30 kiloa raskausaikana lihonut äiti osallistui kuntohaasteeseen ja voitti: "Olin ihmeissäni siitä, miten valtava muutos tapahtui"

6:07
Oletko kokeilut dynaamista venyttelyä?

Australialainen kolmen lapsen äiti kertoo News.com.au-sivuston haastattelussa siitä, miten hän karisti raskausaikana vyötärölleen kertyneitä kiloja.

Melbournelainen Tamsin Macaffer, 28, synnytti kolmannen lapsensa kesällä koronasulun aikana. Raskausaikana hän oli syönyt melko terveellisesti, mutta koska annoskoot olivat niin suuria, hän lihoi tuona aikana noin 30 kiloa.  Raskauden loppuun mennessä hänen painonsa oli noussut lähelle 80 kiloa. 

– Raskausaikana iso maha ei häirinnyt, mutta kun pikkuinen syntyi, en voinut olla tiedostamatta sitä, miten suuri vatsani oli.

Suuret annoskoot ja liikunnan puute vaikuttivat

Koronapandemian takia kuntosalit oli suljettu. Tamsinista tuntui, että hän vain lihoi lihomasta päästyään. Hän saattoi esimerkiksi herkutella suklaalla sen jälkeen, kun lapset olivat menneet nukkumaan.

Raskauden melko varhaisessa vaiheessa Tamsin oli joutunut lopettamaan treenaamiseen, koska hän kärsi hypermeesistä eli runsaasta raskaudenaikaisesta oksentelusta. Myös kivut lantion alueella estivät liikkumisen.

Tamsinin oli todella vaikea katsoa itseään peilistä. Hän olikin iloinen siitä, että joutui olemaan eristyksissä, koska silloin ei tarvinnut olla sosiaalinen tai yrittää löytää sopivan kokoisia vaatteita siksi, että pitäisi käydä jossain näkemässä ihmisiä.

Lähti mukaan kuntohaasteeseen

Tamsinin poika syntyi heinäkuussa. Syyskuussa hän päätti osallistua kahdeksan viikon treenihaasteeseen, jonka järjesti australialainen fitnessmalli ja -valmentaja Rachel Dillon. Eniten laihduttanut henkilö saisi pääpalkinnon eli 20 000 dollaria. Haasteessa Tamsinia innosti se, että siihen kuuluvia treenejä pystyy tekemään myös kotona. 

Hän teki kovasti töitä tavoitteensa eteen. Hän onnistui laihduttamaan 12,5 kiloa. Hänen vyötärönympäryksenä kaventui 19 senttiä. Tällä suorituksella hän voitti haasteen.

– Olin ihmeissäni siitä, miten valtava muutos tapahtui kotona vain kahdeksassa viikossa.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Kuusi treeniä viikossa plus kävely

Haasteen aikana Tamsin treenasi kuusi kertaa viikossa. Lisäksi hän kävi lasten kanssa joka päivä kävelyllä, jotta päivässä kertyisi vähintään 10 000 askelta. Tamsin kuvasi ja mittasi viikottain omaa edistymistään. 

Tamsin kokee, että hänen suhteensa ruokaan muuttui terveemmäksi. Aluksi liikkuminen ei innostanut yhtään, mutta hän ryhtyi treeniin sitkeästi ja pikkuhiljaa siitä tuli osa hänen päivittäistä arkeaan.

Makroravinteiden tarkkailua

Haasteen ruokavaliossa kiinnitettiin huomiota makroravinteiden eli hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien suhteeseen. Tamsinilla oli haasteen ajan sovittuna tietyt makrot perustuen hänen tavoitteisiinsa ja kehoonsa. Päivässä hän söi 1 500 kilokaloria, 130 grammaa proteiinia, 60 grammaa rasvaa, 110 g hiilihydraatteja ja 25 g kuituja. Nyt hän aikoo pikkuhiljaa lisätä kalorimäärää yli kulutuksen, jotta hän voisi alkaa kerryttää lihasta.

Ruokavalion suhteen Tamsin tykkää vaihtelusta. Hän vaihteli ruokavaliotaan kahden päivän välein sen sijaan, olisi syönyt koko haasteen ajan samaa ruokaa.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

Makeanhimoonsa nainen syö jogurttia, jossa on marjoja ja pähkinävoita. Hän herkuttelee sen jälkeen, kun lapset ovat menneet nukkumaan.

Tyytyväisempi elämäänsä kuin ennen

Painonpudotus on tuonut Tamsinille lisää itselutotamusta. Hän arvostaa kehoaan uudella tavalla. Hän kokee, että hänellä riittää energiaa asioihin uudella tavalla.

– Olen paljon onnellisempi, kun olen paremmassa kunnossa, terveempi ja mahdun jälleen suosikkivaatteisiini.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lähde: News.com.au

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja