Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Näin paljon Wolt- tai Foodora-ostosi maksaa ravintolalle – yksi pizza tilauksissa ylitse muiden

0:56Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla kannattava Woltille? Suomen maajohtaja paljastaa, miten tulot jakautuvatVoiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla Woltille kannattava? Näin vastasi maajohtaja Henrik Pankakoski kesällä.
Julkaistu 10.11.2021 13:02

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kuinka paljon Foodora ja Wolt oikeasti veloittavat ravintoloilta? Mitkä ovat noutoruokien hittituotteet? Koostimme yhteen mielenkiintoisia faktoja suosituista ruokalähettipalveluista.

Videolla: Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla Woltille kannattava? Näin vastasi maajohtaja Henrik Pankakoski kesällä.

MTV Uutiset kertoi keskiviikkona yhdysvaltalaisen DoorDashin ostavan suomalaisen ruokalähettipalvelu Woltin huikeaan 7 miljardin euron hintaan. Kyseessä on yksi Suomen historian suurimmista yrityskaupoista. Wolt kertoo tiedotteessaan yhtiöiden jatkavan itsenäisinä toimijoina kaupan toteutumiseen asti. Kaupan jälkeen Wolt jatkaa toimintaansa nykyisellä nimellään ja tuotteellaan.

– Woltin asiakkaiden, kauppiaiden ja lähettien näkökulmasta palvelu jatkaa niin ikään entiseen tapaan, Woltilta kerrottiin aiemmin.

Woltin lisäksi toisena suurena ruokalähettipalveluna Suomessa toimii Foodora. Se on alun perin saksalainen yritys, joka toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa.

Koostimme yhteen mielenkiintoisia faktoja molemmista ruokalähettipalveluista. Tiesitkö sinä jo näitä?

Lue myös: Mitä DoorDash näki Woltissa? Perustaja listasi kolme syytä suomalaisyrityksen ostolle:  "Uskomaton bisnes"

Näin ison siivun ruokalähettipalvelut veloittavat ravintoloilta 

Wolt on aiemmin kertonut veloittavansa ravintoloilta annoksista noin 30 prosentin komission. Myös Foodoralla komissio on samaa luokkaa. Käytännössä asiakkaan maksama kuljetusmaksu ei kata ruokalähettien palkkioita, joten rahaa taotaan komissioilla. Komissioiden suuruus on herättänyt keskustelua puolesta ja vastaan. Ravintolat saavat runsaasti tilauksia ja näkyvyyttä palveluiden kautta, mutta loppujen lopuksi viivan alle jää todella vähän alalla, jossa katteet ovat pienet.

Kauppalehti kertoi kesäkuussa helsinkiläisravintola Green Hipposta, joka onnistui tekemään Woltin kautta yli 560 000 euron myynnit muutamassa kuukaudessa. Siltikin ravintola päätyi poistumaan palvelusta.

– Luulimme, että näillä volyymeilla liiketoiminta olisi ollut meille kannattavampaa. Se ei ollut, sanoi Green Hippon perustaja ja hallituksen puheenjohtaja William von der Pahlen Kauppalehdelle.

Lue myös: Ravintoloitsija Jussi kypsyi, kun ruokatilauspalvelu "vei jäätävän summan välistä" – keksi yksinkertaisen ratkaisun: "Jokaisesta tilauksesta jää nyt jotain käteen"

Yllättäviä hittituotteita ruoan lisäksi

Woltin maajohtaja Henrik Pankakoski kertoi kesällä MTV:n Uutisaamussa, että palvelusta tilataan nykyään ruoan lisäksi aivan kaikkea aina läppäreistä lemmikinruokaan. Uusissa tuoteryhmissä vastaan on tullut myös yllättäviä hittejä.

– Kun avasimme Clas Ohlsonin kanssa yhteistyön, niin muuttolaatikoista tuli yllättävä hitti. Ihmiset saattavat muuttaessaan huomata, että ei olekaan tarpeeksi muuttolaatikoita. 

Suomalaiset tilaavat yllättävän terveellisiä asioita ruokakaupasta

Foodoran tilastoista on sen sijaan paljastunut yllättäviä seikkoja suomalaisten ruokaostoksista. Foodoralla oletettiin Foodora Marketin ruokakauppatilausten keskittyvän niin sanottuihin lyhyen toimituksen impulssiostoksiin, mutta toisin kävi.

– Itse asiassa se on ollut aivan päinvastoin. Palvelussa myydään todella paljon tuoretuotteita, hedelmiä, marjoja, maitotuotteita, lihaa...terveellistä ostoskoria. Jos verrataan Ruotsiin ja Norjaan, niin suomalaiset ostavat ehdottomasti terveellisimmin, Foodoran kehitysjohtaja Anni Ahnger kertoi MTV:n Uutisaamussa.

Suomalaisten suosikkiannokset: Yksi pizza ylitse muiden

Foodora paljasti viime vuonna MTV:lle suomalaisten noutoruokasuosikit. 

– Yleisesti ottaen tilaituimmista annoksista näkyy se, että suomalaisilla on selkeitä suosikkiannoksia, joita tilataan ahkerasti ympäri maan. Erityisesti phad thai, fantasia-pizza ja butter chicken ovat kategorioidensa kirkkaat ykköset, joita suomalaiset syövät mieluusti sekä lounaaksi että illalliseksi, Foodoralta kerrottiin

Foodoran mukaan kermainen butter chicken on suomalaisten ylivoimainen suosikki ja erityisessä suosiossa lounasaikana. Fantasia-pizza on sen sijaan pysynyt jo vuosia suomalaisten suosituimpana kotiinkuljetuspizzana. Fantasia-pizzaan voi valita itse haluamansa täytteetä. 

– Suosituimmat omavalintaiset täytteet ovat kebab, aurajuusto, ananas, kinkku. Fantasia-pizzan suuri suosio on hieman kansallinen erikoisuus, sillä useimmissa muissa maissa ihmiset tilaavat eniten valmiita pizzakokonaisuuksia, kuten vaikkapa margherita-pizzaa.

Lue myös: Oletko maistanut? Foodora povaa uutta hittihampurilaista Suomeen – paljastaa tilatuimmat ruoat Helsingissä, Tukholmassa ja Oslossa

Lisää aiheesta:

Wolt ja Foodora: Tämä ruoka on nyt hitti Lounasbuffeteissa on yksi iso ongelma Suomessa – ravintola-ammattilainen kertoo karun faktanFoodoralla yllätyttiin neljän euron ruokakokeilusta – osoittautui jättimenestykseksi: "Myydään aina nopeasti loppuun"Foodora ja Wolt paljastavat, mikä suomalaisten tilauksissa on hämmästyttänyt eniten: "Tuli yllättävä hitti"Foodora paljasti, mitä ruokaa Suomi tilasi vuonna 2020 – suosikkilistan kärjessä komeilee tuttu klassikkoYksi ruoka on nyt ehdoton hitti suomalaisissa lapsiperheissä: "En muista koskaan aiemmin nähneeni näin suurta suosiota"
RuokalähettipalvelutRuokaWoltMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokalähettipalvelut
  • 17.10.07:55
    Ruoka

    Jesse odotti Foodoran tilausta lähes kaksi tuntia – taustalta paljastui erikoinen toimintatapa: "Kusevat ravintoloiden muroihin"

  • 21.8.12:32
    Wolt

    Wolt aloittaa muutosneuvottelut Suomessa – koskee noin 80 työntekijää

  • 3.6.06:03
    Wolt

    Laulava ruokalähetti lähettää terveiset Wolt-pomolle: "Mekin olemme ihmisiä"

  • 22.5.14:38
    Talous

    Analyysi: Ruokalähettibisnes sai iskun vasten kasvoja – maksavatko wolttaajat sen?

  • 22.5.11:57
    Wolt

    KHO antoi päätöksensä: Ruokalähetit ovat työntekijöitä, eivät yrittäjiä