Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ruokaa halvemmalla: Suomalaisilla on nyt selvät säästökeinot – "Vaikutukset näkyvät lompakossa heti"

5:43Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki SukulaKATSO MYÖS VIDEO: Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula.
Julkaistu 20.03.2023 08:56

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Tuoreessa kuluttajatutkimuksessa selvitettiin, miten suomalaisten ostovalinnat ovat viime aikoina muuttuneet ruokakaupoissa.

Markkinointitoimisto Dagmarin tuoreesta Muuttuva kuluttaja 23 -tutkimuksesta käy ilmi kuluttajahintojen nousun vaikutukset suomalaisten ostokäyttäytymiseen.

Jopa 1,8 miljoonaa suomalaista, eli 41 prosenttia 16–79-vuotiaista, kertoo vähentäneensä kuluttamistaan selvästi viime aikoina. Määrä on 200 000 henkeä enemmän kuin viime elokuussa. Hieman yli joka toinen suomalainen pyrkii nyt säästämään elintarvikkeita ostaessaan. Tämä näkyy muun muassa halvempien tuotteiden suosion kasvuna.

Lue myös: Asiantuntija vinkkaa edullisen korvikkeen kurkulle ja tomaatille: "Ei kannata unohtaa"

Tutkimuksen toteuttaneen Dagmarin Customer Insight Director Kirsi Laakso muistuttaa tiedotteessa, että elintarvikkeet muodostavat ison osan ihmisten kulutuksesta.

– Ruokakaupassa säästäminen ei ole ihme, sillä oman ostoskorin sisältöön pystyy vaikuttamaan helposti ja vaikutukset näkyvät lompakossa heti. Ruoanlaitto kotona jatkuu edelleen korona-ajan takaiseen arkeen verrattuna, joten jokainen kaupassakäynti tai kauppakassin tilaaminen kotiin on uusi mahdollisuus säästää, Laakso sanoo.

Katso myös video: Jauheliha ei olekaan enää ykkönen! Ruokakauppojen valmisruokahyllyillä tapahtui historiallinen muutos. Juttu jatkuu videon alla.

3:57Tiesitkö? Einesruoka ei ole enää kauppakassissa häpeäksiValmisruokahyllyillä tapahtui historiallinen muutos viime vuonna.

Punalapputuotteet menevät kaupaksi kaikille tuloluokille

Suomalaisilla on nyt monia erilaisia tapoja säästää. Tutkimuksen perusteella kuluttamista on ylipäätään vähennetty ja ihmiset ovat entistä hintatietoisempia. Lähes puolet käyttää nyt enemmän aikaa hintojen vertailuun ja reilu kolmannes syynää mainosten hinnat entistä tarkemmin. 

Edullisuus vaikuttaa elintarvikkeiden valintaan jo 63 prosentilla suomalaisista. Tarjoustuotteita ostoskorissaan on lisännyt lähes kaksi kolmesta, punalapputuotteita reilu puolet ja kaupan oman merkin tuotteita kolmannes suomalaisista.

Ostoskoriin valitaan nyt vähemmän merkkituotteita ja uutuuksia. Merkkituotteita on viimeisen puolen vuoden aikana vähentänyt reilu viidesosa, uutuustuotteita lähes viidennes.

Säästökuuri näkyy yllättäen myös ylimmässä tuloluokassa, johon lasketaan yhteensä yli 70 000 euroa vuodessa tienaavat kotitaloudet.

– Punalapputuotteiden suosio on tullut ilmi sosiaalisessa mediassa, jossa keskustelu tuotteiden metsästyksen ympärillä käy välillä kiivaana. Aihe on myös herättänyt keskustelua siitä, kuinka alelaputetut tuotteet tulisi jättää niitä aidosti tarvitseville, Laakso toteaa tiedotteessa.

Näistä tuotemerkeistä suomalaiset eivät halua luopua

Vastaajat pääsivät myös nimeämään tutkimuksessa tuotemerkkejä, brändejä ja palvelutarjoajia, joille he ovat uskollisia. Brändeistä selvä ykkönen oli Valio ja perässä tulivat Pirkka, Fazer sekä Lidl.

Eniten spontaaneja mainintoja saaneet tuotemerkit, brändit ja palveluntarjoajat, joista suomalaiset eivät haluaisi luopua:

  1. Valio: 121
  2. Pirkka: 59
  3. Fazer: 51
  4. Lidl: 47
  5. Apple: 44
  6. Kotimaista: 44
  7. S-ryhmä: 44
  8. Samsung: 42
  9. Elisa: 38
  10. Prisma: 37
  11. Rainbow: 37
  12. Kotimaiset tuotteet: 29
  13. Atria: 27
  14. Marimekko: 22
  15. Adidas: 21
  16. Paulig: 20
  17. DNA: 19
  18. Sony: 19
  19. Nike: 18
  20. K-kaupat/Kesko/K-ryhmä: 17

Markkinointitoimisto Dagmar toteutti Muuttuva kuluttaja 23 -tutkimuksen helmikuussa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 16–79-vuotiaat suomalaiset. Kyselyyn vastasi 1065 suomalaista.

Lue myös: Elintarvikkeita myydään nyt "uloskantohintaan" – ruokakaupat suostuivat kuukausien jättialeen Ranskassa

Lähde: Dagmar

Lisää aiheesta:

Näin ruokakaupassa nyt pihistellään – S-ryhmä paljastaa uudet suosikitRuokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"Näistä ruoista suomalainen ei halua tinkiä epävarmassakaan tilanteessa – samaistutko listaan? S-ryhmän data paljastaa: Näiden ruokien hinta on noussut eniten – yhden tuotteen suosio ei silti horjuNäistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäTästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hinta
RuokakauppaRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • to08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • ma17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • ma08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa

  • 15.10.08:22
    Ruoka

    Ykköskasvis uunijuureksiin! Ostoskoriin kannattaa napata nyt edullinen kuitupommi

  • 6.10.10:24
    Ruoka

    Kurkun muoville keksittiin näkymätön korvike Ruotsissa