Alko mainostaa ja viestii nuorten ja alaikäisten suosimassa some-kanavassa Instagramissa. Alko vastaa, ettei mainosta yksittäisiä tuotteita tai myyjiä, vaan viestintäkulut liittyvät esimerkiksi vastuullisuuskampanjoihin.
Katso video: Tältä näyttää Alkon viestintä Instagramissa.
Instagramin suurin käyttäjäryhmä on YouGovin viime vuonna toteuttaman kyselyn mukaan 12–17-vuotiaat. Tästä huolimatta Alko mainostaa ja viestii kanavalla. Televisiossa ja radiossa alkoholin mainonta sen sijaan on sallittua vasta iltamyöhään.
Alkon viestintäpäällikkö Ilari Ceder vastasi MTV Uutisten kysymyksiin sähköpostitse.
Miksi Alko mainostaa Instagramissa, ja kuinka paljon mainontaan käytetään varoja?
– Alkon aseman perustana ovat sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet. Toimimme tasapuolisesti ja syrjimättömästi kaikkia alkoholijuomien myyjiä ja valmistajia kohtaan, joten viestinnässämme emme nosta mitään yksittäistä alkoholituotetta tai tuottajaa esille. Alko ei siis mainosta tai markkinoi edistääkseen yksittäisten tuotteiden menekkiä, Ceder kirjoittaa.
Ceder kertoo, että Alkon viestintäkulut liittyvät esimerkiksi vastuullisuuskampanjoihin.
Alko on viime vuosina käyttänyt maksettuun mediaan sosiaalisessa mediassa, digimedioissa ja printtimedioissa noin puoli miljoonaa euroa vuodessa. Sitä, kuinka paljon varoja on käytetty nimen omaan Instagramiin, Ceder ei sähköpostissaan sano.
– Alkoholimainonta on Suomessa lailla säädeltyä ja noudatamme mainonnalle laissa asetettuja rajoitteita sekä Valviran ohjetta alkoholin markkinoinnista. Käytämme sosiaalisen median kampanjoissa ikäkohdennusta, Ceder jatkaa.
