Räikkönen voi olla tyytyväinen omaan aika-ajoonsakaan. Toisen osion molemmat vedot pehmeällä renkaalla menivät pilalle, kun Räikkönen ajoi mutkan leveäksi. Giovinazzi oli lähes 0,6 sekuntia nopeampi.

Aston Martin

Legendaarisen brittimerkin paluu F1-sarjaan on sujunut kaikkea muuta kuin odotetusti. Viime kaudella MM-pronssista taistellut talli on kolmen kisan jälkeen seitsemännellä sijalla kerättyään vain viisi pistettä.

Sebastian Vettelin kymmenes sija Portugalin GP:n aika-ajoissa oli saksalaisen tapauksessa toivottu valonpilkahdus, mutta kisasijoitukset 13 ja 14 ovat kaukana siitä, mitä Lawrence Stroll on tallin rahoittajille mainostanut.

Talli on purnannut läpi alkukauden FIAlle sääntömuutoksista, jotka tälle kaudelle tehtiin. Aston Martinilla uskotaan, että heidän AMR21:n kaltaiset pienemmän kallistuskulman autot ovat kärsineet sääntömuutoksesta kohtuuttomasti, ja heidän mielestään FIAn olisi tästä johtuen muutettava sääntöjä vielä tämän kauden aikana.

Saksalainen Auto Motor und Sport -lehti kertoo, että F1-varikolla uskotaan Strollin olevan jopa valmis viemään FIAn oikeuteen.

Sinällään Strollia on ihailtava siinä, miten hän puolustaa omiaan, mutta toisaalta: voisiko talli saada aikaan nykyistä parempia tuloksia keskittymällä valittamisen sijaan työntekoon?

Mercedeksellä on yhtä lailla pienen kallistuskulman auto, ja vaikka Red Bullilla on likimain kaikkien mielestä sarjan paras auto, Mercedes johtaa valmistajien MM-sarjaa.

Nikita Mazepin

Tämäkin alkaa käydä jo tutuksi. Jos Hamilton ja Norris ovat olleet viikonloputa toiseen toppeja, Mazepin on ollut yhtä selkeä floppi. Ja oli sitä taas.

Portugalin GP:n yhteydessä mieleen tuli sama laulu kuin aina ennenkin: 22-vuotiaan venäläisen paikka ei ole F1:ssä, ainakaan kuljettajana.

Tuloksena maaliin asti ajaneista kuljettajsta viimeinen sija, yli minuutin toiseksi viimeiselle hävinneenä. Tallikaveri Mick Schumacher, tulokas hänkin, oli aika-ajoissa puoli sekuntia nopeampi.

Kaiken huippu nähtiin kilpailun 46. kierroksella, kun kisaa johtanut Pérez oli ohittamassa Mazepiniä kierroksella ja venäläinen oli viedä meksikolaiselta etusiiven. Mazepin taisteli tuossa vaiheessa 18. sijasta niinkin tiukasti, että oli 54 sekunnin päässä kyseistä sijaa miehittäneestä Schumacherista.

Ei siis ollut varsinaisesti mikään ihme, että Pérez kutsui Mazepiniä tilanteen jälkeen samalla tavalla kuin Nicholas Latifi vuorokautta aiemmin: idiootiksi.

Tohtorin suuri suu

Jos Lawrence Strollin ja Aston Martinin olisi syytä keskittyä olennaiseen, samaa voi sanoa Red Bullin neuvonantajasta, tohtori Helmut Markosta.

Itävaltalainen tunnetaan siitä, että hänen puheisiinsa kannattaa suhtautua tietynlaisella varauksella, mutta Portugalissa Marko vei valittamisen jo niin pitkälle, että jossain vaiheessa sellainen alkaa näkyä koko tallissa. Siis tallissa, jonka pitäisi pystyä lyömään F1-historian ylivoimaisesti parhaiten öljytty saksalainen kone nimeltään Mercedes.

Varmasti siinäkin on oma pointtinsa, mutta ehkä Markon olisi syytä ymmärtää, että ratarajojen rikkomisesta seuraavilta rangistuksilta välttyy, kun ei ylitä niitä ratarajoja.

Lue myös:

    Uusimmat