Kiinnostuitko tuotteesta nähtyäsi sen sosiaalisessa mediassa? Klarnan tekemän kyselytutkimuksen mukaan lähes kolmannes suomalaisista on ostanut kuukauden sisällä tuotteen nähtyään sen ensin somessa.
Inspiroidutko sosiaalisessa mediassa näkemistäsi tuotteista? Moni inspiroituu. Olemme aiemmin kertoneet esimerkiksi tästä leggingsien Amazon-arvostelusta, joka on herättänyt paljon suosiota somessa ja sitä myöten innostuneita tilaajia.
Klarna on tutkinut somen roolia shoppailussa tekemällään kansainvälisellä Shopping Pulse -kyselytutkimuksella*, jonka mukaan 30 prosenttia suomalaisista oli ostanut tuotteen kuluneen kuukauden aikana nähtyään sen ensin somessa.
Kyselytutkimuksen mukaan eniten somesta bongaavat tuotteita 18–26-vuotiaat sekä siitä seuraava ikäryhmä 27–42-vuotiaat. Molemmissa ryhmissä somen kautta shoppaaminen lisääntyi vuoden 2022 ensimmäisen ja viimeisen kvartaalin välillä useita prosentteja, Klarna kertoo tiedotteessaan.
Myös ruokakaupoissa somen vaikutus voi näkyä. Muistatko esimerkiksi, kun Henri Alén julkaisi helpon ruokaohjeen Twitterissä vuonna 2014? Reseptin somesuosion myötä tomaattimurska loppui kaupoista. Myös uunifetapastan somesuosio sai ainesosat paikoin loppumaan kaupoista.
