Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

KKV: Foodora toiminut lainvastaisesti – hintakikkailua ja hyvityksiä vain etukoodeina

Foodora on muuttanut toimintatapojaan kuluttaja-asiamiehen yhteydenoton jälkeen.
Foodora on muuttanut toimintatapojaan kuluttaja-asiamiehen yhteydenoton jälkeen. imago/Marius Schwarz/ All Over Press
Julkaistu 07.04.2025 10:47

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo ruokalähettipalvelu Foodoran lainvastaisista menettelyistä, joihin on nyt puututtu.

Kuluttaja-asiamies on puuttunut Delivery Hero Finland Oy:n Foodora-alustan lainvastaisiin menettelyihin, jotka liittyvät esimerkiksi hintatietojen antamiseen ja sopimusehtoihin. Asiasta tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Lue myös: Wolt ja Foodora: Tämä ruoka on nyt hitti

Lisäkuluja piilotettu pikkupräntillä

Viraston mukaan Foodora on muun muassa piilottanut pikkupräntillä ruokatilauksen palvelu- ja toimitusmaksun. Näistä maksuista ei kerrottu yhtä selkeästi kuin ruoka-annosten hinnoista.

– Kuluttajalle saattoi tuossa tilausprosessin vaiheessa syntyä käsitys, että hän maksaisi tilauksestaan vain ruoka-annoksen hinnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa kerrotaan.

Kuluttaja-asiamiehen puututtua asiaan, Delivery Hero sitoutui jatkossa merkitsemään kaikki maksut selkeästi sovellukseen. Jatkossa yritys esittää tilauksen kokonaishinnan alustalla selkeästi ja oikea-aikaisesti.

– Hinta on yksi keskeisimmistä tiedoista, joiden perusteella kuluttaja tekee päätöksiä. Siksi on erityisen tärkeää, että sitä koskevat tiedot ovat selkeitä ja pitävät paikkaansa kaikissa tilausprosessin vaiheissa, toteaa kuluttaja-asiamies tiedotteessa.

Katri Väänänen

Milloin tilaus on sitova?

Lisäksi Delivery Heron ehdoissa todettiin, että kuluttajan tilauksesta tulee sitova vasta, kun Delivery Hero hyväksyy tilauksen. Kuluttaja-asiamiehen mukaan ehto poikkesi tavanomaisesta käytännöstä, jossa kuluttajan tilaus sitoo myyjää heti, kun tilaus tehdään. 

Kuluttaja-asiamies katsoi, että oli kuluttajansuojalain vastaista, ettei Foodora-alustan tilauspolulla kerrottu poikkeavasta ehdosta selvästi. 

Delivery Hero sitoutui jatkossa antamaan tiedon sopimusmallista tilauspolulla selkeämmin.

Hyvityksiä tarjottava rahana, ei etukoodeina

Asiakkaat ovat ovat myös tehneet ilmoituksia KKV:lle Foodoran tilausten pitkittyneistä  toimitusajoista ja siitä, ettei heillä ollut mahdollisuutta peruuttaa viivästyneitä tilauksia. Kuluttajalla olisi kuluttaja-asiamiehen mukaan oikeus saada kauppa puretuksi viivästystilanteissa. 

Delivery Hero sitoutui järjestämään asiakaspalvelunsa jatkossa niin, että kuluttajan kaupan purkamista koskevat pyynnöt käsitellään tehokkaasti. 

Valituksia kuluttaja-asiamiehelle on tullut myös siitä, että virheiden ja viivästysten hyvityksiä on maksettu Foodoran etukoodeina. Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan kuluttajalle on kuitenki annettava  aito valinnanmahdollisuus rahasuorituksen ja etukoodin välillä. 

– Kuluttajan oikeuksien käyttämistä ei tule hankaloittaa esimerkiksi tarjoamalla rahasuoritusta vasta kuluttajan pyytäessä, Väänänen toteaa tiedotteessa.

Delivery Hero sitoutui tarjoamaan hyvitystä rahana oma-aloitteisemmin ensisijaisena vaihtoehtona paitsi, jos maksutapana on käytetty lounasetua.

Ajastimella toimiva tarjous ei pitänyt paikkaansa

Asiakkaille on Foodora-sovelluksessa voitu tarjota myös tarjouksia, joiden  hyödyntämiseen käytettävissä oleva 15 minuutin pituinen aika esitettiin ajastimella.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että tarjousten voimassaoloa osoittava ajastin ei pitänyt paikkaansa, koska tarjousten hyödyntäminen ei edellyttänyt tilauksen tekemistä 15 minuutissa. 

Tarjous oli kuluttajan hyödynnettävissä heti tai pian ajastimen loppuun kulumisen jälkeenkin ja siten ajastin loi perättömän kiireen tunnun. Delivery Hero sitoutui muuttamaan menettelyään niin, ettei tarjouksien kestosta synny virheellistä kuvaa. 

Lue myös: Ruokarobottien suosio kasvaa – näin ne selviävät Suomen olosuhteista

Katso myös: Mitä kaikkea ruokarobotin sisään mahtuu?

3:22Näin ruokarobotit toimivat - katso videoNäin ruokarobotit toimivat.

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies arvioi Ruutu+:n irtisanomisen liian vaikeaksi: "Monivaiheinen esterata"Kuluttaja-asiamies havaitsi puutteita Powerin markkinoinnissa – tämä tieto alennusmainoksesta pitää löytyäKuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"Ole tarkkana, jos tilaat siivous-, remontti- tai muita palveluita tältä firmalta – "Työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty"Viranomaiselta noottia Ruokaboksille: Harhaanjohtavaa mainontaa ja rajoituksilla ratsastamista
RuokalähettipalvelutRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokalähettipalvelut
  • 17.10.07:55
    Ruoka

    Jesse odotti Foodoran tilausta lähes kaksi tuntia – taustalta paljastui erikoinen toimintatapa: "Kusevat ravintoloiden muroihin"

  • 21.8.12:32
    Wolt

    Wolt aloittaa muutosneuvottelut Suomessa – koskee noin 80 työntekijää

  • 3.6.06:03
    Wolt

    Laulava ruokalähetti lähettää terveiset Wolt-pomolle: "Mekin olemme ihmisiä"

  • 22.5.14:38
    Talous

    Analyysi: Ruokalähettibisnes sai iskun vasten kasvoja – maksavatko wolttaajat sen?

  • 22.5.11:57
    Wolt

    KHO antoi päätöksensä: Ruokalähetit ovat työntekijöitä, eivät yrittäjiä