Alma Media julkisti osavuosikatsauksensa

Viestintäkonserni Alma Median alkuvuoden tulos jäi hieman MTV:n ja Aamulehti-yhtymän viime vuoden vastaavan ajan yhteenlaskettua tulosta pienemmäksi.

Alman mukaan konsernin tulosta rasittivat fuusiosta aiheutuneet kertaluonteiset kulut, uuteen kilpailutilanteeseen joutuneen Kauppalehden kannattavuuden hienoinen lasku, Iltalehden formaatin muutos sekä paperin hintojen nousu. Lisäksi televisiomainonta kasvoi alkuvuoden aikana odotettua hitaammin.

Alman tulos rahoituserien jälkeen oli tammi-maaliskuussa 41 miljoonaa markkaa, kun edellisvuoden laskennallinen tulos oli 48 miljoonaa. Liikevaihto kasvoi samaan aikaan 45 miljoonalla 694 miljoonaan markkaan.

Liiketoimintaryhmistä sekä kirjapainopuolen Alprint että lehtiä kustantava Alpress kasvattivat selkeästi liikevaihtoaan, mutta MTV:n liikevaihto laski hieman. Viennin osuus konsernin liikevaihdosta kasvoi 12:sta 15 prosenttiin eli 102 miljoonaan lähinnä Venäjälle menevien painotuotteiden ansiosta.

Alpress teki tammi-maaliskuussa 27 miljoonan liikevoiton, mikä oli 6 miljoonaa vuoden takaista parempi. Varsinkin Aamulehden ilmoitustulot kasvoivat selvästi ja koko ryhmän ilmoituksista saamat tulot kasvoivat edellisvuodesta 13 prosenttia.

Lue myös:

    Uusimmat