Ruokaa halvemmalla: Suomalaisilla on nyt selvät säästökeinot – "Vaikutukset näkyvät lompakossa heti"

Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula 5:43 Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula
KATSO MYÖS VIDEO: Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula.

Tuoreessa kuluttajatutkimuksessa selvitettiin, miten suomalaisten ostovalinnat ovat viime aikoina muuttuneet ruokakaupoissa.

Markkinointitoimisto Dagmarin tuoreesta Muuttuva kuluttaja 23 -tutkimuksesta käy ilmi kuluttajahintojen nousun vaikutukset suomalaisten ostokäyttäytymiseen.

Jopa 1,8 miljoonaa suomalaista, eli 41 prosenttia 16–79-vuotiaista, kertoo vähentäneensä kuluttamistaan selvästi viime aikoina. Määrä on 200 000 henkeä enemmän kuin viime elokuussa. Hieman yli joka toinen suomalainen pyrkii nyt säästämään elintarvikkeita ostaessaan. Tämä näkyy muun muassa halvempien tuotteiden suosion kasvuna.

Tutkimuksen toteuttaneen Dagmarin Customer Insight Director Kirsi Laakso muistuttaa tiedotteessa, että elintarvikkeet muodostavat ison osan ihmisten kulutuksesta.

– Ruokakaupassa säästäminen ei ole ihme, sillä oman ostoskorin sisältöön pystyy vaikuttamaan helposti ja vaikutukset näkyvät lompakossa heti. Ruoanlaitto kotona jatkuu edelleen korona-ajan takaiseen arkeen verrattuna, joten jokainen kaupassakäynti tai kauppakassin tilaaminen kotiin on uusi mahdollisuus säästää, Laakso sanoo.

Katso myös video: Jauheliha ei olekaan enää ykkönen! Ruokakauppojen valmisruokahyllyillä tapahtui historiallinen muutos. Juttu jatkuu videon alla.

Tiesitkö? Einesruoka ei ole enää kauppakassissa häpeäksi 3:57
Valmisruokahyllyillä tapahtui historiallinen muutos viime vuonna.

Punalapputuotteet menevät kaupaksi kaikille tuloluokille

Suomalaisilla on nyt monia erilaisia tapoja säästää. Tutkimuksen perusteella kuluttamista on ylipäätään vähennetty ja ihmiset ovat entistä hintatietoisempia. Lähes puolet käyttää nyt enemmän aikaa hintojen vertailuun ja reilu kolmannes syynää mainosten hinnat entistä tarkemmin. 

Edullisuus vaikuttaa elintarvikkeiden valintaan jo 63 prosentilla suomalaisista. Tarjoustuotteita ostoskorissaan on lisännyt lähes kaksi kolmesta, punalapputuotteita reilu puolet ja kaupan oman merkin tuotteita kolmannes suomalaisista.

Ostoskoriin valitaan nyt vähemmän merkkituotteita ja uutuuksia. Merkkituotteita on viimeisen puolen vuoden aikana vähentänyt reilu viidesosa, uutuustuotteita lähes viidennes.

Säästökuuri näkyy yllättäen myös ylimmässä tuloluokassa, johon lasketaan yhteensä yli 70 000 euroa vuodessa tienaavat kotitaloudet.

– Punalapputuotteiden suosio on tullut ilmi sosiaalisessa mediassa, jossa keskustelu tuotteiden metsästyksen ympärillä käy välillä kiivaana. Aihe on myös herättänyt keskustelua siitä, kuinka alelaputetut tuotteet tulisi jättää niitä aidosti tarvitseville, Laakso toteaa tiedotteessa.

Näistä tuotemerkeistä suomalaiset eivät halua luopua

Vastaajat pääsivät myös nimeämään tutkimuksessa tuotemerkkejä, brändejä ja palvelutarjoajia, joille he ovat uskollisia. Brändeistä selvä ykkönen oli Valio ja perässä tulivat Pirkka, Fazer sekä Lidl.

Eniten spontaaneja mainintoja saaneet tuotemerkit, brändit ja palveluntarjoajat, joista suomalaiset eivät haluaisi luopua:

  1. Valio: 121
  2. Pirkka: 59
  3. Fazer: 51
  4. Lidl: 47
  5. Apple: 44
  6. Kotimaista: 44
  7. S-ryhmä: 44
  8. Samsung: 42
  9. Elisa: 38
  10. Prisma: 37
  11. Rainbow: 37
  12. Kotimaiset tuotteet: 29
  13. Atria: 27
  14. Marimekko: 22
  15. Adidas: 21
  16. Paulig: 20
  17. DNA: 19
  18. Sony: 19
  19. Nike: 18
  20. K-kaupat/Kesko/K-ryhmä: 17

Markkinointitoimisto Dagmar toteutti Muuttuva kuluttaja 23 -tutkimuksen helmikuussa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 16–79-vuotiaat suomalaiset. Kyselyyn vastasi 1065 suomalaista.

Lähde: Dagmar

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat