Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Voiko alinopeudella ajamisesta saada sakkoa?
Vastaus: Tuo ”alinopeus” on mielenkiintoinen käsite. Mitä kukakin sillä sitten tarkoittaa? Jokaisen kuljettajan on syytä muistaa, että suurimman sallitun nopeuden ajaminen ei läheskään aina ole turvallista.
Tieliikennelain 23 §:n mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi. Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Erilaisia kuljettajia erilaisilla ominaisuuksilla
Ajoneuvon hallintaan ja sen myötä myös ajonopeuden valintaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten ajokokemus ja terveydelliset syyt. Jos kokematon, vaikkapa juuri ajokortin saanut nuori, ajaa ensimmäisiä kertojaan jäisellä tai lumisella tiellä, on enemmän kuin perusteltua, että hän ajaa alhaisella nopeudella. Tämä vaatii nuorelta usein paljonkin sinnittelyä – erityisesti, jos autossa on kyydissä kavereita tai kaverit seuraavat toisella autolla. Valitettavan usein nuoren kuljettajan harkintakyky pettää juuri kavereiden luoman sosiaalisen paineen vuoksi. Tämä johtaa liian suuren tilannenopeuden käyttöön ja sitä seuraavaan auton hallinnan menettämiseen.

