Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä DoorDash näki Woltissa? Perustaja listasi kolme syytä suomalaisyrityksen ostolle: "Uskomaton bisnes"

10:10Suorassa haastattelussa Wolt-pomo Miki Kuusi – miltä jättikauppa tuntuu?Miki Kuusi kertoi MTV Uutiset Livelle, miltä jättikaupat tuntui.
Julkaistu 10.11.2021 11:55
Toimittajan kuva

Eetu Ruonakoski

eetu.ruonakoski(at)mtv.fi

@eeturuonakoski

Yhdysvaltalaisen ruoantilauspalvelu DoorDashin toimitusjohtaja kertoi, miksi se päätyi solmimaan suomalaisyritys Woltin ostamisesta massiiviseen 7 miljardin euron hintaan.

Suomalainen ruokalähettiyritys Wolt on vaihtamassa omistajaa noin 7 miljardin euron hintaan. 

Ostaja, yhdysvaltalainen DoorDash, sekä suomalaisyritys pitivät aiheen tiimoilta etäyhteyksin järjestetyn tiedotustilaisuuden, jossa yrityksen kärkimiehet kertoivat eilen julkistetun kaupan taustoista ja vastailivat toimittajien kysymyksiin.

Suomalaisyrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Mikko ”Miki” Kuusella oli hymyssä pitelemistä. Eikä syyttä.

Wolt Enterprises Oy merkittiin Suomen kaupparekisteriin vuonna 2014, ja sen jälkeen kyyti on ollut hurjaa. Yritys on viime vuosina kasvattanut liikevaihtoaan kymmenillä miljoonilla euroilla. Viime vuonna liikevaihtoa oli reilut 164 miljoonaa euroa. Yritys toimii Suomen lisäksi parissakymmenessä maassa, lähinnä Euroopan alueella, mutta myös esimerkiksi Israelissa ja Japanissa.

Nyt yritys on siirtymässä osaksi amerikkalaista pörssiyhtiö DoorDashia, jonka markkina-arvo on yli 50 miljardia euroa. DoorDash on samalla alalla, eli ruoan tilaus- ja kuljetusbisneksessä Woltin kanssa, mutta on tähän saakka toiminut lähinnä Pohjois-Amerikassa. Yhdysvalloissa yritys on alansa markkinajohtaja.

Lue myös: Miksi Wolt on 7 miljardin arvoinen? Analyytikko listaa merkittävimmät tekijät historiallisen kauppahinnan takana

"Uskomaton tiimi"

DoorDashin perustaja ja toimitusjohtaja Tony Xu kertoi tiedotustilaisuudessa, että yrityskaupan takana on kolme selkeää syytä.

– Ensinnäkin Woltilla on uskomaton tiimi, Xu aloitti puheenvuoronsa.

Xun mukaan DoorDashin ja Woltin kehittäjät jakavat yhteisiä arvoja sekä ajatuksia siitä, miten yritystä tulisi pyörittää. Hänen mukaansa molemmissa yrityksissä kehitetään parasta mahdollista tuotetta ja pyritään kustannustehokkaaseen kasvuun.

Osakkeilla maksettavan yrityskaupan myötä Woltin omistajista tulee myös DoorDashin omistajia. Näin osaamista saadaan siirrettyä yrityksestä toiseen.

Lue lisää: Yhdysvaltalainen DoorDash ostaa ruokalähettiyritys Woltin 7 miljardilla eurolla

"Uskomaton bisnes"

Toiseksi syyksi Xu mainitsi Woltin talousluvut. Yhdysvaltalainen toimitusjohtaja kuvaili suomalaisfirmaa ”uskomattomaksi bisnekseksi” ja kehui yrityksen asiakaspitoa ja sitä, miten hyvin Woltin tuote, eli mobiilisovelluspohjainen ruoantoimituspalvelu skaalautuu.

Kolmantena Xu mainitsi vielä eriksene Woltin varsinaisen tuotteen, eli ruoan tilaus- ja toimitusalustan, sovelluksen, joka hänen mukaansa antaa DoorDashille työkaluja laajentumiseen.

 Xun silmissä Woltin etuja on ollut esimerkiksi, että se on pyrkinyt uusiin maihin mennessään tarjoamaan asiakaspalvelua kohdemaan kielellä ja sopeutumaan kyseisen maan lainsäädäntöön ja toimintatapoihin.

Xu puhui myös muissa yhteyksissä useampaan kertaan kasvusta ja laajentumisesta. Yrityskaupalla haetaan siis mitä ilmeisimmin markkina-asemaa Pohjois-Amerikan ulkopuolelta.

– DoorDash haluaa olla ykkönen ruokasovellusten joukossa, Xu summasi ajatuksiaan.

"Business as usual"

Yrityskaupan odotetaan konkretisoituvan ensi vuoden puolella, ja sitä ennen yrityksissä jatketaan toimitusjohtajien mukaan työtä kuten tähänkin saakka.

Woltin toimistujohtaja Kuusi jopa lainasi buddhalaisuuteen liitettyä sanontaa: ennen valaistumista pilko puita ja kanna vettä, valaistumisen jälkeen pilko puita ja kanna vettä – ja vakuutteli, ettei vielä mikään muutu asiakkaidenkaan kannalta.

– Business as usual, hän totesi.

Vaatimattomien sanojen kanssa riiteli miehen kasvoilla alituiseen läikähdellyt hymy, joka paljasti, ettei tänään ole silti ehkä kuitenkaan aivan tavallinen päivä.

Lisää aiheesta:

Woltin toimitusjohtaja vastaa, miksei yritys laajentanut Venäjälle – Miki Kuusi kommentoi myös yrityksen arvon pudotusta alle puoleen siitä, kun sen kaupasta kerrottiinTulokuninkaaksi noussut Miki Kuusi kohautti suomalaisia puheillaan jo vuonna 2012 – "Me tarvitaan lisää rohkeutta" Yhdysvaltalainen ruoan tilauspalvelu DoorDash ahmaisee Wolt-ostolla Euroopan markkinat – syytä iloon myös RuotsissaYksi DoorDashin perustajista paljasti: 50 miljardin yritystä lähdettiin rakentamaan ilman liikeideaa – "Emme me olleet erityisiä, eikä siinä ollut kenenkään mielestä aluksi järkeä"Miksi Wolt on 7 miljardin arvoinen? Analyytikko listaa tärkeimmät tekijät historiallisen kauppahinnan takanaYhdysvaltalainen DoorDash ostaa suomalaisen Woltin 7 miljardilla eurolla – kyseessä on yksi Suomen historian suurimmista yrityskaupoista
YrityskaupatWoltDigitalisaatioYritykset ja bränditYhdysvallatTalous

Tuoreimmat aiheesta

Yrityskaupat
  • 11.8.16:41
    Venäjä

    Keisarillisista luksusmunista tunnettu Fabergé on myyty – hinta romahti lähes 80 miljoonaa

  • 27.6.10:38
    Talous

    MTV:n myynti norjalaiselle Schibstedille saanut viranomaisluvat – tätä uuden omistajan taustasäätiö haluaa yleisölle

  • 5.5.16:08
    Ravintolat

    Noho Partners ostaa tanskalaisen hampurilaisketjun

  • 13.4.11:11
    Fortum

    FT: Fortum kiinnostunut ostamaan osuuden Uniperista

  • 23.3.08:36
    Iso-Britannia

    Osa Tietoevrystä myydään briteille – kauppahinta 300 miljoonaa euroa