Mainos

Foodora ja Wolt paljastavat, mikä suomalaisten tilauksissa on hämmästyttänyt eniten: "Tuli yllättävä hitti"

Suomessa toimivien ruokalähettipalveluiden Foodoran ja Woltin edustajat kertoivat MTV:n Uutisaamussa mielenkiintoisia faktoja suomalaisten ruokatilauksista. 

Videolla: Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla Woltille kannattava? Näin vastaa maajohtaja Henrik Pankakoski.

Yhä useampi suomalainen tilaa tänä päivänä ruokaa kotiinsa ruokalähettipalveluiden kautta. Erityisesti koronapandemia sai aikaan suuren digiloikan ja nyt palveluiden, kuten Foodoran ja Woltin, kautta tilataan ravintola-annosten lisäksi myös elintarvikeostoksia ja muuta päivittäistaravaa.

Foodoran kehitysjohtaja Anni Ahnger uskoo, että nopean toimituksen ruoan verkkokaupalle on kysyntää. 

– Tällä hetkellä ruoan verkkokauppa ehkä edellyttää sellaista suunnittelua, mitä ihmiset eivät jaksa. Ei jakseta miettiä monta päivää etukäteen, mitä syödään viiden päivän päästä, Ahnger perusteli Uutisaamussa Foodoran ja Woltin kaltaisten palveluiden toimivuutta verrattuna ruokakauppapalveluihin.

Yllättäviä hittituotteita: Muuttolaatikot ja terveelliset elintarvikkeet

Woltin maajohtaja Henrik Pankakosken mukaan palvelusta tilataan nykyään ruoan lisäksi aivan kaikkea aina läppäreistä lemmikinruokaan. Viimeisimpänä hittinä Pankakoski manitsee Huuhkajien fanituotteet. Uusissa tuoteryhmissä vastaan on tullut myös yllätyksiä.

– Kun avasimme Clas Ohlsonin kanssa yhteistyön, niin muuttolaatikoista tuli yllättävä hitti. Ihmiset saattavat muuttaessaan huomata, että ei olekaan tarpeeksi muuttolaatikoita. 

Foodoran tilastoista on sen sijaan paljastunut yllättäviä seikkoja suomalaisten ruokaostoksista. Foodoralla oletettiin ruokakauppatilausten keskittyvän niin sanottuihin lyhyen toimituksen impulssiostoksiin, mutta toisin kävi.

– Itse asiassa se on ollut aivan päinvastoin. Palvelussa myydään todella paljon tuoretuotteita, hedelmiä, marjoja, maitotuotteita, lihaa...terveellistä ostoskoria. Jos verrataan Ruotsiin ja Norjaan, niin suomalaiset ostavat ehdottomasti terveellisimmin, Ahnger kertoo.

Ahngerin mukaan Foodoran ruokakaupan kymmenen suosituimman tuotteen joukosta seitsemän voisi laskea terveellisen ostoskorin valinnaksi. 

– Ehkä tämä jopa yllätti, kun verratiin muihin Pohjoismaihin. Toinen mikä yllätti oli se, että oletimme kaupunkien välillä olevan enemmän eroja. Ruoassa vallitsee kuitenkin tietyntyyppinen yhtenäiskulttuuri. Siten taas kaupunginosat eroavat keskenään. 

Miksi suomalaiset käyttävät ruokalähettipalveluita? Miten Wolt ja Foodora aikovat kehittyä tulevaisuudessa? Katso alta Anni Ahngerin ja Henrik Pankakosken koko haastattelu Uutisaamusta:


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja