Ovatko energiatasosi nollissa? Yksi rutiini auttaa selättämään väsymyksen ja pitää mielen virkeänä

6:07
Herättele kroppaa ja mieltä dynaamisella venyttelyllä – katso ohjeet videolta.

Aina väsymyksen iskiessä ei kannata jäädä sohvalle lepäämään, sillä se pahentaa pidemmän päälle vetämätöntä oloa.

Moni suomalainen kärsii kaamosrasituksesta tai -masennuksesta, joiden oirekirjoon kuuluu muiden muassa väsymystä ja liikaunisuutta. Pimenevät päivät eivät varsinaisesti houkuttele ulos lenkille, vaikka säännöllinen kuntoliikunta lievittää kaamosoireita.

Istuva elämäntapa sen sijaan lisää kroonisen väsymyksen riskiä ja voi olla syy vetämättömään oloon. Tämä voi kuulostaa nurinkuriselta, sillä liikunta kuluttaa energiaa. 

Amerikkalainen sisätautilääkäri Sobia Khan luonnehtii Women's Healthille, että keho suhtautuu kuntoiluun ”käytä tai menetä” -periaatteen mukasesti. Mitä vähemmän liikkuu, sitä vetämättömämpi olo on. Liikunnan lisääminen sen sijaan antaa vireyttä ja helpottaa arkisista tehtävistä selviytymistä.

Niukka liikunta heikentää lihaksia, luustoa sekä sydän- ja verisuonijärjestelmää, minkä lisäksi vähäinen fyysinen aktiivisuus laskee mielialaa. Kaikki edellä mainitut tekijät voivat aiheuttaa väsymystä.

Liikunta vähentää väsymystä ja tuo energiaa

Väsymystä käytetään usein tekosyynä jättää treeni väliin, vaikka olo kohenisi liikunnan jälkeen.

Tutkimuksissa säännöllisen liikunnan on huomattu vähentävän väsymystä ja tuovan energiaa. Liikunnan on huomattu vaikuttavan erityisen positiivisesti paljon istuvien ihmisten energiatasoihin, mutta liikunta vaikuttaa piristävästi myös henkilöihin, joilla on uupumusta aiheuttava pitkäaikaissairaus.

Jo pieni lisäys fyysistä aktiivisuutta päivään auttaa väsymykseen. Hyviä tapoja lisätä liikettä arkeen on esimerkiksi käyttää rappusia hissin sijaan sekä kävellä lyhyet matkat.

Mikäli väsymys ei helpota yrityksistä huolimatta, kannattaa asiasta kertoa lääkärille. Pitkään jatkuvan väsymyksen taustalla voi olla monia sairauksia.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja