Tuoreessa kuluttajatutkimuksessa selvitettiin, miten suomalaisten ostovalinnat ovat viime aikoina muuttuneet ruokakaupoissa.
Markkinointitoimisto Dagmarin tuoreesta Muuttuva kuluttaja 23 -tutkimuksesta käy ilmi kuluttajahintojen nousun vaikutukset suomalaisten ostokäyttäytymiseen.
Jopa 1,8 miljoonaa suomalaista, eli 41 prosenttia 16–79-vuotiaista, kertoo vähentäneensä kuluttamistaan selvästi viime aikoina. Määrä on 200 000 henkeä enemmän kuin viime elokuussa. Hieman yli joka toinen suomalainen pyrkii nyt säästämään elintarvikkeita ostaessaan. Tämä näkyy muun muassa halvempien tuotteiden suosion kasvuna.
Lue myös: Asiantuntija vinkkaa edullisen korvikkeen kurkulle ja tomaatille: "Ei kannata unohtaa"
Tutkimuksen toteuttaneen Dagmarin Customer Insight Director Kirsi Laakso muistuttaa tiedotteessa, että elintarvikkeet muodostavat ison osan ihmisten kulutuksesta.
– Ruokakaupassa säästäminen ei ole ihme, sillä oman ostoskorin sisältöön pystyy vaikuttamaan helposti ja vaikutukset näkyvät lompakossa heti. Ruoanlaitto kotona jatkuu edelleen korona-ajan takaiseen arkeen verrattuna, joten jokainen kaupassakäynti tai kauppakassin tilaaminen kotiin on uusi mahdollisuus säästää, Laakso sanoo.