Näin paljon Wolt- tai Foodora-ostosi maksaa ravintolalle – yksi pizza tilauksissa ylitse muiden

Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla kannattava Woltille? Suomen maajohtaja paljastaa, miten tulot jakautuvat 0:56 Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla kannattava Woltille? Suomen maajohtaja paljastaa, miten tulot jakautuvat
Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla Woltille kannattava? Näin vastasi maajohtaja Henrik Pankakoski kesällä.

Kuinka paljon Foodora ja Wolt oikeasti veloittavat ravintoloilta? Mitkä ovat noutoruokien hittituotteet? Koostimme yhteen mielenkiintoisia faktoja suosituista ruokalähettipalveluista.

Videolla: Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla Woltille kannattava? Näin vastasi maajohtaja Henrik Pankakoski kesällä.

MTV Uutiset kertoi keskiviikkona yhdysvaltalaisen DoorDashin ostavan suomalaisen ruokalähettipalvelu Woltin huikeaan 7 miljardin euron hintaan. Kyseessä on yksi Suomen historian suurimmista yrityskaupoista. Wolt kertoo tiedotteessaan yhtiöiden jatkavan itsenäisinä toimijoina kaupan toteutumiseen asti. Kaupan jälkeen Wolt jatkaa toimintaansa nykyisellä nimellään ja tuotteellaan.

– Woltin asiakkaiden, kauppiaiden ja lähettien näkökulmasta palvelu jatkaa niin ikään entiseen tapaan, Woltilta kerrottiin aiemmin.

Woltin lisäksi toisena suurena ruokalähettipalveluna Suomessa toimii Foodora. Se on alun perin saksalainen yritys, joka toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa.

Koostimme yhteen mielenkiintoisia faktoja molemmista ruokalähettipalveluista. Tiesitkö sinä jo näitä?

Näin ison siivun ruokalähettipalvelut veloittavat ravintoloilta 

Wolt on aiemmin kertonut veloittavansa ravintoloilta annoksista noin 30 prosentin komission. Myös Foodoralla komissio on samaa luokkaa. Käytännössä asiakkaan maksama kuljetusmaksu ei kata ruokalähettien palkkioita, joten rahaa taotaan komissioilla. Komissioiden suuruus on herättänyt keskustelua puolesta ja vastaan. Ravintolat saavat runsaasti tilauksia ja näkyvyyttä palveluiden kautta, mutta loppujen lopuksi viivan alle jää todella vähän alalla, jossa katteet ovat pienet.

Kauppalehti kertoi kesäkuussa helsinkiläisravintola Green Hipposta, joka onnistui tekemään Woltin kautta yli 560 000 euron myynnit muutamassa kuukaudessa. Siltikin ravintola päätyi poistumaan palvelusta.

– Luulimme, että näillä volyymeilla liiketoiminta olisi ollut meille kannattavampaa. Se ei ollut, sanoi Green Hippon perustaja ja hallituksen puheenjohtaja William von der Pahlen Kauppalehdelle.

Yllättäviä hittituotteita ruoan lisäksi

Woltin maajohtaja Henrik Pankakoskikertoi kesällä MTV:n Uutisaamussa, että palvelusta tilataan nykyään ruoan lisäksi aivan kaikkea aina läppäreistä lemmikinruokaan. Uusissa tuoteryhmissä vastaan on tullut myös yllättäviä hittejä.

– Kun avasimme Clas Ohlsonin kanssa yhteistyön, niin muuttolaatikoista tuli yllättävä hitti. Ihmiset saattavat muuttaessaan huomata, että ei olekaan tarpeeksi muuttolaatikoita. 

Suomalaiset tilaavat yllättävän terveellisiä asioita ruokakaupasta

Foodoran tilastoista on sen sijaan paljastunut yllättäviä seikkoja suomalaisten ruokaostoksista. Foodoralla oletettiin Foodora Marketin ruokakauppatilausten keskittyvän niin sanottuihin lyhyen toimituksen impulssiostoksiin, mutta toisin kävi.

– Itse asiassa se on ollut aivan päinvastoin. Palvelussa myydään todella paljon tuoretuotteita, hedelmiä, marjoja, maitotuotteita, lihaa...terveellistä ostoskoria. Jos verrataan Ruotsiin ja Norjaan, niin suomalaiset ostavat ehdottomasti terveellisimmin, Foodoran kehitysjohtaja Anni Ahnger kertoi MTV:n Uutisaamussa.

Suomalaisten suosikkiannokset: Yksi pizza ylitse muiden

– Yleisesti ottaen tilaituimmista annoksista näkyy se, että suomalaisilla on selkeitä suosikkiannoksia, joita tilataan ahkerasti ympäri maan. Erityisesti phad thai, fantasia-pizza ja butter chicken ovat kategorioidensa kirkkaat ykköset, joita suomalaiset syövät mieluusti sekä lounaaksi että illalliseksi, Foodoralta kerrottiin

Foodoran mukaan kermainen butter chicken on suomalaisten ylivoimainen suosikki ja erityisessä suosiossa lounasaikana. Fantasia-pizza on sen sijaan pysynyt jo vuosia suomalaisten suosituimpana kotiinkuljetuspizzana. Fantasia-pizzaan voi valita itse haluamansa täytteetä. 

– Suosituimmat omavalintaiset täytteet ovat kebab, aurajuusto, ananas, kinkku. Fantasia-pizzan suuri suosio on hieman kansallinen erikoisuus, sillä useimmissa muissa maissa ihmiset tilaavat eniten valmiita pizzakokonaisuuksia, kuten vaikkapa margherita-pizzaa.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat